رئیس جمهور عراق گفت :حضور ایران و وجود موثر آن در تلاش‌های منطقه‌ای برای هدف قرار دادن گروه داعش امری ضروری است زیرا نمی توان ایران را منزوی کرد و عراق نمی تواند از ایران بی نیاز باشد.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری النشره، "فواد معصوم" رئیس جمهور عراق در گفت وگوی مطبوعاتی بر اهمیت نقش ایران در جنگ علیه داعش تاکید کرد و گفت: حضور ایران و وجود موثر آن در تلاش‌های منطقه‌ای برای هدف قرار دادن گروه داعش امری ضروری است زیرا نمی توان ایران را منزوی کرد و عراق نمی تواند از ایران بی نیاز باشد.

 در همین حال رئیس جمهوری عراق در گفت‌وگو با الحیات، در این خصوص گفت: بر خلاف اختلاف‌نظرهایی که میان ایران و عربستان هست، تلاش برای زدن داعش با همه ابزارهای داخلی عراق و منطقه‌ای، بدون ایران، شکافی بزرگ در این خصوص باقیمی‌ماند. حضور ایران و وجود مؤثر این کشور در تلاش‌های منطقه‌ای برای زدن این گروه (داعش) امری ضروری است که نمی‌توان آن را کنار زد و عراق نمی‌تواند خود را از آن بی‌نیاز ببیند.

معصوم افزود: "اختلاف اصلی میان ایران و آمریکا، مسئله هسته‌ای است. جان کری  به ما گفت که آنها نمی‌خواهند به ایران حمله کنند و اختلافی با آن جز در مسئله هسته‌ای ندارند و اگر این موضوع رفع شود، بسیاری از امور در منطقه حل خواهد شد."

رئیس جمهوری عراق در ادامه بار دیگر این سخن را رد کرد که "حرف آخر در عراق را ایران می‌زند" و گفت: "ما در چارچوب مرزهای عراق حرکت می‌کنیم و به همه نیاز داریم. از عربستان و کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) گرفته تا ترکیه و ایران."

وی در خصوص روابط تاریخی با ایران نیز گفت: نکته‌ای بسیار مهم هست و آن اینکه شیعیان هنگامی که در عراق احساس رانده شدن به حاشیه کنند، همانطور که در گذشته (به هنگام حکومت رژیم بعث این احساس را می‌کردند) هیچ کشورش را پیدا نمی‌کنند که به امورشان رسیدگی کند... شیعیان در زمانیکه معارض بودند (در زمان رژبم بعث) فقط ایران حمایتشان می‌کرد.

 رئیس جمهور عراق در ادامه خواستار "ابتکارهایی در اقدام نظامی متوالی" علیه گروه تروریستی داعش شد و گفت که باید این گروهک را "از لحاظ فکری رسوا کرد و در مقابل دیدگاه‌های مردمی را (علیه آن) به هم نزدیک کرد... نقشه راه، وحدت موضع است که باید عملی شود و در حد حرف باقی نماند... گام دوم اعلام عفو عمومی اما نه به شکل مطلق، سپس اختلافات گروه‌های سیاسی را از بین برد..".

وی در خصوص مشارکت اهل سنت در تشکیل دولت کنونی عراق نیز تأکید کرد که این مشارکت صوری نیستبلکه آنان شریک در دولت هستند و علت عدم انتخاب دو وزیر کشور و دفاع تاکنون را عدم وجود فراکسیون‌های بزرگ برای تصدی این دو وزارتخانه دانست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا شعباني اصل
۱۹:۵۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
زنده باد جمهوري اسلامي هميشه مقتدر ايران ورهبري بي نظير وسپاه بي بديلش
تا هست قران اماده ايم شهادت بفرمان ولايت بنيان گذار تمدن نوين اسلامي ايراني
آخرین اخبار