"حسن روحانی" رئیس جمهور ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ تاکید کرد: باید حامیان تروریستها، پاسخگوی حمایتهایشان از این گروهها باشند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ، چارلی رز مجری این شبکه در گفتگو با حسن روحانی دیدگاههای وی را درباره مسائل مختلف بین المللی جویا شد.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

چارلی رز گفت:« جناب رئیس جمهور! خوش آمدید.»

روحانی در پاسخ گفت:« من نیز تشکر می  کنم.»

چارلی رز گفت:« اینکه شما را ملاقات می کنم خوشحالم.»

روحانی در پاسخ گفت:« من نیز بسیار خوشحالم که بعد از حدود یک سال شما را می بینم.»

چارلی رز گفت:« ایالات متحده اعلام کرده است حملات هوایی را در سوریه شروع کرده است. آیا آنها پیش از حملات به شما اطلاع دادند؟آیا شما اطلاع داشتید؟»

روحانی در پاسخ گفت:«این به معنای آن نیست که  ایالات متحده درباره بمباران هوایی اش قبل از عملیات، به ایران اطلاع داده بود یا اینکه به ایران اطلاع خواهد داد. در حاشیه گفتگوهای هسته ای ، به صورت کلی این مسئله مطرح شد و گفتگوهایی کلی  در این خصوص مطرح شد و اینکه ایالات متحده قصد دارد گسترده بمباران هوایی اش را در عراق توسعه بدهد و هیچ  چیزی به صورت دقیق یک روز یا چند ساعت قبل از بمباران قبلی سوریه مطرح نشد.»

چارلی رز گفت:« آیا شما با کاری که ایالات متحده انجام داد موافق هستید؟»

روحانی در پاسخ گفت:« مقصود چیست؟ آیا آمریکا فکر می کند که چند بمباران می تواند تروریسم را نابود کند یا به آن خسارت وارد کند. اگر این نظر کلی است، این تفکر ساده انگارانه درباره مقابله با تروریسم است. باید توجه داشت که تروریسم جان سوری ها را در سه سال گذشته گرفته است. حالا چطور شده است که آمریکا به فکر مقابله با آن و شکست دادن آن افتاده است؟»

چارلی رز گفت:« فکر می کنم آنها از موفقیتهای داعش نگران شده اند.»

آمریکا حامی تروریسم است

روحانی در پاسخ گفت:« به هرحال، این گروههای تروریستی در سوریه ، به بسیاری از روستاها حمله کرده اند و تعداد بسیار زیادی از مردم را کشته اند و در سه سال گذشته چند شهر را ویران کرده اند. ایالات متحده نه تنها به این اقدامات واکنشی نشان نداد بلکه در مواقع، لحن مقامات آمریکایی به گونه ای بود که شاید حامی این اقدامات تروریستی است.»

چارلی رز گفت:« رئیس جمهور ایالات متحده گفته است علت عدم حمایت از عناصر میانه رو (مخالفان سوری) این بوده است که این بیم وجود داشت که تسلیحات به دست افرادی بیفتد که تروریست توصیف می شوند.»

روحانی در پاسخ گفت:« به هرحال، آنها سلاحها را از کجا آوردند؟ کشورهایی بودند که این تسلیحات و سامانه های تسلیحاتی را به این تروریستها در سوریه دادند و به آنها کمکهای مالی دادند. برخی از کشورها نیز از آنها در رسانه هایشان حمایت کردند. همه این حامیان باید پاسخگوی کشتارهایی باشند که  در سه سال گذشته در سوریه رخ داده است.»

خاک برخی کشورها گذرگاهی برای تروریستهاست

چارلی رز در ادامه این مصاحبه پرسید گفت:« برداشت من از سخن شما این است که برخی از کشورهای عربی که حالا در مبارزه با داعش مشارکت دارند، قبلا از قدرت گرفتن داعش حمایت کردند.»

روحانی در پاسخ گفت:« به هرحال، شما می بینید که نه تنها برخی از کشورهای منطقه بلکه کشورهایی  از خارج از منطقه نیز از گروههای تروریستی مختلف حمایت می کردند. ایالات متحده نیز خودش حامی آنها بود. این حمایت به شکلهای مختلف بود. بخشی از این حمایتها به صورت مالی بود و برخی از این حمایتها به صورت پشتیبانی تجهیزاتی بود. برخی از این حمایت ها نیز به این صورت بود که برخی از کشورها، خاک خود را به گذرگاهی برای عبور این افراد برای رسیدن به میدان نبرد تبدیل کردند و در رسانه های داخلی و رسانه های بین المللی خود از این کارها حمایت کردند. همه این کارها به هر نوع که بوده باشد، از این تروریستها حمایت شد. تروریسم همواره بد است و هیچ استثنایی ندارد و نمی توان گفت حالا خوب است و در زمان دیگری ، آن را محکوم کنیم. همواه تروریسم بد و شیطانی است.»

