درحالی که طرح تحقیق وتفحص از سازمان محیط زیست به دلیل وضعیت بحرانی آتش سوزی وسیع جنگل ها، آلودگی هوا ورها شدن پسماندهای صنعتی در رودخانه در مجلس نهم کلید خورده است،مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی باانتقاد از عملکرد نمایندگان گفت:در حالی که اصلاح قانون معافیت 5ساله از معاینه فنی بیش از 3سال است که در دستان نمایندگان معلق مانده،مطرح کردن تحقیق و تفحص به منظور رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا ازسوی نمایندگان تامل برانگیز است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت از محیط زیست با امضای 22 نماینده مجلس به دلیل وضعیت بحرانی آتش سوزی وسیع جنگل ها، آلودگی هوا، رها شدن پسماندهای صنعتی در رودخانه در حالی در مجلس نهم کلید خورده است که موضوع اصلاح قانون معافیت 5 ساله خودرو از معاینه فنی بیش از سه سال است که در دستان نمایندگان مجلس نهم معلق باقی مانده است .

آلودگی هوا و افزایش روز افزون ترافیک دو معضل اصلی کلانشهر تهران است که سالهاست مدیران شهری در پی راه حلی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک تلاش کرده اند، توسعه حمل و نقل عمومی و به طبع آن کاهش تردد خودروها در سطح پایتخت اصلی ترین راهکار کاهش آلودگی هوا و ترافیک است. 

طی سال های گذشته استفاده از سوخت بی کیفیت در خودروهای به نسبت بی کیفیت تر از سوخت سبب شده اکنون تهران جایی برای نفس کشیدن برای شهروندانش ندارد و هرچه سرانه فضای سبز شهر تهران افزایش یافته باز هم پاسخگوی نفس های خسته شهروندان نشده است.

در حالی که خودروهای داخلی با استاندارد یورو 2 نیازمند معاینه فنی سالانه هستند نمایندگان مجلس هشتم قانونی را به تصویب رساندند که عقب گردی در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگی هوا بود و تمامی تلاش ها برای کاهش آلودگی هوا به یکباره به هدر رفت .

در شرایطی که تمامی کارشناسان و دوستداران محیط زیست چشم انتظار اصلاح قانون معاینه فنی در مجلس نهم هستند، این بار برخی نمایندگان به حاشیه می زنند و اصلاح قانونی را که سالهاست در انتظار مطرح شدن در صحن علنی است فراموش کرده و تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را کلید می زنند .

ولی الله آذروش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه تصویب قانون معافیت 5 ساله از معاینه فنی برای خودروهای تولید داخل بزرگترین اشتباه نمایندگان مجلس در دوره هشتم بوده است، گفت: در حالی که در دنیایی که خودروها با استاندارد یورو 5 تولید می شوند، معاینه فنی هر سال اجباری است، ما با تولید خودروهای یورو 2 و بی کیفیت همچنان در حال تمنا از نمایندگان برای اصلاح قانون هستیم .

وی با بیان اینکه تنفس هوای سالم حق مسلم تمامی شهروندان است، تصریح کرد: تولید خودروهای داخلی طی سال های اخیر سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است، وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها بسیار بحرانی است بطوریکه تهران در سال 92 تنها 3 روز هوای پاک به شهروندانش هدیه داده است .

آذروش با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها بسیار بحرانی است، گفت: در سال 92 شهروندان تنها سه روز هوای سالم تنفس کرده اند و بیش از 160 روز هوا در شرایط ناسالم بوده است. این تغییر قانون موجب افزایش آلایندگی و از همه مهمتر پایدار شدن هوای ناسالم در شهرها به ویژه تهران شده است .

به گفته آذروش اکنون 2 میلیون و 700 هزار خودرو در تهران فاقد معاینه فنی هستند که علاوه بر افزایش آلایندگی باعث ایجاد تصادفات و تراکم ترافیک در تهران می‌شوند. این در حالیست که معاینه فنی موثر و کار آمد 23درصد در کاهش آلودگی هوا و افزایش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت تاثیر گذار است . 

وی گفت: اکنون 28 درصد علل مردودی خودروها در مراکز معاینه فنی ، انتشار گازهای الاینده است، مصوبه مجلس خلا قانونی ایجاد کرده و اکنون بالای 80 درصد آلودگی هوا ناشی از احتراق سوخت افزایش یافته است.
 
اذروش با تاکید بر اینکه مطرح کردن تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست به منظور وضعیت آلودگی هوا بسیار تامل برانگیز است  افزود:  اصلاح قانونی که به شدت تاثیر گذار در کاهش آلودگی هواست هنوز در دستان همین نمایندگان معلق مانده است .

وی از اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد و گفت: از ابتدای آبان ماه عوامل راهور در 35 نقطه از شهر تهران مستقر شده و با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی برخورد می شود، گرچه قانون معافیت 5 ساله از معاینه فنی دستانمان را بسته است اما همچنان امیدواریم تا اصلاح قانون به فوریت در مجلس مطرح و تصویب شود .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار