شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد : به نظر می رسد که تلاش های آمریکا برای حفظ ائتلافی که برای مبارزه با داعش تشکیل داده است پس از انتقادات علنی جو بایدن، معاون اوباما، از برخی متحدان این کشور در خاورمیانه با مشکلاتی مواجه شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "الیز لبات"، گزارشگر امور جهانی سی ان ان در گزارشی در باره اینکه کاخ سفید برای جبران پیامدهای منفی اظهارات بایدن چه کرده است گفت : دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شب گذشته به تقلا افتاد تا ائتلافی را که با مشارکت کشورهای عربی برای جنگ با داعش تشکیل داده است حفظ کند. بایدن مجبور شد از دو متحد اصلی آمریکا در این ائتلاف ، یعنی ترکیه و امارات عربی متحده ، عذرخواهی کند. وی پنجشنبه گذشته تعهد این کشورها برای مقابله با گروه تروریستی داعش زیر سوال برده و گفته بود :متحدان ما در منطقه خاورمیانه بزرگترین مشکل ما در سوریه بودند.

اظهارات انتقادی بایدن درباره ترکیه ، امارات و عربستان سعودی و قطر در سخنرانی اخیر وی در دانشگاه هاروارد مطرح شد. 

او در این سخنرانی گفت : آنها صدها میلیون دلار و هزاران تُن سلاح به هر کسی دادند که با بشار اسد می جنگید اما نکته این است که کسانی که این پول ها و سلاح ها را دریافت می کردند جبهه النصره، القاعده بودند که از بخش‌های دیگر جهان به سوریه می آمدند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید مراتب عذرخواهی بایدن را به ترکیه و امارات عربی متحده اعلام کرد. با این حال ، مقامات آمریکایی در گفتگوهای خصوصی اذعان می کنند که هرچند اظهارات بایدن چندان دیپلماتیک نبود، اما او کاملا نیز بیراه نمی گفت. برخی منابع می‌گویند رقابت های کشورهای متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه موجب شد مقادیر زیادی پول و اسلحه به دست تروریست‌ها بیفتد. 

بایدن همچنین انتقادهای آمریکا را از ترکیه بابت اجازه دادن به جنگجویان خارجی برای عبور از مرز این کشور و رفتن به خاک سوریه برای پیوستن به داعش و اذعان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به این کار را مطرح کرده بود. 

یک طرف می گوید گفتگو میان بایدن و اردوغان قرار بود کاملا خصوصی باشد و طرف دیگر می گوید چنین گفتگویی اصلا صورت نگرفته است و این بستگی به شما دارد که حرف کدام طرف را باور کنید . 
اما همه اینها موجب شده است کار حفظ این ائتلاف شکننده برای مسئول ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که به تازگی از منطقه بازگشته است از قبل هم دشوارتر شود. 

"ریچارد استنجل"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من فکر می کنم آنها (متحدان آمریکا در منطقه) این مسئله را در مقایسه با چالش واقعی بسیج همه نیروهای جمعی خود علیه این سازمان تروریستی وحشتناک، مسئله کوچکی می‌دانند.

خبرنگار سی ان ان در پایان گزارش خود گفت هرچند بسیاری از مقامات آمریکایی در گفتگوهای خصوصی با حرف های جو بایدن موافقند ، اما اذعان می کنند در زمانی که آمریکا به کشورهای دیگر برای بر عهده گرفتن نقش رهبری در مبارزه با داعش نیاز دارد این حرف ها را نباید به صورت علنی بیان کرد. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار