برداشت نخود آبی و دیم در سطح بیش از 3 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

مدیر زراعت اداره کل جهادكشاورزي استان چهارمحال و بختیاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، با اعلام این خبر گفت: پیش بینی می شود محصول امسال نخود این استان به 1240 تن برسد.

سیروس بیک بکان با بیان اینکه حبوبات دیم استان چهارمحال و بختیاری شامل کشت نخود و عدس می باشد، افزود: 1500 هکتار از این سطح به کشت نخود آبی و دیم و 1600 هکتار به کشت عدس آبی و دیم اختصاص دارد.

وی همچنین روش های معمول برداشت نخود دیم را به صورت دستی و مکانیزه برشمرد و گفت: محصول نخود برداشتی چهارمحال و بختیاری، علاوه بر مصرف داخلی این استان، به استان های همجوار و بویِژه اصفهان و لرستان ارسال می شود.

بیک بکان، کل سطح زیر کشت انواع حبوبات در سال زراعی جاری در استان چهارمحال و بختیاری را هم 8000 هکتار اعلام کرد.

وی، ارقام نخود قابل کشت دیم در این استان را هاشم، آزاد، آرمان و محلی برشمرد و گفت: زمان کشت انتظاری حبوبات دیم در چهارمحال و بختیاری، پایان آذر و کشت بهاره دیم، اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه هر سال است.

مدیر زراعت اداره کل جهادكشاورزي استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه کشت انتظاری نسبت به کشت بهاره دیم، از مزایای بیشتری برخوردار است، تأکید کرد: در کشت بهاره، بذرها بیشتر در معرض آفت قرار می گیرند و گرمای هوا در زمان گلدهی هم سبب از بین رفتن آنها می شود.

وی اضافه کرد: در کشت انتظاری حبوبات دیم، همچنین قبل از ظهور آفات لارو، آگروتیس و هلیوتیس، بوته ها به اندازه کافی رشد کرده و خسارت کمتری می بینند.

بیک بکان با اشاره به کاشت دیم در مناطقی که متوسط بارندگی سالیانه آنها 350 تا 400 میلیمتر می باشد، اضافه کرد: در زمین هایی که برای اولین بار به کشت دیم حبوبات اختصاص می یابند، کود ازت و در زمین هایی که هر ساله کشت دیم در آنها صورت می گیرد، از کود های فسفات و ازت استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد کرمی
۱۲:۰۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
با سلام،میخوام از نخود کرمانشاه در شهرکرد کشت کنم با اقلیم شهر کرد سازگار هست،