چارلی رز گفت:« به نظر شما، چرا این کشورها فکر می کردند این کار (حمایت از این گروهها) خوب است؟ چرا این دولتها از تروریستها حمایت می کردند؟»

روحانی در پاسخ گفت:« متاسفانه مبنا در دنیای سیاست این است که وقتی هدف اهمیت والا داشته باشد برای نمونه هدف این باشد که دولتی سرنگونی شود و این هدف ، به مهمترین هدف تبدیل شود، دولتهایی به خودشان اجازه می دهند از هر ابزاری برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند. این درحالی است که ممکن است در آینده این ابزارها و این وسیله ها علیه خود آنها مورد استفاده قرار بگیرند.»

چارلی رز گفت:«منظور شما این است که عربستان سعودی و قطر و ترکیه از تروریستها حمایت کردند زیرا آنها می خواستند بشار اسد رئیس جمهور سوریه را سرنگون کنند؟»

روحانی در پاسخ گفت:« من اسم کشوری را نبردم. شما می توانید هر برداشتی از سخن من داشته باشید. کشورهای متعددی بوده اند که با دولت سوریه مخالف بوده اند و این نظر را داشتند که با حمایت از تروریستها می توانند به خواست خود برای سرنگون کردن این دولت برسند. اما کاملا روشن است که محاسبات آنها اشتباه بوده است.»

حمله هوایی تجاوز به خاک یک کشور است

چارلی رز گفت:« آیا معتقدید حملات حالا می تواند به سرنگونی دولت اسد در سوریه منجر شود؟ آیا هنوز هم همین هدف مطرح است؟»

روحانی در پاسخ گفت:« هدف این بمباران و حملات هوایی برای ما روشن است و  ما نمی دانیم هدف نهایی کسانی که این حملات هوایی را انجام می دهند چیست. هرچیزی می تواند هدف آنها باشد. به نظر ما، اگر حملات هوایی در قالب قوانین بین المللی نباشد، محکوم است. اگر فرض کنیم که هدف این اقدامات آنها این باشد که با تروریستها مقابله کنند آنهم در خاک کشوری بدون هماهنگ کردن با دولت آن کشور یا خواست آن کشور، حتی با این اوصاف و قطع نظر از قصدی که این اقدامات دارد، این اقدامات ، حمله و تجاوز تلقی می شود.»

روحانی گفت:« یک وقت دولت سوریه خودش درخواست این کار را می کند که یک چیز است. اما بعد مسئله این است که طرف ثالث و دولت ثالثی خودش به تنهایی تصمیم می گیرد که مناطق خاصی از یک کشور را هدف بمباران هوایی قرار بدهد بدون اینکه درخواست دولت مذکور باشد. ورود به این کشور بی معنا است به هرصورتی که باشد اعم از بمباران هوایی یا شکل دیگر. این اقدام، اشتباه است.»

چارلی رز گفت:«  شما به صراحت علیه داعش صحبت کرده اید و این گروه را تهدید می دانید و گفته اید که باید این گروه متوقف شود. شما از این گروه انتقاد کرده اید که از نام اسلام استفاده می کند.»

روحانی در پاسخ گفت:« همه این حرفها کاملا درست است. این گروه، گروهی تروریستی است. این گروه بسیار خطرناک است و وحشیانه عمل می کند. این گروه به گونه ای نادرست و نامناسب از نام اسلام و دین مسلمانان برای همه اقداماتش استفاده می کند. کاملا روشن است که اقدامات آنها برخلاف فرهنگ و آموزه ها و سنت اسلام است. اما این سخن به معنای آن نیست که اگر گروهی در کشوری ، کارهای تروریستی انجام بدهد ، کشور دیگری بدون هماهنگی و بدون مجوز دولت مرکزی کشور قربانی شده می تواند وارد حریم هوایی این کشور شود و به بمباران هوایی مبادرت کند. به نظرمن، این نکته برای همه کاملا روشن است. هیچ فضایی برای تفسیرهای دیگر وجود ندارد. اگر کسی بخواهد عملیاتی اعم از بمباران هوایی یا انواع دیگر حملات را انجام بدهد ، این کار باید با مجوز دولت کشور مذکور باشد.»

آمادگی ایران برای کمک در برابر تروریستها

رئیس جمهور ایران تصریح  کرد ایران حاضر است در صورت درخواست رسمی کشورهای هدف تروریسم، به کمک آنها بیاید.

چارلی رز درادامه این مصاحبه پرسید:« شرایط شما برای مشارکت ایران در مبارزه با داعش چیست؟ به نظر ایران، چه چیزی لازم است؟»

روحانی در پاسخ گفت:« من قبلا هم گفته ام هرکشوری که در خاک آن، گروهی تروریستی فعال است، اگر دولت آن به صورت رسمی از جمهوری اسلامی ایران بخواهد کمک کند، ما نیز به آن دولت در مقابله با این تروریستها کمک خواهیم کرد.»

چارلی رز گفت:« این سخن درباره روابط قبلی شما نیز با دولتی درست است که در جنگ داخلی سوریه می جنگید زیرا بشار اسد همه مخالفانش را در جنگ داخلی ، تروریست می داند؟»

روحانی در پاسخ گفت:« نه. بحث من این است که اگر ما گروهی را تروریسم بنامیم، نمی خواهیم درباره چیزی صحبت کنیم که درباره آن شک و تردید داریم. اگر گروهی در کشوری به اقدامات تروریستی و وحشیانه مبادرت کند، آنها تروریست هستند. اگر دولت این کشور به صورت رسمی از ما بخواهد به آن دولت علیه گروه تروریستی کمک کنیم، بی تردید ما این کمک را ارائه خواهیم کرد.»

چارلی رز گفت:« آیا این احتمال وجود دارد که نوعی معامله بزرگ رخ بدهد بطوریکه اگر در گفتگوهای هسته ای پیشرفتی حاصل شود، شما حاضر باشید در مقابله با داعش مشارکت کنید؟»

روحانی در پاسخ گفت:« ما این مسائل را به هم مرتبط نمی دانیم. اصل مطرح این است که باید در گفتگوهای هسته ای پیشرفت کنیم و همه ما به پیشرفتهای ملموس برسیم و مسائل را حل کنیم. ما معتقدیم حل و فصل این مسئله به نفع همه خواهد بود. این کار به نفع منطقه و کل جهان خواهد بود. اما خارج از مسئله هسته ای، ما اساسا و قویا مخالف تروریسم هستیم و اگر ما فرصتی برای مقابله با تروریسم داشته باشیم این کار را انجام خواهیم داد زیرا تروریستها همه را تهدید می کنند و خطری برای همه هستند اعم از کشوری که تروریستها در آنجا فعالیت دارند و همچنین کشورهای دیگر. تروریسم مرز ندارد. تروریسم در یک کشور یا یک جا ثابت نمی ماند. تروریسم سیار است. تروریسم شبیه میکروبی است که از یک منطقه به منطقه دیگری می رود. هیچکس درمقابل این میکروب در امان نیست. تازمانیکه این میکروب فعال است و در منطقه ای به حیات خود ادامه می دهد ما باید بر ریشه کن کردن آن متمرکز باشیم. فقط زمانی می توانیم به ارامش برسیم که تروریسم دیگر وجود نداشته باشد و تروریستها دیگر فضا و بستری مناسب برای فعالیتهای خودشان نبینند. اما تازمانیکه به این مرحله برسیم و آنها موجودیت داشته باشند و فضایی برای  رشد و توسعه خود داشته باشند ، این پدیده ، پدیده ای خواهد بود که به صورت فزاینده،  نه فقط برای یک کشور بلکه برای شمار زیادی از کشورها و مناطق جهان خطرناک خواهد بود.»

چارلی رز گفت:« چرا ظاهرا شمار زیادی از تروریستها برای جذب نیرو از نام اسلام استفاده می کنند؟»

روحانی در پاسخ گفت:« همیشه باطل برای رسیدن به هدفش از نام حق استفاده می کند. هیچکس نمی گوید که ظالم است و شیطانی است و بیایید و با من همراهی کنید. اگر آنها می خواهند نیروهایی جذب کنند، شعارهایی مطرح می کنند که جذاب باشد. در منطقه ما، اسلام و دین برای جوانان منطقه بسیار جذابیت دارد. جوانان ما عاشق فرهنگ اسلامی و  آموزه های اسلامی هستند. برخی توانسته اند از این عشق به اسلام سوء استفاده کنند و از نقاب استفاده می کنند تا واقعیت موجودیت خودشان را مخفی می کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت متاسفانه در منطقه ما، به علت هژمونی قدرتهای غالب و جنگهایی که بر مردم منطقه تاثیرگذاشته است، بسیاری از جوانان امید خودشان را از دست داده اند. همین ناامیدی ، مسیری است که سبب می شود آنها مستعد گرایش به سمت این شعارهای توخالی یا هرچیز دیگری بروند که گمان می کنند آنها را نجات می دهد حال آنکه اینطور نیست. این تفکر برخاسته از ظلمی است که آنها تجربه کرده اند و درمنطقه فراگیر است. همواره همینطور بوده است و برخی توانسته اند از حق و خوبی سوءاستفاده کنند . این گروه نیز از نام اسلام سوء استفاده می کند.»

چارلی رز گفت:« بنابراین، مبارزه نه تنها باید در میدانهای جنگ و به صورت نظامی باشد بلکه باید به صورت بحث در دنیای ایده ها هم باشد؟»

روحانی در پاسخ گفت:« ریشه های تروریسم در مسائل فرهنگی و اجتماعی و قالبهای سیاسی است و باید در همین قالبها به آنها رسیدگی شود. تروریسم را نمی توان فقط با بمب یا تسلیحات شکست داد. ما باید در نهایت، خشونت را از ذهن و تفکر جوانان ریشه کن کنید. ما باید به نوعی رفتار کنیم که آنها فکر نکنند می توان با خشونت به اهدافشان برسند که ممکن است برداشت نادرستی درباره آن در ذهن جوانان وجود داشته باشد و این اهداف خود را اهدافی مقدس بدانند. آنها باید بدانند که این راه، راه رسیدن به اهداف نیست. ما باید توضیح درست و تفسیر درست را از زاویه فرهنگی و زاویه اجتماعی بدهیم. باید برای زدودن فقر و پرداختن به مشکل فقر و مسائل مختلف اقتصادی و وضع اقتصادی، رسیدگی کنیم. همین مسائل می توانیم زمین مساعدی برای خشونت باشد. بنابراین، اگر واقعا می خواهیم به ماهیت واقعی تروریسم پی ببریم و اینکه تاچه اندازه شیطانی است و با آن مقابله کنیم، باید رویکردی کلی نگر در این خصوص داشته باشیم و از زوایای مختلف به آن بپردازیم. اگر ما فقط بر شاخ و برگهای مختلف این پدیده متمرکز کنیم  نمی توان با قطع کردن این شاخ و برگها به نتیجه رسید زیرا ریشه های آن همچنان در زمین است و این درخت شیطانی همچنان رشد خواهد کرد و بار دیگر رشد خواهد داشت و ما در آینده با همین درخت به گونه ای تنومندتر و ریشه دارتر مواجه خواهیم شد.»

تفرقه در میان مذاهب محکوم است

چارلی رز گفت:«از این منظر، اختلاف شیعه و سنی را در کجای مسئله جا دارد؟»

روحانی در پاسخ گفت:«تفرقه بین مذاهب مختلف ، همواره مسئله ای بوده است که ممکن است سبب شود افراد در مقابل هم قرار بگیرند. همواره درمنطقه ما این مسئله از گذشته مشهور بوده است و همه می دانند. گفته می شود استعمار می خواست در منطقه وارد شود و از منابع منطقه استفاده کند، همواره تلاش می کرد با ایجاد تفرقه و شکاف بین پیروان ادیان یا فرقه های مختلف در منطقه، این کار را انجام بدهد. آنها تلاش می کردند درگیری و خشونت و رودرروی هم قراردادن افراد را براساس همین مسائل فرقه ای و دینی توجیه کنند. کسانی که به فکر ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی هستند، قطعا با هر دوی این فرقه مخالف  هستند. بی تردید، آنها شیعه یا سنی نیستند. بسیاری معتقدند فرهنگ دینی در جامعه جای ندارد. آنها همواره از ابزارهای مختلف در منطقه برای این منظور استفاده کرده اند. واقعیت این است که شیعیان و سنی ها به یک کتاب مقدس واحد اعتقاد ندارند و بسیاری از باورها و اندیشه های آنها یکسان است.»

چارلی رز گفت:« بسیاری معتقدند مناقشه جاری در منطقه ، قطع نظر از اینکه مبارزه با تروریسم باشد، مبارزه ای برای کسب نفوذ در منطقه بین دو قدرت اصلی منطقه یعنی ایران و عربستان سعودی است. و این دو کشور برای کسب نفوذ با هم رقابت می کنند.»

روحانی در پاسخ گفت:« به هرحال، ایران و عربستان سعودی قرنها در کنار هم در نزدیکی آبهای منطقه زندگی کرده اند. مردم عربستان سعودی حتی حالا، هرسال به ایران سفر می کنند تا به زیارت بیایند و بسیاری از ایرانی ها هم به عربستان سعودی می روند تا زیارت کنند. کشورهای ما همواره دو همسایه بوده اند که در طول سالهای طولانی و درطول تاریخ توانسته اند در کنار هم زندگی کنند. البته ممکن است عربستان سعودی قدرتی منطقه ای باشد و ایران نیز ممکن است قدرت بزرگ منطقه ای باشد. قدرتها دیگر منطقه ای هم وجود دارند.»

چارلی رز گفت:« هر دو کشور در این وضع هستند.»

روحانی در پاسخ گفت:« بله . بی تردید همینطور است.»

رئیس جمهور ایران گفت هنوز زمان لازم برای گفتگو بین رؤسای جمهور ایران و آمریکا فرا نرسیده است.

چارلی رز پرسید: « بسیاری، نزاع امروز در خاورمیانه را مسئله ای فراتر از مبارزه با تروریسم و ناشی از تلاش دو قدرت اصلی منطقه یعنی ایران و عربستان سعودی برای گسترش نفوذ شان در خاورمیانه می دانند. در واقع می گویند نوعی رقابت برای اعمال نفوذ در منطقه خاورمیانه وجود دارد. نظر شما در این باره چیست»؟

روحانی پاسخ داد: « ایران و عربستان، قرن ها در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. هم اکنون نیز شمار زیادی از مردم عربستان سالانه برای سفرهای زیارتی به ایران می آیند، و شمار زیادی از ایرانیان نیز برای زیارت به عربستان سفر می کنند. ما دو همسایه ای بودیم که در طول سالیان دراز کنار هم زندگی کردیم. عربستان ممکن است قدرت منطقه ای باشد، ایران نیز ممکن است قدرت منطقه ای باشد، قدرت های دیگری هم هستند. درست است، قدرت های دیگر منطقه ای نیز هستند».

چارلی رز پرسید: « مانند ترکیه»؟

روحانی پاسخ داد: « همین طور است. عراق نیز در آینده، قدرت بزرگی در منطقه خواهد بود. به هر حال، ما باید کنار هم زندگی کنیم. هم اکنون نیز آمریکا و اتحادیه اروپا یک قدرت هستند؛ بنا نیست که اگر چند قدرت وجود دارند، پیشرفت خودشان را در ضربه زدن به یکدیگر بدانند؛ راه حل بهتر این است که دو کشور مکمل یکدیگر باشند، به همدیگر کمک کنند و اهداف بزرگی که برای توسعه و تمدن خود در منطقه دارند، مد نظر قرار دهند. بنابراین، ممکن است کسی تفسیر کند و بگوید ایران دنبال هژمونی بر منطقه است و سایر کشورها نیز دنبال هژمونی بر منطقه هستند، اما ما هرگز دنبال هژمونی در منطقه نبودیم و نیستیم؛ و لذا شما در تاریخ کشور ما در طول دویست سال گذشته می بینید ما به کسی تجاوز نکردیم. کشورهایی بودند که در کنار ما بسیار ضعیف متولد شدند، اما ما در کنار آنها بودیم، با آنها زندگی کردیم و شما می بینید که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای کوچکی در شمال کشور ما به استقلال رسیدند. ما جزء نخستین کشورهایی بودیم که آنها را به رسمیت شناختیم و به آنها کمک کردیم، و امروز هم به آنها کمک می کنیم.

ما همه باید همزیستی مسالمت آمیز را یاد بگیریم، مخصوصاً همسایگان نسبت به یکدیگر؛ راه پیشرفت نیز همین است.

چارلی رز در ادامه برنامه به حسن روحانی گفت: « به گمانم، شما اشاره کردید پیشرفت هایی در روابط با عربستان سعودی حاصل شده است، زیرا وزیر امور خارجه شما (به عربستان) عزیمت کرد و با وزیر امور خارجه آن کشور گفتگو کرد. شما نیز اشاره کردید که گفتگویی وجود دارد».

رئیس جمهور ایران پاسخ داد: « حتماً همین طور است. به هر حال، عربستان همسایه ما است و روابط بسیار خوبی در گذشته داشتیم. الان نیز در مسائل دو جانبه مشکل خاصی با هم نداریم؛ با هم رفت و آمد داریم؛ ممکن است اختلاف نظری نسبت به برخی مسائل منطقه داشته باشیم، اما همیشه ممکن است اختلاف نظر در کار باشد. مهم این است که گفتگو کنیم و با گفتگو اختلافات خود را حل کنیم.

چارلی رز  در ادامه گفت: «پس چرا در طول سفر خود به نیویورک با رئیس جمهور آمریکا پشت میز ننشسته و گفتگو نمی کنید؟ می دانید که منظورم چیست. شما که با نخست وزیر انگلیس دیدار کردید، چرا با رئیس جمهور آمریکا ملاقات نمی کنید؟ درباره اختلافات خود بگویید؛ از مسئله هسته ای، تروریسم بگویید و اینکه کجا می توانید با یکدیگر همکاری کنید. از احترام بگویید».

حسن روحانی پاسخ داد: « به هر حال، بین ایران و آمریکا در طول سی و چند سال گذشته، تنش و تخاصم فراوانی بوده است. شما از تاریخ روابط ما در طول چند دهه گذشته با خبر هستید. البته این مشکلات باید روزی حل و فصل شود. ما معتقد نیستیم به اینکه بین ایران و آمریکا، همیشه باید این فاصله، این شکاف، اختلاف و تنش باشد. به هر حال، روزی این تنش تمام خواهد شد. روزی، فاصله ها تمام خواهد شد. دو ملت اجازه نخواهند داد فاصله ها برای همیشه باشد. منتهی، اینکه چگونه باید این فاصله ها رفع شود، چگونه باید مشکلات حل شود (خودش جای بحث دارد). البته هم اکنون نیز بین ایران و آمریکا مذاکره مستقیم هست و در مسئله هسته ای وجود دارد و دو کشور در مسئله هسته ای با یکدیگر گفتگو می کنند، حتی در سطح وزرای امور خارجه. روزی ممکن است لازم باشد در سطح بالاتر هم گفتگو شود، اما باید ببینیم چه زمانی، با چه شرایطی، به چه نتیجه ای باید برسیم.

آنچه باید بپذیریم این است که باید به آینده ای نگاه کنیم که نفع دو ملت و نفع کشور را در آن مد نظر داشته باشیم.

چارلی رز گفت: « آمریکا، تحریم هایی را بر ضد ایران اعمال کرده است. آیا این تحریم ها مؤثر بوده اند؟ آیا این تحریم ها برای شهروندان ایرانی رنج آور بوده اند»؟

حسن روحانی پاسخ داد: « به هر حال، زمانیکه کشوری از ابزار نامشروع استفاده می کند و باعث می شود که دارو دیرتر به مریض برسد، بیمار احتمالاً رنج می برد از اینکه دارو در کشورش تحریم شده است. تحریم، بسیار بد، ظالمانه و نادرست بوده است و به جنبه های انسانی بسیار صدمه وارد کرده است. شما می دانید که مردم در مدت مدید یا به دارو نرسیدند یا گران تر دارو را خریداری کردند؛ به برخی از وسایل مورد نیازشان نرسیده و یا آن را گران تر خریداری کرده اند. اینها به معنای آن است که خب فشار به مردم وارد می شود؛ همزمان فشار به طرف مقابل نیز وارد می شود. تحریم مانند شمشیر دو لبه است که در دو طرف دردناک خواهد بود، هم برای تحریم کننده و هم برای تحریم شونده. اما مهم این است که مردم ما در برابرِ فشار تحریم تسلیم نشدند و برای حق و حقوق خودشان ایستادگی کردند. اساساً ما تحریم را غلط و راه نادرست می دانیم؛ مشکلاتی اگر بین دو کشور وجود دارد، راه برای حل و فصل آنها، همان طور که شما اشاره کردید میز مذاکره، گفتگو و تفاهم است و نه استفاده از ابزار نادرست».

چارلی رز از رئیس جمهور ایران پرسید: « پس چرا اکنون که شما و رئیس جمهور آمریکا در نیویورک هستید، با رئیس جمهور آمریکا گفتگو نمی کنید»؟

حسن روحانی گفت: « من پاسخ دادم. بین دو کشوری که به هر حال مسائل بسیاری (بین آنها) وجود دارد، اگر روزی بنا باشد در سطح بسیار بالا هم مذاکره صورت بگیرد، اگر مقدمات لازم برای این کار فراهم نشود، این مذاکرات مفید نخواهد بود. امروز، مقدمات این کار فراهم نیست. دستور این مذاکرات در دو طرف مهیا نیست. ما که نمی خواهیم کار نمایشی انجام دهیم. مردم ما کار نمایشی را دوست ندارند، قائدتاً مردم آمریکا هم کار نمایشی را دوست ندارند، بلکه می خواهند مسئله ای حل شود.

چارلی رز گفت: « همین طور است رئیس جمهور (آمریکا) هم نمی خواهد چنین کاری کند».

حسن روحانی افزود: « پس (این گفتگو) را بگذاریم برای زمانیکه مذاکره بتواند برای حل مشکلات مفید باشد».

چارلی رز در ادامه از رئیس جمهور ایران پرسید: « زمان قرار است چه چیزی را درمان کند ؟ چیست که با مرور زمان حل خواهد شد؟ اساس این مناقشه چیست؟ آیا نیات هسته ای است، زیرا شما می گویید با اهداف صلح آمیز صورت می گیرد و آنها معتقدند که برنامه تسلیحات هسته ای شما برای تولید سلاح است؟ آیا این اختلافات، ریشه سیاسی دارد؟

رئیس جمهور ایران پاسخ داد: (اختلافات) از اینجا سرچشمه می گیرد که گاهی پیش می آید که ما می خواهیم واقعیت را انکار کنیم، چون ممکن است آن واقعیت را دوست نداشته باشیم. چون فکر می کنیم می توانیم واقعیت را حذف کنیم. وقتی انقلاب اسلامی در ایران رخ داد و مردم ایران توانستند با اراده خودشان، کشور را اداره کنند و کسی را که دست نشانده آمریکا بود از کشور بیرون برانند، آمریکا نخواست قبول کند یا تصور کرد می تواند واقعیت را انکار کند یا واقعیت را تغییر دهد. لذا تجربه غلطی را که در گذشته داشت و دولت مصدق را سرنگون کرده بود، فکر کرد می تواند دوباره تکرار کند، اما ابعاد انقلاب اسلامی را به خوبی نشناخته بود. مشکل از اینجا شروع شد و از اینجا آغاز شد.

حمایت امریکا از متجاوزان در جنگ 8 ساله

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در ادامه گفتگو با چارلی روز گفت ما دیدیم که در جریان جنگ هشت ساله علیه ایران، آمریکاییها رفتاری قابل قبول از خود نشان ندادند. آنها از کسی حمایت و پشتیبانی کردند که متجاوز بود. هر چیز دیگری که باعث شد ما اکنون در این شرایط باشیم ازجمله تحریمهای غیرقانونی علیه ایران اصلا مفید نبوده است، این کارها باعث شده است تا شکاف میان ایران و آمریکا بیشتر شود. ما باید اقداماتی انجام دهیم، ما باید حسن نیت خود را نشان دهیم تا این شکاف کاهش پیدا کند. اگر ما در گذشته اشتباهی مرتکب شده ایم به این معنا نیست که لزوما آن را تکرار کنیم. وقتی سیاستمداران آمریکایی و دولت آمریکا این تصمیم را بگیرند، من به شما اطمینان می دهم که شرایط به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. منظورم این است که آنها باید تصمیم بگیرند که واقعیت ایران را بپذیرند، آنها باید واقعیات ملت ایران را بپذیرند و قبول کنند که ایران حقوق مسلم و انکارناپذیری دارد. قطعا نتیجه این خواهد بود که شرایط تغییر خواهد کرد.

توافق هسته ای در صورت عزم دو طرف

چارلی روز گفت شما می دانید که رئیس جمهور آمریکا گفته است شانس حصول توافق هسته ای تا بیست و چهارم نوامبر پنجاه پنجاه است. نظر شما چیست؟ آیا فکر می کنید می توانید تا بیست و چهارم نوامبر با آمریکا درباره مسئله هسته ای به توافق برسید؟

روحانی گفت آنچه من می توانم بگویم این است که اگر عزم و اراده جدی در هر دو طرف وجود داشته باشد قطعا این توافق قابل دسترس است. در طرف ما قطعا این اراده جدی وجود دارد و ما جدا می خواهیم به توافق برسیم تا بتوانیم تنشها و اختلافات را حل کنیم. اما همین اراده و عزم نیز باید در طرفهای مقابل هم وجود داشته باشد. ما نباید شعار بدهیم و بگوییم که ما در این مذاکرات پیروز بوده ایم یا طرف دیگر بازنده بوده است. در واقع دو طرف باید یک شعار واحد داشته باشند و آن اینکه باید نتیجه برد- برد حاصل شود و همه طرفها برنده باشند. تا به این ترتیب حقوق همه کشورها محترم شمرده شود. و در نهایت همه قوانین و حقوق بین المللی رعایت شود. در آن صورت مطمئنا قبل از ضرب الاجلی که پیش روی ما باقی مانده است، ما می توانیم این مسئله را حل کنیم.

چارلی روز گفت منظور شما از گزینه برد- برد به عنوان رئیس جمهور ایران درباره مسئله هسته ای چیست؟

روحانی گفت به نظر من این برد- برد کاملا روشن است. این در واقع همان چیزی است که در قوانین و پیمانهای بین المللی نگاشته شده است و بر اساس آن ایران حق دارد از همه فناوریهای هسته ای موجود برای مقاصد غیرنظامی استفاده کند. بر اساس این مقررات و حقوق بین المللی ایران نباید در رسیدن به این حقوق هدف تبعیض قرار گیرد. ایران از امضا کنندگان ان پی تی است و باید همانند همه کشورهای دیگری که امضا کننده این پیمان هستند با آن رفتار شود. اگر دلیلی برای بی اعتمادی هم وجود داشته باشد ما آماده ایم این عوامل را برطرف کنیم. بنابراین شرایط باید به عنوان برنده برنده برای هر دو طرف فراهم شود. بنابراین برنده به این معناست که ایران باید در حفاظت و نگهبانی از همه حقوق خود برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و فناوریهای مربوط به آن پیروز باشد و طرفهای مذاکره کننده ما نیز باید مطمئن شوند که هیچ انحرافی از این نخواهد بود.

سلاح هسته ای هرگز

چارلی روز گفت بنابراین هیچ تسلیحات اتمی و هیچ تلاشی برای تولید آن نخواهد بود. اما رهبر معظم ایران گفته است ایران به یکصد و نود هزار سانتریفوژ نیاز دارد؟ آیا این خواسته ای منطقی است؟

روحانی گفت آنچه ما می خواهیم این است که بتوانیم از منابع مختلف تولید انرژی استفاده کنیم یعنی ما بتوانیم برقمان را از راههای مختلف تامین کنیم. شما می دانید که ما هم اکنون یک نیروگاه هسته ای در بوشهر داریم. شما می دانید ما در حال مذاکره با روسیه هستیم، شما می دانید که ما با روسها درباره ساخت نیروگاههای جدید هسته ای در حال گفتگو هستیم. ما می خواهیم هم در ساخت نیروگاههای هسته ای به خودکفایی برسیم تا خودمان بتوانیم نیروگاه هسته ای بسازیم و همچنین می خواهیم خودمان سوخت هسته ای مورد نیاز در نیروگاههایمان را تولید کنیم و در این زمینه به خودکفایی برسیم. شما می دانید وقتی یک نیروگاه هسته ای عملیاتی می شود می تواند پنجاه یا شصت سال کار کند اما هر سال سه بار سوخت آن باید عوض شود. بنابراین ما سه بار در سال باید بتوانیم سوخت نیروگاه را تامین کنیم و آن را در نیروگاه بارگذاری کنیم. به همین علت ما لازم است در این زمینه خودکفا شویم تا برای نیازهای خودمان سوخت تولید کنیم و دست کم بتوانیم برای یک مجموعه مشابه بوشهر سوخت تامین کنیم. ما همچنین نیاز داریم راکتورهایی را که برای تولید ایزوتوپهای دارویی استفاده می شود تغذیه کنیم. بنابراین برآورد دانشمندان و کارشناسان ما این است که بتوانیم سوخت لازم برای نیروگاهی شبیه بوشهر و راکتور تهران را که برای تحقیقات هسته ای و تولید ایزوتوپهای دارویی است تامین کنیم. برای اینکه بتوانیم به این هدف برسیم لازم است یکصد و نود هزار سانتریفوژ داشته باشیم. بنابراین این میزان برای تولید سوخت لازم برای رسیدن به این هدف ضروری است.

چارلی روز گفت آیا فکر می کنید حملات فعلی علیه داعش در سوریه موفق خواهد بود؟

روحانی گفت منظورتان حملات آمریکاست.

روز گفت حملات هوایی آمریکا و حملات هوایی کشورهای عربی با حمایت ارتش آزاد سوریه در استراتژی علیه داعش؟

روحانی گفت برای ما روشن نیست که آنها دنبال چه هدفی هستند، آیا آنها زیر فشار افکار عمومی داخلی خود این نمایش را انجام می دهند و این نمایشی برای مصرف افکار عمومی کشورهایشان است، یا اینکه آنها واقعا دنبال هدفی عینی و قابل قبول در منطقه هستند. در هر حال برای ما روشن نیست. اما می توانم به شما بگویم ، هیچ گروه تروریستی از طریق حملات هوایی صرف نابود شدنی نیست و ریشه کن نمی شود.

روز گفت هیچ کسی این را قبول ندارد. آمریکا نیز این مسئله را باور ندارد، کشورهای عربی نیز باور ندارند.روحانی گفت یعنی به عبارت دیگر آنها می خواهند روی آتشی که وجود دارد نفت بیشتری بریزند.

روز گفت نه ، آنها می خواهند تروریستها را نابود کنند.

روحانی گفت راهش این نیست. راه مبارزه با تروریسم این نیست که ما گروه تروریستی دیگری را به وجود آوریم تا از طریق آن در برابر گروه تروریستی فعلی بایستیم. اینها مجموعه ای از اشتباهات است که زنجیره ای از اتفاقاتی را تشکیل داده است که ما را از جایی که بودیم به اینجایی که اکنون هستیم رسانده است. ما باید این واقعیت را بپذیریم که نمی توانیم گروهی از جنگجویان مسلح را سازماندهی کنیم تا از طریق آنها به اهدافمان برسیم. تا حالا آنهایی که این گروههای تروریستی را تسلیح کرده اند، خیلی  اشتباه کرده اند و اگر آنها بخواهند دوباره این کار را بکنند اشتباهاتشان را دوباره تکرار می کنند. من از شما خیلی تشکر می کنم و برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و دست کم امیدوارم که توانسته باشم به برخی از سوالاتی که در ذهن داشتید پاسخ دهم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار