بهرام توتونچی گفت:کم بودن اعتبارات اختصاص داده شده به عنوان یکی از موانع موجود بر سر راه برای مرمت بهتر آثار محسوب می‌شود.

بهرام توتونچی معاون میراث فرهنگی همدان درخصوص مرمت آثار تاریخی این استان در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: آثار و بناهای تاریخی علاوه بر آنکه نیاز به مراقبت شبانه‌روزی دارند، باید سالانه مرمت و تعمیر شوند.

وی ادامه داد: هر اثر با ارزش همیشه در معرض آسیب و گزند قرار می‌گیرد و آثار تاریخی به عنوان هویت ملی و فرهنگی ما از این قاعده مستثنی نیستند.

توتونچی تصریح کرد: کم بودن اعتبارات اختصاص داده شده به عنوان یکی از موانع موجود بر سر راه برای مرمت بهتر آثار تلقی می‌شوند و البته این امر طبیعی است زیرا اقتصاد فعلی کشور نیازمند یک برنامه راهبردی و مدیریت جهادی بود و اعتبارات فرهنگی نیز نشات گرفته از همین مسئله هستند.

وی افزود:در سال جاری عملیات مرمت 8 بنای تاریخی آغاز شده که مرمت حمام قدیمی صالح‌آباد، حمام  کرد آباد، حمام کبودر آهنگ، موزه هگمتانه، بازار و ترمیم 3 راسته از بازار کفش‌دوزان که تا چند ماه آینده به طور کامل به پایان خواهد رسید.

معاون میراث فرهنگی همدان عنوان کرد: قصد داریم در صورت جذب و مشارکت سرمایه‌گذاری خصوصی از بناهای مرمت شده در زمینه‌های فرهنگی استفاده دوباره کنیم.

وی افزود: کاربری دوباره داده شده به هر بنای تاریخی پس از مرمت باید آن حس فضای گذشته بنا را به آسانی به بازدید‌ کننده انتقال دهد.

توتونچی بیان کرد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید بخش خصوصی وارد عمل شود و با نظارت دولت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار اقدامات فرهنگی و اقتصادی خود را شروع کند.

وی اظهار داشت: خانه تاریخی نراقی‌های همدان اکنون مالک شخصی دارد و اقداماتی از سوی مالک این بنا صورت گرفته تا این بنا از فهرست آثار ملی خارج شود.

معاون میراث فرهنگی همدان بیان کرد: اولویت مرمت با مالکان بناها است، اما از آنجا که این امر گاهی به اعتبار و هزینه‌های بالا نیاز دارد به همین منظور و برای انجام مرمت بهتر و استفاده مجدد از بناها سرمایه‌گذارانی را جذب می‌کنیم.

توتونچی افزود: اجرای عملیات مرمت و تعمیر بناها بر عهده بخش خصوصی و نظارت بر کار و چگونگی طرح مرمت و روش مرمت و همچنین حفظ آثار برعهده میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: اعتبارات ، مرمت ، فهرست ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار