اعلام استقلال بحرین از ایران، تسلیم ژاپن در برابر متفقین و پایان جنگ جهانی دوم، تولد "لئوناردو داوینچی"، تولد علی حاتمی، کشف بنزین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 17 شوال 1435 هجری و 14 آگوست 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اعلام استقلال بحرین از ایران (1350 ش)
جزیره بحرین واقع در جنوب خلیج فارس، در اوایل دوران قاجار تحت نظر ایران اداره می‌شد ولی پس از چند سال، انگلیسی‌ها به بهانه اینکه ایران فاقد نیروی دریایی است، طی قراردادی با قاجار، حفظ امنیت خلیج فارس و بحرین برعهده نیروی دریایی بریتانیا گذاشته شد. این حاکمیت که بیش از یکصد و پنجاه سال به طول انجامید، بعدها به طور مکرر مورد مخالفت دولت‌های وقت ایران واقع می‌گردید ولی هر بار به نحوی با شکست مواجه می‌شد. در نهایت وقتی که ایران در سال 1336 ش در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین را استان چهاردهم ایران اعلام کرد، موجی از مخالفت در کشورهای عربی را برانگیخت. در این میان شاه که نمی‌خواست حمایت کشورهای عربی را از دست بدهد و ضمناً برای اینکه بتواند حاکمیت ایران نسبت جزایر دیگر خلیج فارس از قبیل تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی را تثبیت کند، یکباره و به طور ناگهانی، تصمیم خود را مبنی بر چشم‌پوشی از ادعاهای دیرینه ایران به بحرین اعلام نمود و پس از آن، دولت، میانجی‌گری دبیر کل سازمان ملل را در این مسأله تقاضا کرد.

بنابراین در 21 اردیبهشت 1349 ش برابر 11 می1970 م شورای امنیت براساس گزارش هیئت اعزامی به بحرین مبنی بر تمایل اکثریت قاطع اهالی بحرین به استقلال، قطعنامه‌ای صادر کرد که مفاد آن قطعنامه مبنی بر لزوم استقلال بحرین، در 24 اردیبهشت آن سال به تصویب مجلس شورای ملی ایران رسید. هنوز استقلال بحرین رسماً اعلام نشده بود که هیئت حسن نیت ایرانی راهی بحرین شد و هیئتی نیز از آنجا به ایران آمد. سرانجام این جزیره مهم و استراتژیک و سرشار از منابع انرژی در 23 مرداد 1350 ش اعلام استقلال کرد و ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت.

عملیات کوچک عاشورای 1 در منطقه تکاب در شمال کردستان توسط سپاه پاسداران(1364ش)
عملیات عاشورای 1 در تاریخ 23 مرداد 1364 در منطقه عملیاتی تکاب و صائین دژ در شمال کردستان و با هدف سرکوبی عناصر ضد انقلابی و مزدوران رژیم بعثی عراق، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. در این عملیات، صدها تن از عوامل دشمن کشته و زخمی شده و تعدادی نیز به اسارت سپاه اسلام درآمدند. همچنین مقدار زیادی سلاح سبک نیز به غنیمت رزمندگان درآمد.

ارسال نامه "صدام حسین" حاکم عراق به حجت‌الاسلام "هاشمی رفسنجانی" رئیس جمهور ایران (1369ش)
پس از قبول قطعنامه 598 توسط ایران و شروع آتش‌بس، صدام حسین رییس جمهور منفور عراق پس از آن که کشور کویت را به اشغال خود درآورد و خود را در برابر تهدیدات جدیدی از سوی قدرت‌های غربی حس می‌کرد، در تاریخ 23 مرداد 14 ( 1369 آوریل 1990)، ششمین نامه‌اش را برای حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رییس وقت جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد و بر پذیرش کامل و بدون قید و شرط مفاد قرارداد 1975 الجزایر تأکید نمود. پس از پنج روز، نیروهای عراقی به مرزهای بین‌المللی عقب نشینی کردند. به دنبال عقب‌نشینی نیروهای عراق از اراضی ایران، هیئتی تحت عنوان "هیأت نظارت بر عقب‌نشینی و نصب علایم مرزی" تشکیل شد. وظیفه این هیئت، نظارت بر عقب‌نشینی کامل نیروهای عراقی، پاک‌سازی میادین مین، تعیین محل و نصب میله‌های مرزی جدید بر اساس عهدنامه 1975م بود. بدین ترتیب، پس از تماس‌ها و مذاکرات و تبادل ده نامه بین رؤسای جمهوری دو طرف در طی چهار ماه، مقدمات و تسهیلات لازم جهت ورود به مرحله جدید، یعنی عادی سازی روابط دو طرف، به نحو کاملاً مساعدی فراهم شد.

انتصاب آیت اللَّه "سیدمحمود هاشمی شاهرودی" به ریاست قوه قضاییه با حکم مقام معظم رهبری (1378 ش)
آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (زادهٔ ۱۳۲۷ ـ نجف) فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی عراقی است. او در حال حاضر عضو شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده استان خراسان و نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. آیت الله هاشمی شاهرودی سابقه ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸، ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و عضویت در حزب الدعوه عراق را نیز در کارنامه دارد.

رحلت فقیه و مفسر جلیل آیت اللَّه "علی نجفی کاشانی" (1365 ش)
آیت اللَّه شیخ علی‌نجفی‌کاشانی در حدود سال 1300 ش در کاشان به دنیا آمد. وی در بیست و دو سالگی برای ادامه تحصیل به نجف رفت و در مدت کمتر از ده سال تمام دوره سطح و خارج را گذراند و به اجتهاد دست یافت. استادان آیت‌اللَّه نجفی کاشانی در این دوره، حضرات آیات سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم و سیدعبدالهادی شیرازی بودند. ایشان سپس راهی ایران شد و پس از سه سال اقامت در قم و شرکت در درس آیت‌اللَّه بروجردی، در نهایت در کاشان سکنی گزید. آیت‌اللَّه نجفی کاشانی در آنجا به تفسیر قرآن روی آورد و در طی بیش از سی سال، دو مرتبه قرآن را از ابتدا تا انتها تفسیر نمود که دور دوم هجده سال به طول انجامید. ایشان نه تنها در فقه، اصول، رجال، درایه، کلام، ادبیات، معانی بیان، تجوید و تفسیر قرآن تبحر داشت بلکه در علم هیئت و نجوم قدیم هم تدریس می‌نمود. صدق بزرگترین فضیلت، برداشتی از نماز، افسانه‌ها یا کرامات خیالی و چند جلد تفسیر قرآن و... از آثار ایشان است. این عالم بزرگوار سرانجام در بیست و سوم مرداد 1365ش برابر با شب عرفه سال 1406 ق در 67 سالگی در کاشان درگذشت و به جوار رحمت حق شتافت.

تولد علی حاتمی؛ فیلم‌ساز فقید سینمای ایران (1323ش)
علی حاتمی در ۲۳ مردادماه سال ۱۳۲۳ش در تهران متولد شد. زمانی که در کلاس نهم تحصیل می‌کرد، برای آموختن اصول اولیه نمایشنامه‌نویسی به هنرستان هنرپیشگی تهران رفت؛ پس از آن به هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک وارد شد. سختگیری مهدی نامور رئیس هنرستان نسبت به نمایشنامه‌هایی که هنرجویان نوآموز می‌نوشتند تا در سالن هنرستان اجرا شود، حاتمی را بر آن می‌دارد که در فراگیری فنون و شگردهای نمایشنامه نویسی، به‌ویژه گفت‌وگوپردازی، حساسیت و تلاش فراوانی از خود نشان دهد. حاتمی نخستین نمایشنامه‌اش را با عنوان "دیب" (دیو) نوشت و در اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۴ش با حضور کودکان در تالار نمایش هنرهای دراماتیک به مدت ۳ شب اجرا کرد. در سال ۱۳۴۵ش نمایشنامه مدرنی با عنوان "آدم و حوا" (برج زهر مار) را می‌نویسد که تحولی در کار او محسوب می‌شود. سال ۱۳۴۸ش کیمیایی و مهرجویی و تقوایی فیلم‌های قیصر، گاو و آرامش را می‌سازند و حاتمی در تدارک ساختن "حسن کچل" است. وی در ۱۴ آذرماه سال ۱۳۷۵ش هنگام ساخت فیلم "جهان پهلوان تختی" به‌علت بیماری دار فانی را وداع گفت. عمده آثار علی حاتمی بعد از "حسن کچل"، عبارت‌اند از: "طوقی" (۱۳۴۹)، "باباشمل" (۱۳۵۰)، "قلندر" (۱۳۵۱)، "خواستگار" (۱۳۵۲)، "ستارخان" (۱۳۵۳)، مجموعه تلویزیونی "مثنوی مولوی" (۱۳۵۴)، مجموعه تلویزیونی "سلطان صاحبقران" (۱۳۵۵)، "سوته‌دلان" (۱۳۵۶)، مجموعه تلویزیونی "هزاردستان" (۱۳۵۸)، "حاجی واشنگتن" (۱۳۶۱)، "کمال‌الملک" (۱۳۶۳)، "مادر" (۱۳۶۸) و "دلشدگان" (۱۳۷0).

در اروند کنار آبادان گرما 7 نفر را کشت(1352ش)

آغاز نخستین جشنواره فیلم "ونیز" ایتالیا (1932م)
جشنواره فیلم ونیز (به ایتالیایی: Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica di Venezia) قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان بشمار می‌آید. جشنواره فیلم ونیز نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره‌هایی چون کن و برلین از مهمترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان به شمار می‌آید.

جشتواره فیلم ونیز در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نمی‌شد و در برخی سال‌ها، بخش مسابقه آن فعال نبوده است. شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم ونیز، ۲۷ اوت تا ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ جایزهٔ اصلی جشنواره ونیز، شیر طلایی نام دارد. همچنین در این جشنواره، جایزه‌ای به نام جایزهٔ انسانیت وجود دارد. این جایزه که مبلغ آن ۵۰ هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کنند

وقوع غزوهٔ "خندق" معروف به جنگ احزاب در مدینه(5 ق)
آتش افروزان اصلی نبرد احزاب، یهودیان مدینه بودند که با تحریک قبایل و طوایف قریش از جمله: بنی سلیم، بنی‌اسد، غطفان و...، سپاه متحدی بین 10 هزار تا 24 هزار نفر (بنا به نقل‌های مختلف مورخان) جهت هجوم به مدینةالرسول مهیا نمودند. این سپاه عظیم، شهر مدینه را به مدت یک ماه در محاصره نگه داشتند. مسلمانان مدینه به فرماندهی پیامبر اسلام(ص) با حفر خندق در دور شهر، از مدینه دفاع کردند. با این که جوّسازی منافقان در داخل مدینه به اوج رسیده بود و یهودیان هم پیمان با مسلمانان، پیمان خویش را نقض کردند ولی سپاه سه هزار نفری اسلام، مقاومت سرسختانه‌ای از خود به نمایش گذاشت. سرانجام با کشته شدن "عمرو بن عبدود" شجاع‌ترین و قوی‌ترین نیروی سپاه دشمن به دست امام علی(ع)، مشرکان، روحیهٔ جنگی خود را ازدست داده و پس از مدتی سرگردانی، مفتضحانه شکست را پذیرا شده و به سوی مکه عقب‌نشینی نمودند.

تسخیر شهر مرو توسط ابومسلم خراسانی(130 ق)
پس از تسخیر خراسان توسط اعراب مسلمان در سال 129 ه . ق، ابومسلم خراسانی از شهر مرو قیام کرد و سراسر خراسان را تصرف نمود و از آن زمان به ترتیب عباسیان، طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان بر این سرزمین حکومت کردند.

وفات "سیدابراهیم کربلایی" عالم مسلمان(1263 ق)
سیدابراهیم کربلایی در سال 1214 ق در ایران به دنیا آمد. پس از تحصیل علوم مقدماتی برای تکمیل دانش خود، عازم شهر کربلا شد و تا پایان عمر در این شهر به تحصیل و تدریس پرداخت. از جمله آثار این عالم بزرگ مسلمان، می‌توان به کتب دلایل الاحکام و نتایج الافکار اشاره نمود. سیدابراهیم کربلایی سرانجام در سال 1263 در 49 سالگی در شهر مقدس کربلا دار فانی را وداع گفت.

رحلت عالم زاهد "ملاعباس تربتی" معروف به "حاج آخوند" (1362 ق)
حاج آخوندملاعباس تربتی از عالمان زاهد و روحانیان وارستهٔ منطقهٔ تربت حیدریه بود که علاوه بر ترویج دین و اقامهٔ جماعت و وعظ و ارشاد مردم، مانند یک کشاورز روستایی، زراعت و کار می‌کرد و با دسترنج خویش امرار معاش می‌نمود. وی پدر دانشمند و واعظ معروف، مرحوم "حسینعلی راشد" است. کتابی که مرحوم راشد در شرح حال پدر خود به نام "فضلیت‌های فراموش شده" نوشته است، مفید و خواندنی است.

تولد "لئوناردو داوینچی" نقاش و هنرمند ایتالیایی (1452م)
لئوناردو داوینچی، در 14 اوت 1452م در ایتالیا به دنیا آمد. داوینچی علاوه بر نقاشی و مجسمه‌سازی، در رشته‌های ریاضی، مهندسی راه و ساختمان، ستاره‌شناسی، زمین‌شناسی، کالبدشناسی و هواشناسی استاد بود و اختراعات متعددی در هر زمینه انجام داد. وی در یادداشت‌های روزانه خود طرح‌های جالبی از زیر دریایی، تانک جنگی، لباس غواصی، چتر نجات، رطوبت‌سنج، بالگرد و کیلومتر شمار و... کشید که بسیاری از آن‌ها، راهنمایی برای ساخت این وسایل در سال‌ها و قرن‌های بعدی گردید. با اینکه داوینچی در قرون وسطی زندگی می‌کرد، اما اختراعات، اکتشافات و نوآوری‌هایش، وی را در زمره پیش‌گامان رُنِسانس قرار داده است. اختراعات و اکتشافات او به قدری زیاد است که باعث حیرت انسان می‌گردد. داوینچی در علم و هنر از هم‌عصران خود، ده‌ها و گاهی صدها سال پیش افتاده بود و به جایی رسید که با مردم قرن بیستم، فاصله چندانی نداشت. داوینچی هنرمند بزرگی بود که آثارش را با نبوغ و آینده‌نگری ژرفی به وجود می‌آورد. از وی آثار بسیاری برجای مانده که تابلوهای شام آخر و لبخند ژوکونْدْ (مونالیزا) شهرتی جهانی دارند. هم‌چنین ساختمان کلیسای جامع میلان، از آثار برجسته معماری اوست. لئوناردو داوینچی سرانجام در دوم ماه مه 1519م در 67 سالگی درگذشت.

تسلیم ژاپن در برابر متفقین و پایان جنگ جهانی دوم در آسیا (1945م)
جنگ جهانی دوم که با حمله آلمان نازی در سپتامبر 1939م آغاز شده بود، 5 سال به طول انجامید. شکست هیتلر در نقشه‌های بلند پروازانه‌اش و سرانجام خودکشی وی و تسلیم آلمان و به کارگیری سلاح هسته‌ای در ژاپن باعث شد تا با تسلیم بی‌قید و شرط ژاپن در برابر متفقین، آتش جنگ جهانی دوم به طور کامل خاموش شود. آمار تلفات جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد که حدود صد میلیون نفر در این جنگ بسیج شده بودند. از این میان 50 میلیون نفر از آنان یعنی به طور متوسط روزانه 25 هزار نفر به چنگال مرگ افتادند. از سال‌های 1942 - 43 و 1943م شکست‌های بزرگی بر ژاپن وارد آمد و تا سال 1945، متفقین به تدریج تمام سرزمین‌های اشغالی و بعضی از جزایر ژاپن را تصرف کردند. امریکا نیز با بمباران هسته‌ای ژاپن در ششم و نهم اوت 1945، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را به مخروبه‌ای تبدیل کرد و با این عمل، ژاپن را به زانو درآورد. سرانجام با اعلان جنگ شوروی به ژاپن، این کشور متحد آلمان، شرایط متفقین را پذیرفت و به آتش بس تن داد.

روز ملی و استقلال "پاکستان" (1947م)
کشور پاکستان در غرب آسیا و در همسایگی ایران، هند، افغانستان و چین واقع است. این کشور دارای 796/095 کیلومتر مربع مساحت و 160 میلیون نفر جمعیت دارد و از کشورهای پرجمعیت اسلامی است. مردم آن از نژادهای سفید و زرد و 95% آنان مسلمان و بقیه هندو، بودایی و مسیحی هستند. زبان رسمی پاکستان اردو است، ولی مردم به زبان‌های مختلف بومی صحبت می‌کنند. واحد پول پاکستان روپیه و پایتخت آن اسلام‌آباد می‌باشد. کراچی، لاهور و راولپندی نیز از شهرهای مهم آن هستند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت پاکستان تا سال 2025 در حدود 263 میلیون نفر خواهد بود. نظام سیاسی حاکم بر پاکستان جمهوری اسلامی است. جمهوری پاکستان دارای دو روز ملی می‌باشد یکی چهاردهم اوت که دولت جدید پاکستان تأسیس شد و دیگری بیست و سوم مارس که نخستین قانون اساسی پاکستان تصویب گردید.

افتتاح تونل معروف "مون بلان" بین ایتالیا و فرانسه (1963م)
مون بلان نام بخشی از سلسله کوه‌های آلپ است که در مرز فرانسه و ایتالیا قرار گرفته است. فکر ساخت گذرگاهی از میان این رشته‌کوه از سال‌ها قبل در ذهن مسؤولان فرانسه و ایتالیا شکل گرفته بود و آنان تصمیم داشتند با ساخت آن، مسیر عبور و مرور بین دو کشور را کوتاه کنند. در نهایت، در ششم دسامبر 1958م اولین عملیات احداث تونلی طولانی و مهم در زیر این کوه آغاز شد. طول این تونل 6 کیلومتر است و پس از چند سال تلاش و کوششِ هزاران کارگر و مهندس و متخصص فرانسوی و ایتالیایی، سرانجام حفر این تونل در 14 اوت 1962 به پایان رسید و دو کشور فرانسه و ایتالیا به وسیله این تونل که اتومبیل‌رو می‌باشد، به یک‌دیگر متصل شدند.

کشف بنزین (1825م)
در چنین روزی در سال 1825 میلادی ، مایکل فارادی دانشمند بر جسته انگلیسی توانست از نفت خام بنزین را استخراج نماید . موقعیت اصلی در زندگی فارادی زمانی آغاز شد که دیوی به دلیل کوری نسبی از مایکل خواست تا به عنوان دستیار در کالج سلطنتی علوم به او کمک کند.

فارادی در این زمان از استاد بزرگ شیمی، یعنی، سردیوی درس می گرفت پس از مشارکت در پروژه های مختلف به جایی رسید که می توانست به طور مستقل در آزمایشگاه تحقیق و مطالعه کند. تحقیقات مستقل او در زمینه هایی بود که خارج از محیط کاری خود به آن می پرداخت و همین تحقیق ها، موقعیتی بزرگ برای او فراهم آورد. در سال 1825 توانست پس از تحقیق بر مشتقات نفتی، بنزین را کشف کند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار