رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت همزمان و همه جانبه از تولید و مصرف کننده محصولات لبنی ضروری است و بخشهای قانونگذار و دولت باید وظیفه خود را در این عرصه به نحو احسن انجام دهد.

رجایی در گفتگو باخبر نگار باشگاه خبر نگاران اراک ، گفت: سیاستهای روشن در نظام آزاد سازی نرخ محصولات و کالاهای کشاورزی راهگشا است و در هر دو روش بازار آزاد رقابتی و یا اقتصاد دستوری بایستی به بهترین شکل تعادل و توازن در دو کفه تولید و مصرف رعایت شود.

وی بیان کرد: اگر رویه حمایت و راهبری این حوزه اقتصاد دستوری است باید طبق قانون نظام جامع دامپروری، نرخ تضمینی شیر خام تعیین شود که در این صورت قیمت تمام شده تولید شیر با یک درصد سود لحاظ می شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات واصله به کمیسیون کشاورزی مجلس نرخ اعلام شده دولت برای شیر 14 هزار و 400ریال در هر کیلوگرم است که این نرخ زیر قیمت تمام شده واقعی است.

رجایی عنوان کرد: اگر نرخ اعلامی دولت در چرخه تولید رعایت شود و صنایع لبنی آن را در خرید شیر از دامدار رعایت کنند می توان گفت مسایل اقتصاد دستوری در نرخ گذاری شیر و همچنین حق دامدار رعایت شده اما عدول از آن و تمسک به نرخ گذاری عرضه و تقاضا دردی را در تنظیم بازار داخلی و صادرات این محصول دوا نمی کند.

وی اظهار کرد: راهبرد حیاتی و کلان کشور در حوزه محصولات لبنی این نیست که مسابقه قیمت در حوزه شیر و لبنیات برگزار شود چرا که این محصولات در سبد غذایی خانوار جزو خوراکیهای پایه و اصلی است و اگر قیمت آن برای مصرف کننده گران شود ممکن است به حذف از سبد غذایی خانوار بیصرف کننده ملاک باشد./س
 
برچسب ها: محصولات ، لبنی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.