سجاد نوروزی، رئیس فرهنگسرای اندیشه مطرح کرد: در فلسطین کودک از زمانی که به دنیا می‌آید، باید مبارزه کند. هرچقدر مدرن‌تر می‌شود، توحش و فاشیسم شدیدتر ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، "مراسم کودکانه‌‌های غزه" به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) و با حضور علی نصیریان، رضا بنفشه خواه، حسین یاریار، مجید قناد‌ و همچنین سردار مرتضی طلایی،‌ الهه راستگو، سجاد نوروزی، رئیس فرهنگسرای اندیشه، دکتر سید محمد صادق خرازی،‌ حمید حامی شریف، پرویز شیخ طادی، کامران نجف زاده و تعدادی از کودکان دختر و پسر همراه با والدینشان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
 
پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، رسالت بوذری، مجری برنامه پس از سلام و خوش آمد گویی به حضار، از سجاد نوروزی، رئیس فرهنگسرای اندیشه برای سخنرانی دعوت کرد.
 
سجاد نوروزی گفت: چند دقیقه پیش به من پیامکی ارسال شد که در آن خبر دادند تعداد کشته‌های خردسال غزه به 400 نفر رسیده است.
 
وی با ابراز تاسف از وضعیت حاکم بر غزه و فلسطین گفت: این کودکان سال‌هاست که با صهیونیسم می‌جنگند، در فلسطین مبارزه از تولد آغاز می‌شود.
 
نوروزی همچنین افزود: فلسفه گردهمایی‌ها همدردی با کودکانی است که زخمی یا کشته و یا یتیم و یا خانه بر سر آن‌ها ویران و آور می‌شود، یا خانواده شان در مقابل چشمشان به خاک و خون کشیده می‌شود.
 
متاسفانه ما شاهدیم هر روز که جهان مدرنتر و پیشرفته تر می‌شود، توحش و فاشیسم و خشونت شدیدتر و بدتر از قبل می‌شود. این برای جهان مدرن امروزی موجب حیرت و تاسف است.
 
پس از سخنرانی نوروزی، کلیپ فلسطین با صدای محسن چاوشی برای حضار پخش شد و پس از آن دکتر صادق خرازی، سفیر و معاون نماینده ایران در سازمان ملل متحد برای سخنرانی به جایگاه آمد.
 
خرازی در آغاز بیان کرد: حاشیه غم انگیز این روزهای پر از درد و رنج دنیای اسلام،‌ ضرورت توجه به عمق فاجعه و چیستی و چرایی این جنایات را بر همه آحاد مردم ایجاب می‌کند.
 
وی افزود: علل و دلایل این جنایات علیه مردم مظلوم جهان از نظر مناسبات بین المللی باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
 
خرازی همچنین اظهار داشت: نسل ما در عین پیشرفت‌هایی در دانش و توسعه علمی، شاهد سرزمین‌های سوخته و ویران و مردم رنج دیده است. مهمترین درسی که می‌توان گرفت، بی کاربرد بودن این مناسبات بین المللی است.
 
وی خاطرنشان کرد: جریان نظام سلطه، قدرتی است که از هیچ قواعد و قوانینی که برای بشر مدون شده، پیروی نمی‌کند و یکی از دلایل آن سکوت و بی تفاوتی از درون دنیای اسلام است. مهمترین متحد و هرست رژیم غاصب صهیونیستی، جهان عرب و کشورهای اسلامی عربی هستند.
 
خرازی بیان کرد: خوب است بدانیم منطقه در چه شرایطی قرار دارد که در دهه قبل این شرایط را نداشت. فلسطین در آتش و خون است و مصر بی تفاوت تر از همیشه و از هر کشوری، گویی چاره‌ای جز استقرار نظام استبدادی ندارد.
 
دکتر خرازی با ابراز تاسف از جریانات داخل سوریه گفت: در سوریه جنگ خود ساخته اعراب به مردم سوریه تحمیل شده است، در یمن نیز جنگ داخلی و نا امنی بیداد می‌کند، عراق و پاکستان و... نیز با وضعیت بسیار ناگوارتر از آتش جنگ داخلی و استبداد گروه‌های تکفیری می‌سوزد.
 
وی با انتقاد از رفتار و واکنش سازمان ملل در قبال جنایات واقع شده در غزه عنوان کرد: این سازمان‌های بین المللی بی تفاوت‌تر از همیشه و هر زمانی به فعالیت ادامه می‌دهند و سازمان ملل نیز بی خاصیت ترین سازمان بشری است.
 
این سازمان‌ها باید کارایی داشته باشد، اما شاهدیم که هیچ فایده و تاثیری ندارد. آمریکایی‌ها قصد دارند با بی تفاوتی در منطقه موجب نا امنی شوند و سرنوشت منطقه را به سرنوشت خود دچار کنند، مردم دنیا همیشه قربانی نظریه پردازی قدرتمندان جهان بوده‌اند.
 
وی همچنین افزود: در دنیای اسلام، سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد از جمله سازمان‌هایی بودند که به دلیل بی توجهی و غفلت از ادامه فعالیت‌های موثر خود بازماندند. امید است که این سازمان‌ها به فعالیت دوران قبل خود باز گردند.
 
وی عنوان کرد: جهان در حال تغییر و تحول است،‌ایالات متحده، قطب مقابلش و اسرائیل غاصب، همه ضعیف تر از همیشه هستند، هیچ کدام قدرت سابق را ندارند و سر خورده هستند. در پایان جنگ 22 روزه رئیس جمهور آمریکا التماس می‌کرد که نیروهای مقاومت آتش بس رو اعلام کنند. معنای واقعی مقاومت همین است.
 
وی در پایان گفت: ما به دنبال نفی و از بین بردن خشونتیم، ما به دنبال احقاق حق بشر هستیم. به امید روزی و جهانی سرشار از عدالت و صلح و عاری از خشونت و جنگ...
 
پس از سخنرانی دکتر خرازی، گروه سرود "حدیث اندیشه" که از کودکان خردسال تشکیل می‌شد، با پیراهن‌های سفید که روی آن جمله "غزه تنها نیست" نقش بسته بود، وارد صحنه شد و در و قطعه را اجرا کرد که برای کودکان غزه بود.
 
مجری برنامه با خواندن دو قانون از قوانین حاکم بر رژیم صهیونیست که رواج روحیه خشونت و قتل و بی رحمی بود، از سردار محمد طلایی برای سخنرانی دعوت کرد.
 
سردار مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: امیدوارم حضور و عضویت شما در کمپین حمایت از کودکان غزه، سر آغازی به گسترش عضویت و پیوستن تمام مردم کشور به آن باشد.
 
وی افزود: طبق آنچه در تاریخ وجود دارد، این اولین بار نیست که ما شاهد بی رحمی‌های رژیم سفاک صهیونیستی هستیم،‌ این رژیم غاصب بار‌ها و سال‌ها مردم فلسطین و غزه را مورد ظلم و ستم قرار داده است. 

در گذشته نیز یمن دارای پادشاه یهودی تبار بوده که مسیحیان را به شدت مجازات می‌کرده است و این داستان در قرآن نیز آمده است. هولوکاست نیز که جریان خود ساخته آن‌ها بود، با مجازات شدید محققان در این زمینه، دست تمام کسانی که پیگیر این موضوع بوده‌اند را کوتاه کرده است. 

امروز هم شاهدیم که به بهانه‌های جزئی، بر سر مردم غزه و کرانه باختری بمب می‌‍ریزند و آن‌ها را نابود می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: شهید فهمیده‌های ما که نماد ایثار و ایستادگی در برابر ستمگران بودند، الگوی مردم غزه هستند. کودکان غزه شهید می‌شوند اما خون آن ها بر زمین نمی‌ریزد و بر رگ‌های انتفاضه تزریق مجدد می‌شود. خون پاک کودکان معصوم غزه، موجب حیات همیشگی انتفاضه و مردم غزه و فلسطین است.
 
سردار طلایی اظهار داشت: حرکت‌های مثبتی انجام شده که از نمونه‌های آن ایجاد کمپین حمایتی داریوش فرضیایی است. جامعه هنری و ورزشی ما نیز برخاسته‌اند و با اتحاد و حرکت ملی از حق کودکان و زنان و مردم بی گناه فلسطین و غزه، آن‌ها را از حمایت مالی و معنوی خود بهره مند می‌کنند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان تهرانی آمادگی خود را برای تامین هزینه‌های کودکان مجروح غزه اعلام کرده‌اند.
 
برنامه بعدی اجرای دو قطعه توسط "حمید حامی" بود که برای کودکان غزه بود.
 
با ورود "داریوش فرضیایی" به صحنه، صدای تشویق کودکان حاضر در سالن و خانواده آن‌ها بلند شد.
 
فرضیایی عنوان کرد: من همیشه برای بچه‌ها و با بچه‌ها کار کرده‌ام. صحبت در حضور بزرگان سخت است اما امروز می‌خواهم جدی صحبت کنم. کودک در هر نقطه از دنیا یک تعریف دارد؛ کودک عنصر پاک خداوند با دنیایی از آرزوها بر زمین است‌،‌ نباید دنیای آ‌ن‌ها را خراب کنیم. به عنوان کسی که در عرصه‌ی کودک فعال است، می‌گویم که باید یک حرکت نسبت فارغ از هر اعتقاد و خط مشی و نظری انجام شود.
 
یک کمپین برای کودکان با عنوان "کودکان برای کودکان" تشکیل داده‌ایم. این کمپین نیازمند یاری تک تک مردم ایران است.

سپس از "علی نصیریان"، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما دعوت شد که با گفتن جمله‌ای از غزه حمایت کند.
 
علی نصیریان گفت: باعث خوشحالی است که به این برنامه دعوت شدم. این یک فاجعه است که در قرن حاضر جنایات و خشونت‌های رژیم صهیونیستی مورد تایید مدعیان حقوق بشر است.
 
پس از نصیریان، رضا بنفشه خواه عنوان کرد: اگر شما ما را هنرمند می‌دانید، باید بدانید که ما نسبت به خشونت و جرم و جنایت، حساس تر هستیم، یک روز یک خبرنگار از من پرسید بهترین و به یاد ماندنی ترین دیالوگی که در ذهن دارید چیست؟ من گفتم تمام دیالوگ‌های زیبا به یاد ماندنی هستند اما الان می‌گویم بهترین و به یاد ماندنی ترین جمله این است: "جلاد‌ها نیز می‌میرند".
 
سپس حسین یاریار پیشکسوت هنری گفت: امروز می‌گویم اگر قرار است چنین جریانی از صحنه روزگار محو شود، اتحاد و همبستگی یک جهان را لازم دارد تا با دست به دست هم دادن، آن را نابود کند.
 
پس از یاریار، پرویز شیخ طادی، کارگردان فیلم ضد صهیونیستی "شکارچی شنبه" گفت: ایران شیر است و اگر شیر خفته باشد، چنین وضعیتی در جهان پیش می‌آید که در غزه جریان دارد.
 
مجید قناد نفر بعدی بود که گفت: ما همه حامی بچه‌های غزه هستیم و اعلام می‌کنیم آن‌ها را دوست داریم.
 
پس از مجید قناد، کامران نجف زاده به عنوان خبرنگار نمونه به روی سن رفت و عنوان کرد: خوشحالم در حضور گرم و با مرام و معرفت شما هستم. همیشه در فکر کودکان غزه هستیم و می‌خواهیم آرزوی آ‌ن‌ها را بر آورده کنیم. وی با خواندن این تک بیت به گروه پیوست:
 
ما شبی دست بر آریم و دعایی بکنیم / غم هجران تو را چاره زدایی بکنیم
 
پس از وی، سردار طلایی بیان کرد: آرزوی بچه‌های غزه نابودی رژیم غاصب صهیونیستی است که همه آرزومندیم محقق شود.
 
پس از عکس دست جمعی، افراد دعوت شده به صحنه با پوستر "کودکان برای کودکان" حضار و مهمانان ویژه برای مراسم پرواز بالن‌ها و روشن کردن شمع از سالن خارج شدند.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار