رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای بحث امنیت در مناطق زلزله زده تدارک دیده‌اید گفت: ۱۴ کارگروه در راستای مقابله با زلزله و امدادرسانی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ نحوه امدادرسانی در مناطق زلزله زده ایلام شب گذشته(۲۷ مردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با حضور "اسماعیل نجار" رئیس ستاد مدیریت بحران کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون نحوه امدادرسانی به مناطق زلزله زده مورموری و آبدانان چگونه است گفت: همه نیازهای مردم مورد رصد قرار گرفته است، به گونه‌ای که تیم‌های فعالی از سوی همه دستگاه‌های اجرایی به منظور برآورد خسارت‌ها، آبرسانی و سایر موارد به منطقه اعزام شده‌اند.  
 
وی با اشاره به اینکه آبرسانی و برق در منطقه فعال است افزود: اکنون مشکل خاصی در مناطق زلزله زده ایلام وجود ندارد.  
 
نجار با اشاره به اینکه آب معدنی مورد نیاز مردم به دلیل کدری آب تامین شده است، خاطرنشان کرد: عمدتا مشکلات در حوزه آب و برق حل شده است.  
 
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای آرامش نسبی مردم در نظر گرفته‌اید، گفت: کمک رسانی به مردم مورموری و آبدانان به خوبی صورت گرفته و این در حالی است که تاکنون به ندرت شاهد چنین پس لرزه‌هایی در مناطق زلزله زده بوده‌ایم.

**۹۰ پس لرزه در مناطق زلزله زده صورت گرفت
 
وی با بیان اینکه 90 پس لرزه‌های کوچک و بزرگ در این منطقه داشته‌ایم ادامه داد: مردم نباید نگران باشند، زیرا در کنار آن‌ها همه همکاران ما و گروه‌های امداد و نجات قرار دارند.  
 
نجار با اشاره به اینکه اصل زلزله ۶. ۱ بود افزود: اولین بحث امداد و نجات مقابله است که در این راستا به خوبی عمل کردیم.  
 
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به مباحث مرتبط با تغذیه و اسکان موقت زلزله زدگان اظهارداشت: برآوردهای اولیه از خسارت‌ها به منظور بازسازی از امروز انجام خواهد شد، به طوری که اکیپ‌هایی از تهران و منطقه به منظور برآورد خسارت‌ها اعزام شده‌اند.  
 
وی با اشاره به اهتمام جدی دولت در راستای مقابله، پیشگیری و پیش بینی ادامه داد: انشاءالله اعتبار لازم در اختیار زلزله زدگان برای بازسازی قرار خواهد گرفت.  
 
** بنیاد مسکن متولی بازسازی است
 

نجار با اشاره به اینکه رئیس جمهور اهتمام خاصی پیرامون این مسئله داشته است، افزود: بنیاد مسکن متولی بازسازی است.  
 
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و ارکان نظام در ارتباط با مسائل مقابله، پیشگیری و پیش بینی از تجربیات خوبی برخوردار است.  
 
وی با بیان اینکه تلفات جانی در این حادثه نداشتیم گفت: مصدومان در حداقل ممکن بودند.  
 
نجار با بیان اینکه انشاءالله در کوتاه‌ترین زمان به بازسازی خواهیم پرداخت گفت: برای اتفاقات ناگوار نیز تدابیری اندیشیده شده است.  
 
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تدابیری برای اتفاقات ناگوار اندیشیده‌اید، افزود: امیدوارم هیچ حادثه‌ای در هیچ جای کشور صورت نگیرد.  
 
وی با اشاره به آمادگی کل کشور برای مقابله با حوادث این چنینی بیان کرد: مسئولین به فکر هستند و در صحنه حاضر هستند.  
 
** آمادگی کل کشور برای مقابله با حوادث
 

نجار افزود: در کل کشور امکاناتی برای بحث امداد و نجات، اسکان موقت فراهم شده است.  
 
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای بحث امنیت در مناطق زلزله زده تدارک دیده‌اید اظهارداشت: ۱۴ کارگروه در راستای مقابله با زلزله و امدادرسانی در نظر گرفته شده که آن‌ها موظف هستند در زمینه‌های مختلف به وظایف خود بپردازند.  
 
وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران کشور به شناسایی ظرفیت‌های موجود می‌پردازد، گفت: نیروی انتظامی در ساعات اولیه به وظایف خود به خوبی عمل کرده است.  
 
نجار با اشاره به تدابیری که استاندار در منطقه اندیشیده است ادامه داد: امیدوارم مشکلی از نظر امنیت نداشته باشیم.  
 
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه مردم مناطق زلزله زده صبور هستند و همکاری خوبی را در همه ابعاد با مسئولین داشته‌اند افزود: در زمینه امنیت شاهد همکاری بسیار خوبی از سوی نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و بسیج بودیم.  
 
 در ادامه محمدرضا مروارید استاندار ایلام طی گفتگوی زنده از ایلام در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای رفاه مردم در مناطق زلزله زده در نظر گرفته‌اید گفت: اسکان اولیه صورت گرفته است، به گونه‌ای که کسانی که خانه‌هایشان تخریب شده در چادر بسر می‌برند.  
 
وی با اشاره به اینکه برای کسانی که استرس دارند و نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند نیز چادر تدارک دیده شده است، ادامه داد: بنیاد مسکن و شهرسازی با بررسی‌های بعمل آورده اقدام به بازسازی خانه‌های تخریب شده خواهد کرد.  
 
مروارید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت آب و برق مناطق زلزله زده چگونه است، گفت: وضعیت آب و برق آبدانان و مورموری وصل است.  
 
** آب و برق مورموری و آبدانان وصل است
 
استاندار ایلام با اشاره به اینکه‌ چاه آب مورموری ریزش پیدا کرده بود که تا عصر دیروز با کدری مواجه بود افزود: این کدری آب برطرف شده، این در حالی است که تانکرهای زیادی در منطقه در حال آبرسانی هستند و مشکلی از بابت آب وجود ندارد.  
 
وی با اشاره به اینکه آب شهر آبدانان در چند جا شکستگی داشت که این موضوع نیز برطرف شد، خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی جا‌ها مشکل توزیع چادر وجود داشته باشد که درصدد برطرف کردن این مشکلات نیز هستیم.  
 
** غذا و آب آشامیدنی به اندازه کافی موجود است

 
مروارید با اشاره به اینکه مواد غذایی را هلال احمر مورد مدیریت قرار داده است، افزود: غذا و‌آب آشامیدنی به اندازه کافی در منطقه موجود است، به گونه‌ای که بسیاری از استان‌ها از شهرهای دور و نزدیک با ما تماس گرفته‌اند تا مواد غذایی و آب آشامیدنی ارسال کنند.

مروارید با اشاره به این که از لحاظ آب آشامیدنی در حال حاضر مشکل نداریم گفت: سیستم آبرسانی با تانکر برای برخی روستاها انجام شده است.
 
وی با اشاره به ارسال دو فروند بالگرد از سوی نیروی انتظامی به منطقه ادامه داد: ان شالله این بالگردها از امروز در خدمت مردم قرار می‌گیرند.
 
استاندار ایلام گفت: در طی بازدیدی که از چند روستا به عمل آوردم شاهد بودم که خانه‌هایی که از سوی بنیاد مسکن ساخته شده بود از دوام و قوام بسیار خوبی برخوردار بودند و همگی خانه‌ها سالم و پابرجا بودند.  
 
مروارید با اشاره به این که خانه‌های بنیاد مسکن در روستاها هیچ مشکلی نداشتند گفت: خانه‌هایی که به صورت متفرقه بودند دچار مشکل شده‌اند.
 
وی با اشاره به این که در شهر آبدانان مشکل مسکن مهر داشتیم که به آن خانه‌ها خسارت‌های زیادی وارد شده بود افزود: مردم مورموری و آبدانان از قبل از انقلاب همگام با نهضت بودند به گونه‌ای که در سال‌های جنگ پشتیبان رزمندگان همواره قرار داشتند.
 
**مردم مورموری همواره همگام با انقلاب هستند
 
استاندار ایلام با اشاره به این که در عملیات بزرگ بیت‌المقدس مردم مورموری جانفشانی‌های زیادی کردند خاطر نشان کرد: مردم این شهر شهدای زیادی را به انقلاب تقدیم کردند.
 
مروارید با بیان این که مردم مورموری با انقلاب همگام و همسان بودند افزود: همه مردم با روحیه قوی و مقاوم در حال انجام امور هستند به طوری که این بحران را پشت سر خواهند گذاشت.
 
وی با اشاره به این که خسارت‌ به منازل مسکونی با کمک دولت برطرف خواهد شد گفت: بنیاد مسکن از امروز به برآورد خسارت‌ها خواهد پرداخت.
 
استاندار ایلام ادامه داد: انشالله منطقه را بعد از زلزله آباد و مقاوم سازی خواهیم کرد.

پس از استاندار ایلام  کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه مهمترین اقدامات این سازمان برای کنترل اوضاع در مناطق زلزله زده چیست گفت: ابتدا از همه مسئولین استان ایلام در راستای پیشگیری و تدارکات لازم قدردانی می‌کنم.  
 
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان این که پیشگیری‌ها توسط صدا و سیما صورت گرفته بود افزود: از همکاری و همفکری مردم مناطق زلزله زده هم نیز تشکر می‌کنم.  
 
وی با اشاره به این که 77 مورد این منطقه مورد لرزش قرار گرفته است ادامه داد: توسط نیروهای امداد در امداد و نجات و سایر دستگاه‌ها مثل اورژانس دانشگاه علوم پزشکی عملیات اصلی جستجو و نجات صورت گرفته است.  
 
کولیوند با اشاره به این که نجات جان مردم در ابتدا بسیار مهم است افزود: خسارت جانی خوشبختانه در این حادثه نداشتیم به طوری که مصدومان حالشان خوب است و کسانی که بستری شده‌اند نیز امروز مرخص می‌شوند.
 
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به گرمای منطقه گفت: زلزله ضرباتی را به سیستم زیربنایی و ابنیه این دو شهر وارد کرده است.
 
وی با اشاره به اعزام سه فروند بالگرد به منطقه گفت: سایر استان‌های همجوار نیز کمک‌های لازم را پیرامون این موضوع انجام داده‌اند.
 
کولیوند ادامه داد: امدادرسانی به مناطق صعب العبور و دور افتاده توسط بالگردها صورت گرفته است.
 
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به ارسال اقلامی از سوی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خرم آباد و خوزستان به منطقه ادامه داد: حدود 23 دستگاه خودروی نجات و آمبولانس در منطقه مستقر هستند تا اقدامات لازم را انجام دهند.  
 
وی مهمترین دغدغه مردم را اسکان دانست و افزود: پس لرزه‌ها از نظر روحی و روانی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است که از مردم تقاضا می‌کنیم آرامش خود را حفظ کنند.  
 
کولیوند با اشاره به این که مردم نمی‌توانند وارد خانه‌هایشان شوند گفت: به همین دلیل برای آن‌ها کمپ و اردوگاه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا در آنجا مستقر شوند.
 
** مردم مناطق زلزله زده کم توقع هستند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان این که مردم مناطق زلزله زده کم توقع هستند اظهار داشت: مردم باید روحیه خودشان را حفظ کنند زیرا مسئولین تا آخرین لحظه در کنار آن‌ها هستند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مهمترین نیازهای مردم ایلام چیست اضافه کرد: اکنون نیازهای اولیه تامین شده است به طوری که در حدود 55 هزار بطری آب آشامیدنی وارد منطقه شده و در حال توزیع است.
 
کولیوند با اشاره به توزیع 21 هزار قوطی کنسرو غذا گفت: تاسیاتی که آسیب دیده بودند مورد مرمت قرار گرفتند.
 
وی با اشاره به این که نیازهای عمده برطرف شده است افزود: تمام مناطق کشور برای ارائه خدمات آمادگی دارند.
 
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان این که مردم به آرامش نیاز دارند خاطر نشان کرد: مردم باید خونسردی خود را حفظ کنند و صبر و حوصله به خرج دهند زیرا مابقی مشکلات حل خواهد شد.  
 
کولیوند افزود: نیروی انتظامی استان، سپاه پاسداران و بسیج همکاری خوبی از نظر امنیتی داشتند.  
 
وی ادامه داد: مدیریت خوب استاندار استان ایلام باعث شد تا دغدغه‌ای وجود نداشته باشد و خدمت رسانی با کیفیت خوب در حال انجام است.

**استقرار 15 آمبولانس زمینی و 4 اتوبوس آمبولانس در منطقه 

امین صابری نیا
رئیس مرکز حوادث فوریت‌های طی گفتگوی زنده تلفنی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه اولین اقدامات جنابعالی در مناطق زلزله زده چیست گفت: از زمان اعلام زلزله در ساعت 7: 10 دیروز تیم ارزیاب بهداشتی منطقه اعزام شد.
 
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به فعالیت صد در صدی اورژانس پیش بیمارستانی افزود: کارگروه بهداشت و درمان فعالیت خود را آغاز کردند به گونه‌ای که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده نزدیک 15 آمبولانس زمینی و 4 اتوبوس آمبولانس از استان‌‌های خوزستان و کرمانشاه به منطقه اعزام شد
 
وی با اشاره به پیش بینی زلزله ادامه داد: خوشبختانه بر این اساس با فوتی مواجه نشدیم به گونه‌ای که تعداد مصدومین نسبت به بزرگی زلزله بسیار کم بود.
 
امین صابری نیا برنامه این مرکز را در دو بخش درمان و بهداشت دانست و عنوان کرد: در بحث درمان انتقال مصدومین در صحنه حادثه صورت گرفت به طوری که عده‌آی به صورت سرپایی درمان شدند و عده‌‌ای دیگر به درمانگاه‌‌ها و بیمارستان‌ها اعزام شدند.
 
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور با بیان اینکه 5 بیمار در بیمارستان بستری شده و 310 نفر پس از درمان مرخص شدند افزود: در بخش بهداشت و درمان در سه حیطه اقدام به انجام فعالیت کردیم که شامل بهداشت بیماری‌های واگیردار بهداشت محیط و بهداشت بیماری‌های خاص بود.  
 
وی با اشاره به اینکه زنان باردار در این مناطق 447 مورد بودند که 13 مورد تحت مراقبت اولیه قرار گرفتند گفت: یک مورد به دلیل استرس تحت مراقبت ویژه قرار گرفت.
 
صابری نیا یکی از اهداف معاونت بهداشت را نظارت بر اسکان موقت زلزله زدگان دانست و عنوان کرد: باید مراقب بیماری‌های انتقالی از طریق آب باشیم تا آب آشامیدنی سالم با نظارت در اختیار مردم قرار گیرد.
 
**مردم باید با آرامش به زندگی خود ادامه دهند

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به اینکه تیم بهداشت از زمان حادثه پیگیر این مسائل بوده است خاطرنشان کرد کار گروهی به منظور مباحث مرتبط با امور روانی و روحی در نظر گرفته شده که در حال اجرای وظایف مرتبط هستند.  
 
وی افزود امیدواریم با همدلی و همکاری بتوانیم آرامش را به مردم بازگردانیم و مردم بتوانند به آرامش به زندگی خود بپردازند.
 
امین صابری نیا گفت: اکنون 8 آمبولانس و 4 اتوبوس آمبولانس به طور آماده در منطقه مستقر هستند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبى احمدپور
۱۲:۰۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۳
سلام ما در روستا ى زلزله زده تپه حمام علیا هستيم و مرکز. زلزله بوده مواد غذايي و آب معدن و تانکر آب نديديم و بهداشت منطقه مورمورى هنگام زلزله تعطيل بود و به بيمارستان الا ن ابدانان مراجعه کرديم
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۰۹:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
دو سال پیش هم در آبدانان زلزله آمد ولی خانه های آن سال همچنان آسیب دیده و نا امن هستند .و مردم به علت فقر نمی توانند وامهای کلان دریافت کنندوخانه هایشان را باز سازی کنند لطفا به این قشر که تحت حمایت هیچ نهاد حمایتی نیستند نیز فکری شود.
آخرین اخبار