سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به این که انقلاب این کشور ایستادگی در مقابل استکبار جهانی است گفت: سرنگونی حکومت فاسد یمن و بهبود وضع معیشتی مردم این کشور از خواسته‌های این جنبش است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ریشه‌های دور تازه خیزش مردمی در یمن شب گذشته( 15 شهریورماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری طی گفتگوی زنده تصویری از صنعا با "محمد عبدالسلام" سخنگوی جنبش انصارالله یمن و حضور "سعدالله زارعی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

"محمد عبدالسلام"
سخنگوی جنبش انصارالله یمن طی گفتگوی زنده تصویری از صنعا در ابتدا و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین خواسته جنابعالی از دولت چیست گفت: ما به دنبال عدالت و بهبودی وضعیت اقتصادی یمن هستیم زیرا اوضاع اقتصادی یمن بسیار ناهنجار است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا طرح جدید مورد استقبال جنبش انصارالله قرار خواهد گرفت افزود: ما همیشه با طرح‌های ملی موافقت کرده‌ایم اما اکنون سیاستمداران و قدرتمندان نمی‌خواهند منافع ملی تامین شود.
 
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به قیام مردم این کشور طی دو هفته گذشته، ادامه داد: شورای امنیت، انگلیس و آمریکا با تظاهرات مردم یمن بر ضد دولت مخالفت کردند.  
 
*شورای امنیت ابزاری در دست لابی قدرت و ثروت است


عبدالسلام در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه واکنش جنبش انصارالله نسبت به سیاست‌های آمریکا و انگلیس چیست خاطرنشان کرد: شورای امنیت ابزاری در دست لابی قدرت و ثروت است به گونه‌ای که آمریکا و صهیونیست‌ها در کنار حکومتی هستند که منافع آنان را تامین کند.
 
وی با تاکید براینکه ما درصدد داشتن جنبشی مسالمت آمیز هستیم اضافه کرد: در مقابل استکبار جهانی با همین ابزاری که داریم می‌ایستیم.
 
*سرنگونی حکومت و بهبود وضعیت معیشت خواسته جنبش انصارالله است

سخنگوی جنبش انصارالله یمن افزود: سرنگونی حکومت فاسد یمن و بهبود وضع معیشتی مردم این کشور از خواسته‌های این جنبش است.  
 عبدالسلام با اشاره به این که فساد باید پایان یابد و طرح‌هایی که در مورد جابجایی مهره‌ها در حکومت یمن داده می‌شود پاسخگو نیست گفت: ما مخالف دور زدن خواسته‌های مردم یمن هستیم.
 
وی با بیان این که طرح‌های ما برای اداره کشور کامل و فراگیر است افزود: همه یمنی‌ها مخالف ظلم و دیکتاتوری هستند.  
 
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تاکید براینکه ما به دنبال توافق سیاسی هستیم ادامه داد: آیا خواسته‌های ما برای دولت خطرناک است؟
 
عبدالسلام در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جنبش انصارالله نسبت به کشورهای عربی چه واکنشی نشان می‌دهد گفت: کشورهای منطقه همیشه به دنبال پیاده کردن اهداف خود هستند.
 
* انقلاب یمن مردمی است

وی با اشاره به این که کشورهای عربی اهداف استکبار جهانی و صهیونیست‌ها را نیز دنبال می‌کنند گفت: انقلاب یمن، مردمی است زیرا مردم در برابر استکبار جهانی ایستاده‌اند.  
 
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تاکید براینکه ما گروهی ملی‌گرا هستیم افزود: با استفاده از ابزارهایمان در برابر استکبار جهانی خواهیم ایستاد.  
 
عبدالسلام با بیان این که ملت هرگز در برابر خواسته‌های خود کوتاه نخواهد آمد اظهارداشت: تهدیدها و فشارهای خارجی نمی‌تواند مانع رسیدن خواسته‌های مردم به اهدافشان شود.  
 
وی با اشاره به این که دولتمردان فعلی در برابر موج عظیم ملت قرار گرفته‌اند گفت: روزانه به دولتمردان خود پیام ارسال می‌کنیم به گونه‌ای که بازوبندهایی را به رنگ‌های مختلف به دست بسته‌ایم.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا برکناری نخست وزیر برای جنبش انصارالله کفایت می‌کند گفت: اصلا برکناری نخست وزیر برای جنبش کفایت نمی‌کند.  
 
