روانشناس بالینی گفت: افسردگی یک نوع بیماری روانشناختی است که امروزه در جوانان نسبت به افراد دیگر جامعه شایع تر است.

 آشوری روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با دلایل عمده افسردگی در بین جوانان گفت:‌ جوانی که در بدو ورود به اجتماع است و به تازگی از خانواده خود جدا شده است، حالا می خواهد زیر بار مسئولیت برود چه در حوزه شغلی و چه در حوزه ازدواج، مسائل و مشکلات متعددی روبرو است.
 
وی تصریح کرد: جوان به دلیل اینکه تازگی مسئولیت پذیر شده، ممکن است در برخورد با مسائل احساس کمبود کند و همچنین احساس بی ارزشی و ناتوانی در تصمیم گیری او را عذاب دهد اینجاست که جوانان اگر توانمندی، آموزش و راهکار مقابله با مسائل پیش رو را نشناسند  در برخورد با مسائل احساس کمبود و ناراحتی می‌کنند و این ناراحتی‌های روز افزون باطبع موجب افسردگی آنها می شود.
 
آشوری در ادامه بیان کرد: از مهم‌ترین دلایل افسردگی می‌تواند به بیکاری اشاره کرد بحث ایجاد اشتغال در جوانان بسیار مهم است که تعالیم عبادی ما هم به آن تاکید شده است کار موجب بالندگی، رشد اجتماعی و نشاط در فرد می شود اگر جوانان بتوانند در سطح توانمندی و تحصیلی فرد کار در خور مناسب پیدا کنند، احساس اینکه جامعه به آنها توجه ندارد از بین می رود که خود موجب نشاط و بویایی فرد می‌شود.
 
وی افزود: همچنین اگر زمینه‌های لازم برای ازدواج جوانان فراهم نشود، ازدواج به منزله یک معمای بزرگ برای آنها تلقی می شود بنابراین جامعه و خانواده باید از ازدواج جوانان در همه ابعاد حمایت کنند.
 
خود خانواده‌ها در مواقعی موجب افسردگی می شوند عواملی همچون طلاق والدین، از دست دادن والدین و عواملی از این قبیل تاثیر بسیار بدی در سلامت روانی جوانان دارد که خانواده‌ها باید توجه مبذول را به آن داشته باشند.
 
این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: باید یک تعریف صریح از شاد زیستن برای جوانان مطرح شود چگونه شاد زیستن را به آنها آموزش دهیم تا از این طریق درصد افسردگی در جامعه کاهش یابد همچنین جامعه هم باید تمام زمینه‌های لازم برای شاد زیستن در حوزه‌های فردی، فرهنگی، اجتماعی را برای آنها فراهم کند.
 
در حوزه فردی زمانی که فرد در زمینه علایق شخصی خود فعالیت کند موجب ایجاد انگیزه در فرد می شود در حوزه اجتماعی اشتغال، کار و پویایی و در حوزه فرهنگی برپایی جشن‌ها و تفریحات سالم موجب نشاط جوانان و افزایش امید به زندگی آنها می شود.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 

برچسب ها: خانواده ، ازدواج ، افسردگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار