موسیقی درمانی یک روش درمانی در اختلالات روانی محسوب می‌شود که آشنایی با مبانی تئوریک موسیقی درمانی و نیز آموزش‌ اولیه اصولی علمی نیز ضرورت دارد.

میترا خلف‌بیگی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: موسیقی درمانی برای اهداف درمانی تاریخچه طولانی دارد و در مورد اثرات درمانی آن تحقیقات متعددی بعمل آمده است. 

وی با توجه به تحقیقات بعمل آمده موسیقی درمانی گفت: در دنیای حاضر موسیقی درمانی بعنوان یک علم رفتاری تعریف شده که از انواع خاص موسیقی و ویژگی‌های آن برای تاثیر بر تغییرات رفتار ذهنی مزمن، آلزایمر، بیماران با وابستگی شیمیایی، انواع اختلالات روانی و نیز برای تبدیل رفتار کودکان با اوتیسم و اختلالات نافذ رشدی استفاده شده و با موفقیت متوسط همراه بوده است. 

خلف‌بیگی افزود: شواهد نشان می‌دهد موسیقی می‌تواند در تولید و بازسازی سلولهای عصبی و پلاستی سیتی موثر باشد و همچنین توسط تغییر سطح استروئید‌ها در مدارهای شنوایی و همچنین مدارهای عاطفی و سیستم هیجانی می‌تواند بر ادراک فضایی و عملکردهای‌شناختی اثر داشته باشد. 

وی اذعان داشت: فرم و ساختار منسجم موسیقی می‌تواند باعث ارتقا سلامتی و تندرستی در بیماران سایکوتیک شده و در توانبخشی روانی – اجتماعی افراد دچار بیماری‌های شدید مزمن روانپزشکی مفید واقع شود و کیفیت زندگی این افراد را ارتقا ببخشد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار