به گزارش
حوزه دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، حجتالاسلام والمسلمین "علی سعیدی" نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع پاسداران و سربازان سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران در سخنانی با اشاره به موضوع پیامبرمداری، اماممداری و ولایتمداری در دورههای خاص، اظهار داشت: در زمان پیامبر(ص) حقگرایی بود و بر محور دستورات و راهنماییهای ایشان حرکت میکردند. بعد از پیامبر(ص) شرایط عوض شده بود و امامت به عنوان ولی امر مسلمین راهنما و راهگشای امور مردم بود و حال باید ببینیم در عصر غیبت خواص و مردم چه تکلیفی دارند.
نماینده ولیفقیه در سپاه با اشاره به مفهوم ولایت در قرآن افزود: واژه ولایت 232 بار در قرآن تکرار شده است. ولایت به معنی مولا، ولی، اولیاء و سرپرست و معانی دیگر تعبیر شده است. بین فرد و ولی او رابطهای وجود دارد که عمق این رابطه متفاوت است؛ باید ببینیم منشأ اصلی ولایت کجاست. یک رابطه، یک خدا و پیامبر وجود دارد، بعد رابطه بین پیامبر و مردم به وجود میآید. پیوندی هم بین پدر و مادر و فرزند وجود دارد و والدین به عنوان ولی فرزندان تا زمانی که زنده هستند ادامه دارد، ولایت بر صغیر هم نوعی ولایت است که زماندار است و پس از بزرگ شدن کودکی که پدر خود را از دست داده، ولایت بر او پایان مییابد.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: کسی حق ولایت دارد که حق خلقت داشته باشد. ولایت ذاتی از آن خدا است، کسی که هستی را آفریده است.
وی گفت: خداوند دو نوع هدایت در جهان هستی قرار داده است، یکی برای هستی که از آن به عنوان ربوبیت تکوینی نام برده میشود و دیگری ویژه انسان است که به عنوان ربوبیت تشریعی از آن یاد میشود که برای رسیدن انسان به تکامل، ربوبیت تشریعی را قرار داده است.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی اظهار داشت: خداوند جهان را برای انسان آفرید و انسان را برای تکامل آفرید، برای رسیدن به علم مطلق و قدرت مطلق، خداوند میخواهد عالیترین زیبایی و علم مطلق به انسان برسد. بستر تحقق ربوبیت تشریعی بعثت است، برای اینکه بشر به قانون و رهبری مطلوب نیاز دارد، اختلاف ما هم با دنیای شرق و غرب بر سر همین موضوع است.
نماینده ولیفقیه در سپاه در پایان خاطرنشان کرد: 15 درصد از معارف ما از طریق حواس به دست میآید. این معرفت معتبر است، 40 درصد معالم ما نیز از طریق عقل است؛ خوب بودن امانتداری، بد بودن خیانت در امانت، احترام گذاشتن به حقوق دیگران، اینها مواردی است که عقل بر خوب یا بد بودن آن صحه میگذارد، بقیه مربوط به آنچه است که بشر وضع میکند، قانونگذار اگر بشر باشد اول به نفع خودش قانون وضع میکند؛ درحالیکه قانونگذار باید بیطرف باشد، منافع شخصی در قانونی که وضع میکند نداشته باشد، اسیر نفس نباشد. مشکل ما با غرب همین است. رابطه بین ولی و ولایت، ولایت ذاتی، ولایت ذات باریتعالی است و اوست که باید برای بشر قانون تعیین کند. ولایت بینهایت از آن خداست.
انتهای پیام/