عبدالسلام با اشاره به انقلاب مردمی و مسالمت آمیز یمن در سال 2011 ادامه داد: تغییراتی همچون برکناری نخست وزیر نمی‌تواند برای ما پاسخگو باشد.  
 
وی با اشاره به این که نباید حکومت دیکتاتوری تشکیل شود گفت: باید ساختار حکومت تغییر یابد.
 
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به فساد بروکراسی اداری و فقر و تبعیض در این کشور گفت: باید تمامی این مسائل در یمن پایان یابد.
 
محمد عبدالسلام با بیان این که برکناری نخست وزیر یمن چیز جدیدی را برای مردم این کشور به ارمغان نیاورد اضافه کرد: باید حکومتی شایسته سالار بر سرکار بیاید.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جماعت انصارالله چه طرحی را در دستور کار دارد افزود: مردم برای رسیدن به خواسته‌های خود اصرار دارند.
 
سخنگوی جنبش انصار الله یمن با اشاره به این که طرح این جنبش فراگیر است گفت: این طرح مشمول یک طایفه، نژاد و یا قبیله نیست.  
 
محمد عبدالسلام با بیان این که همه یمنی‌ها مخالف استبداد و دیکتاتوری هستند گفت: مردم یمن خواستار بهبود معیشت و زندگی محترمانه هستند.  
 
وی گفت: برخی از آمارها نشان می‌دهد که نصف ساکنین یمن زیر خط فقر قرار دارند و یا برخی دیگر از آمارها بیان می‌کند که نصف ساکنین یمن زیر خط گرسنگی به سر می‌برند.  
 
*ملت یمن در کنار مقاومت است

سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به این که ملت یمن همیشه در کنار مقاومت بوده و حامی و طرفدار آن است افزود: ملت یمن شایسته این اوضاع نیست.
 
محمد عبدالسلام گفت: همسایگان خائن عربی و حاشیه نشین‌های خلیج فارس برای ساختن امت عربی اسلامی دلارهای خود را خرج نمی‌کنند بلکه آن‌ها به دنبال نابودی اسلام هستند.
 
وی با اشاره به این که مردم یمن در طول تاریخ برای امت‌های اسلامی افتخار آفرینی کرده‌اند اظهارداشت: ما درصدد داشتن صیانت هستیم.
 
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با بیان این که ما خواستار تعیین سرنوشت توسط مردم هستیم ادامه داد: باید به بازیگر منطقه تبدیل شویم و جلوی دیکتاتور بایستیم.  
 
محمد عبدالسلام با اشاره به این که فلسطین از ما انتظار دارد تصریح کرد: ما خواستار کمک به ملت فلسطین هستیم به گونه‌ای که باید با استکبار جهانی مبارزه کنیم.
 
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران الگوی همه مظلومان جهان است گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه در برابر ظالمین ایستاده است.  
 
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با بیان این که ما همه پیرو حسین(ع) هستیم و باید به تاریخ درخشنده اسلام برگردیم افزود: باید وحدت خود را حفظ کنیم.  
 
محمد عبدالسلام با اشاره به این که موضع ملت ایران روشن و واضح است گفت: باید در یمن با احترام مردم زندگی کنند یعنی به این صورت نباشد که دیگران برای ما خط مشی‌ها را تعیین کنند.
 
وی با بیان این که خدا با ماست افزود: ملت‌هایی که به دنبال حقوق مشروع خود هستند باید بدانند که خداوند با آن‌هاست.
 
سخنگوی جنبش انصارالله یمن در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا یمن برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص عربستان سعودی مهم است خاطرنشان کرد: یمن موقعیت بسیار ممتازی دارد به گونه‌ای که مردم این کشور خواستار ساختن کشور خود هستند.  
 
عبدالسلام با اشاره به این که ملت یمن خواستار آرمان‌های اسلامی و ارزش‌های اخلاقی هستند گفت: ارتجاع عرب، گروه‌های تروریستی و آمریکا به دنبال طرح کاخ سفید و عاملان آن‌ها در منطقه هستند.  
 
وی با اشاره به این که آمریکا، ارتجاع عرب و گروه‌های تروریستی همه یک هدف را دنبال می‌کنند بیان کرد: همه این کشورها به دنبال نابودی سوریه، انصارالله عراق و لبنان هستند.  
 
سخنگوی جنبش انصار‌الله یمن با اشاره به جنگ 51 روزه فلسطینی‌ها گفت: کشورهای عربی برای کودکان فلسطین کفن می‌فرستادند و حال آنکه باید غذا و دارو برای آن‌ها ارسال کنند.
 
عبدالسلام با اشاره به این که این کشورها تکفیری‌ها را در یمن کاشتند تا یمن تخریب شود گفت: دولت کنونی ناشایسته است به گونه‌ای که به گروه‌های تکفیری کمک می‌کند.  
 
وی با اشاره به این که امت‌های اسلامی فریاد می‌زنند که دیگر از توطئه‌های دشمنان خسته شده‌اند گفت: دشمن ما را دچار جنگ فرسایشی کرده است.  
 
* شاخ ظالمان و شیاطین شکسته شده است

سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تاکید بر اینکه شاخ ظالمان و شیاطین شکسته شده اظهارداشت: القاعده و داعش در حال تضعیف شدن است.  
 
عبدالسلام با اشاره به این که اوضاع در عراق و سوریه بهتر خواهد شد تصریح کرد: اجازه به وجود آمدن جنگ مذهبی و قبیله‌ای را نخواهیم داد.  
 
وی با اشاره به این که تکفیری‌ها از جان یمنی‌ها، فلسطینی‌ها، عراقی‌ها و لبنانی‌ها چه می‌خواهند تصریح کرد: این بازی دیگر رو شده است زیرا آن‌ها شیطان هستند و شیطان بزرگ آن‌ها را هدایت می‌کند.

*ریشه عربیت از یمن شروع شده است


در ادامه "سعدالله زارعی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا یمن برای غربی‌ها کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان مهم است گفت: یمن از چند جهت دارای برتری است به گونه‌ای که موقعیت بسیار ممتازی دارد.  
 
وی با اشاره به این که تحولات داخلی یمن تاثیرات عمده‌ای در سطح منطقه و بین‌الملل برجای خواهد گذاشت ادامه داد: تحولات یمن همیشه با حساسیت ویژه قدرت‌ها اعم از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه بوده است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که یمنی‌ها به لحاظ قومی و فرهنگی ریشه عربیت دارند افزود: ریشه عرب از یمن شروع شده است به گونه‌ای که امروزه اصیل‌ترین عرب‌ها در دنیا یمنی‌ها هستند.
 
زارعی با اشاره به این که یمنی‌ها با افتخار امروز خود را عرب اعلام می‌کنند افزود: روح سلحشوری و مبارزه جویی مردم یمن به خوبی قابل مشاهده است.
 
وی با بیان این که یمنی‌ها به دو دسته زیدی‌ و شافعی تبدیل می‌شوند خاطرنشان کرد: این دو دسته در یک نقطه به هم می‌رسند و آن محبت بر اهل بیت عصمت و طهارت است.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه شافعی‌ها مشهور به ارادت و محبت نسبت به اهل بیت(ع) هستند خاطرنشان کرد: زیدی‌ها به عنوان شعبه‌ای از شیعیان به حساب می‌آیند به گونه‌ای که آن‌ها بسیار در مبارزه پایمرد و پابرجا هستند.  
 
زارعی با اشاره به این که زیدیه بیش از 1100 سال در یمن حکومت کرده‌ است، خاطرنشان کرد: آخرین حکومت آن‌ها در سال 1962 یعنی سال 1341 ساقط شد.
 
وی با بیان این که سلسله زیدی در یمن همیشه درصدد مبارزه با استعمار و استبداد جهانی بوده است گفت: در طی این مدت به جز مقاطع کوتاهی یمن به دست قدرت‌های استعماری نیفتاد.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: مردم یمن به واسطه زیدی بودن مشهور هستند پس باید گفت آن‌ها مبارزه طلب هستند.  
 
زارعی با اشاره به حائل کردن شمشیر یمنی‌ها برخود افزود: آن‌ها همیشه مسلّح هستند زیرا شمشیر نشانه آماده بودن آن‌ها در رکاب حضرت مهدی(عج) برای جهاد است.
 
وی با اشاره به این که اگر این روحیه از یمن به سایر مناطق منتقل شود وضعیت جدیدی به وجود می‌آید گفت: یمن تنها کشوری است که هم به اقیانوس هند و هم به دریای سرخ مشرف است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک یمن خاطرنشان کرد: یمن در منطقه ساحلی قرار گرفته است به گونه‌ای که غرب این کشور به دریای سرخ متصل است.
 
زارعی با بیان این که یمن در جنوب تنگه استراتژیک باب المندب مواجه است گفت: این تنگه مهمترین تنگه دنیا به حساب می‌آید.
 
وی افزود: اگر حکومت مستقلی در یمن تشکیل شود این حکومت می‌تواند تاثیراتش را بر اقیانوس هند و همچنین دریای سرخ و شاخ آفریقا بگذارد.
 
*مستقل شدن یمن برای ایران منافع استراتژیک دارد


کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تاکید براینکه جنبش یمنی‌ها خواب راحت را از چشمان آمریکا، صهیونیست‌ها، حکومت‌های وابسته در منطقه و اروپایی‌ها گرفته است گفت: برای حکومت مستقل جمهوری اسلامی ایران مستقل شدن یمنی‌ها در منطقه منافع بسیار زیاد استراتژیک دارد.

زارعی با اشاره به این که ما به آب و خاک یمن چشم داشتی نداریم تصریح کرد: به وجود آمدن حکومت مستقل سبب متحول شدن وضعیت منطقه خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه قیام مردم یمن چه ویژگی‌هایی دارد اظهارداشت: مردم مبارز یمن از سه نقطه، صنعا را در بر گرفته‌اند به گونه‌ای که با این اقدام ورود و خروج را به مرکز کشور کنترل می‌کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به حرکت چند میلیونی مردم در پای صحنه افزود: جنبش انصارالله جنبش ملی فراگیر است.
 
زارعی با اشاره به جنبش ملی فراگیر در یمن ادامه داد: در نقطه متمرکز نیز رهبری وجود دارد.  
 
وی با اشاره به تشکیل کمیته رهبری با حضور تمام سران قبایل حول محور کمیته مرکزی افزود: این جنبش از شکل گروه‌های مذهبی طایفه‌ای خارج شده و به جنبش ملی فراگیر تبدیل شده است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تاکید براینکه جنبش انصارالله اهدافش کاملا مشخص است گفت: مردم این کشور می‌گویند که دولت فعلی فاسد است و باید برکنار شود و دولت و قدرتی تشکیل شود که در آن وحدت ملی وجود داشته باشد.
 
زارعی ادامه داد: وضعیت اقتصادی یمن غیرقابل قبول است به خصوص در بخش روستایی نشین این وضعیت مشهود است.  
 
وی با اشاره به این که 80 درصد یمنی‌ها روستایی‌نشین هستند خاطر نشان کرد: قیمت نفت و مشتقات آن در یمن بالا رفته است و این مسئله سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای کشاورزان در تامین گازوئیل شده است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان این که خواسته‌های مردم یمن ملی، واقعی و هوشمند است افزود: در سوم شهریور شورای امنیت بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن تظاهرات را محکوم کرد.  
 
زارعی با اشاره به این که هزاران ماشین حامل کمک‌های مردمی از نقاط مختلف یمن به صنعا رهسپار شده است گفت: این جنبش خواسته‌هایش را از سطح متوسط شروع کرده است.
 
وی با اشاره به این که اگر خواسته‌های ملت یمن محقق شود تحول عمده‌ای در وضعیت یمن به وجود می‌آید افزود: دست‌های مختلف آمریکای، سعودی و داخلی در یمن در هم فرورفته تا این قیام را از بین ببرند.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که جنبش انصارالله بدون نتیجه به پایان نخواهد رسید خاطرنشان کرد: رهبران با استقامت این جنبش را به جلو پیش خواهند برد.
 
*جنبش انصارالله مسیر عقلانی را در پیش گرفته است

زارعی با بیان این که یمن مسیر همکاری، همزیستی و اصلاح را طی می‌کند گفت: اصلاح به نفع جنبش مردم یمن و گروه‌های متحد انصار پیش خواهد رفت به گونه‌ای که آن‌ها خواستار حرکت بدون خونریزی و بدون استفاده از سلاح هستند.
 
وی گفت: این جنبش مسیر عقلانی را در پیش گرفته است که به نتایج مورد نظر خود خواهد رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار