مدير نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از افزايش ميزان پايش منابع آبي موجود در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛  واقفي در همايش ملي مديران کنترل کيفيت آب و فاضلاب در همدان با اشاره به اينکه توسعه و ارتقاي آزمايشگاه هاي کنترل کيفيت آب جزو رويکردهاي اصلي شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور است افزود: در حال حاضر 363 آزمايشگاه روستايي و 429 آزمايشگاه شهري در سطح کشور فعال است.

وي با بيان اينکه شرکت آب و فاضلاب داراي بزرگترين شبکه آزمايشگاهي در سطح کشور است، ادامه داد: به طور حتم اين امر مهم باعث نظارت گسترده، به روز و دقيق بر منابع آبي موجود مي‌شود.

مدير نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از برنامه اين شرکت براي افزايش تعداد آزمايشگاه‌هاي فعال در کشور خبر داد و گفت: طبق برنامه از پيش تعيين شده مقرر بود در هر شهرستان يک آزمايشگاه ميکروبي و به ازاي هر سه شهرستان يک آزمايشگاه شيميايي راه‌اندازي شود که به دليل کمبود منابع اعتباري هنوز اين امر محقق نشده است.
وي با بيان اينکه برنامه ريزي براي ايجاد اين امکان در شهرستان هاي کشور در دستور کار است، افزود: با تمام توان درصدد حرکت به سمت پيشرفت و دست يابي به ايده آل ها در سطح کشور هستيم.

مهندس واقفي با اشاره به اينکه ايجاد بستر براي افزايش درصد قابل اطمينان بودن نتايج آزمايش‌هاي کنترل کيفيت، از برنامه هاي آبفا است افزود: در همين راستا چندين شرکت براي اخذ گواهينامه بين المللي به خارج از کشور اعزام شدند.

وي ادامه داد: به منظور رفع اين مشکل و بهره مندي ساير شرکت ها از اطلاعات و دانش به روز، گروه مميزي داخلي در آب و فاضلاب تشکيل شد که در همين راستا با برنامه ريزي صورت گرفته طي سال جاري برخي از شرکت هاي داخلي از اين گروه گواهينامه ملي دريافت مي کنند.
مدير نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اين گروه را از قوي‌ترين تيم‌هاي مميزي در سطح کشور دانست و ابراز کرد: در حال حاضر دو شرکت آب و فاضلاب شهري و روستايي از اين شرکت گواهي دريافت کردند و پنج شرکت نيز آماده اخذ گواهينامه هستند.

وي در ادامه به پايش منابع آب در سطح کشور پرداخت و ادامه داد: به طور مستمر و منظم چاه هاي آب موجود در کشور مورد آزمون قرار مي‌گيرند که در 63 درصد چاه هاي فعال در شهرها 14 درصد نيترات بالاتر از حد مجاز و در بخش روستايي نيز 3 درصد نيترات بالاتر از حد مجاز وجود داشت.

مهندس واقفي تصريح کرد: قرار بر اين است تا برنامه ششم توسعه، سالانه 2 درصد ميزان آزمون چاه ها و پايش منابع آبي در بخش روستايي و شهري را افزايش دهيم.

وي با اشاره به شست و شوي 46 درصد از مخازن موجود در کشور در سال گذشته گفت: بايد اين رقم را به صد در صد برسانيم، هرچند از آن جا که در برخي مناطق شاهد رسوب گذاري نيستيم، دستيابي به عدد 71 درصد نيز قابل قبول است.

مدير نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در ادامه با بيان اينکه در حال حاضر مطلوبيت فقدان عوامل ميکروبي در نمونه برداري ها در بخش آب شرب شهري بيش از 99 درصد است، اين ميزان را در بخش روستايي بيش از 95 درصد دانست و گفت: اين اعداد نشان از وضعيت مطلوب کشور در بخش کيفيت آب دارد.


انتهاي پيام/ش
برچسب ها: افزایش ، منابع ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.