مرکز مطالعه سلامت (کوهورت) به بررسی عوامل خطر بیماری های مزمن از جمله سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی می پردازد گروهی از افراد سالم را مورد بررسی قرار می دهد تا با تحقیقات هم گروهی این مراکز، به ارتقاء سلامت جامعه کمک شود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،  رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاح این مرکز که با حضور معاونین و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد، با اشاره به این که در ایران 50 درصد مرگ و میر را سکته های قلبی و مغزی تشکیل می دهد خاطر نشان کرد: با آغاز این طرح از 80 درصد بیماری های مزمن جلوگیری خواهد شد.

رضا ملک زاده از اجرای طرح کوهورت بعنوان طرح ملی یاد کرد و افزود: استان سیستان و بلوچستان بستر مناسبی برای اجرای این طرح است.

معاون وزیر بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه تحقیقات و پژوهش بعنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور نام برد و افزود: 521 مقاله داخلی و خارجی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 92 حاصل تلاش و پشتکار اعضای هیات علمی و محققان و دانشجویان این دانشگاه است.

وی گفت: کوهورت یعنی تحقیقات هم گروهی، تحقیقاتی گروهی که باعث ارتقای سلامت شود و با اجرای این طرح در استان های دیگر نظیر استان گلستان تاکنون موفقیت های خیلی خوبی داشته ایم.

دکتر ملک زاده ادامه داد: مردم نیز با مشارکت در زمینه همکاری با محققان و ارائه زمینه ها و آمارهای مطلوب قادر خواهند بود نقش بسزایی را در موفقیت این طرح داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: این مرکز بتواند با شناسایی عوامل خطر و زمینه ساز بیماری های مزمن و اقدامات پیشگیری مناسب در جهت سلامت مردم محروم جامعه و استان گام بردارد.

ملک زاده در حاشیه سفر به زاهدان پس از افتتاح مرکز مطالعه سلامت کوهورت در مرکز بهداشتی درمانی سید الشهدا زاهدان، از تجهیزات و امکانات آزمایشگاه های دانشکده بهداشت، آزمایشگاه مرجع سلامت و بانک زیستی که در تحقیقات هم گروهی سلامت امکانات آن مورد استفاده محققان دانشگاه قرار خواهد گرفت، بازدید کرد.

گفتنی است: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بعد از تهران، شیراز و هرمزگان چهارمین دانشگاهی است که مرکز مطالعه سلامت آن بصورت رسمی راه اندازی شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار