سرپرست خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤ گفت: ظرفیت انتقال گاز کشور تا پایان آذرماه با بهره برداری از خط دهم سراسری ٧٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران، به یاسوج، حسن پایون سرپرست خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤ گفت: پروژه خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشاره پتاوه 4 یک پروژه جهادی در صنعت است. 

وی تصریح کرد: وزیر نفت به شرکت گاز ماموریت داد در سال جاری به هیچ عنوان برای حفظ  و تامین گاز مردم گاز، صنعت، کارخانجات و نیروگاهها قطع شود دستور دادند امسال همه مردم از گاز بهره مند شوند.

پایون تاکید کرد: بنابراین عزم جدی برقرار شده که در منابع جنوب 70 تا 80 میلیون متر مکعب اصافه تولید ایجاد شده و وارد چرخه سوخت شود. این در حالی اتفاق می افتدمگر اینکه خط دهم و این ایستگاه تکمیل شود و گرنه اضافه تولید در مبدا حبس می شود و هیچ راه انتقالی به کشور ندارد.

سرپرست طرح یادآور شد: هدف این است که 70میلیون متر مکعب گاز به اصفهان ، یزد و بخشی نیز به خطوط سراسری اول، دوم و سوم انتقال داده شود و از آنجا به سایر نقاط کشور منتقل شود این خط 170 کیلومتر از اینجا تا استان اصفهان که در انجا تقسیم می شود.100 کیلومتر در چهارمحال بختیاری قبلا اجرا و تزریق گاز شده ولی حرکت گاز نداریم.

وی با اشاره به اینکه 80 کیلومت در فاصله ایستگاه پتاوه تا چهارمحال بختیاری به دلیل مسایل عدیده از جمله صعب العبور بودن مسایل زیست محیطی و مسایل گران شدن ارز و اختلاف با پیمانکاران هنوز اجرا نشده است و 80 کیلومتر در میانه خط ابتر و بلااجرا باقی بماند.

پایون گفت: شرکت مهندسی توسعه گاز عزم جزم کرده این 80کیلومتر اجرا و راه اندازی و به کشور تحویل داده شود تا مردم زمستان راحتی داشته باشند. امیدواریم این خط را قبل از اوج سرما تا آخر اذر ماه یا اواسط دی ماه به کشور تحویل دهیم؛ کار ماسخت است اما شدنی. 
 
پایون اظهار داشت: این کار زمانبر است اگه بتوانیم به تست برسیم تا آخر آذر آماده بهره برداری می شود و گرنه مجوز از مقامات می گیریم با روشهایی که خودمان می دانیم بدون تست کار را انجام دهیم.

 وی تصریح کرد: خط دهم حدود 600 کیلومتر است از منابع گازی پارس جنوبی شروع می شود تا اینجا430 کیلومتر گازدار است از این به بعد  170 کیلومتر است این خط در اصفهان چند شاخه می شود یک شاخه برای مصرف اصفهان و یزد و بقیه انشعابات به خطوط سراسری موجود یعنی خط دوم و سوم وصل می شود تا به شمال کشور منتقل شود. 

پایون افزود: برای خط دهم70 تا 80میلیون مترمکعب در روز برنامه داریم که به کشور کمک کنیم اصفهان یکی از پرمصرف ترین استانها به لحاظ مصرف گاز است40 تا 45میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند اگر این خط استان را تامین کرد خطوط سراسری اول، دوم، سوم گاز را به شمال کشور منتقل و پایداری گاز در کل کشور محفوظ می ماند.

وی ادامه داد: ما موظفیم به مردم گاز برسانیم تا وقتی که مردم در مضیقه اند تلاش می کنیم گاز را برسانیم.

پایون با اشاره به اینکه پروژه خط انتقال گاز پتاوه - اصفهان با ارزشی بالغ بر 6.800 میلیارد ریال شامل هزینه های طراحی و مهندسیف تامین کالاهای اصلی و با تکیه بر توان داخلی اجرا شده است.

هزینه ٤٠٠ میلیارد ریالی برای اجرای ایستگاه تقویت فشار پتاوه
 
به گفته وی، برای اجرای این پروژه ٤٠٠ میلیارد ریال و ٤٠ میلیون یورو اعتبار، هزینه شده است.
 
وی تصریح کرد: ٨٥ درصد از هزینه اجرای خط دهم سراسری و ایستگاه پتاوه ٤ از منابع داخلی تامین شده است.
 
مجری خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤ تصریح کرد: این پروژه در راستای احداث زیرساختهای توسعه و افزایش پایداری در سامانه انتقال گاز کشور روی خط دهم سراسری اجرا شده است.



در ادامه راعی مدیر پروژه و پیمانکار خط انتقال گاز دهم سراسری در جریان بازدید خبرنگاران از تاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه 4 ضمن تشریح چگونگی اجرایی شدن پروژه گفت: هدف "ایستگاه تقویت فشار گاز پتاوه 4 "این است که گاز را افزایش می دهد و به ایستگاه بعدی را طی میکند.
 
وی افزود: در این پروژه از 4 تربورکمپرسور برای افزایش ظرفیت استفاده شده است که آرایش آن به صورت 1+3بوده بدین معنی که 3 کمپرسور در سرویس و یک کمپرسور بصورت یدکی است که 70 میلیون متر مکعب گاز را در روز از فشار 750psi به1050psi افزایش و به خط دهم سراسری می فرستد.
 
راعی تصریح کرد: هدف این است که گاز منطقه جنوب اصفهان توسط این خط تامین شود.
 
وی در ادامه به ساختمان در ساختمان کنترل و پست این ایستگاه بعنوان قلب و مهمترین ساختمان این پروژه اشاره و اظهار داشت: ساختمان یاد شده ضد انفجار بوده اگر انفجاری در سایت ایحاد شود به تجهیزات داخل ساختمان آسیب نمی رسد.
 
پیمانکار خط انتقال گاز دهم سراسری خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای این پروژه این است که از سیستم pmsاستفاده می کنیم یعنی برق کاملا مدیریت می شود.
 
وی در ادامه به اتاق تابلوی ولتاژ متوسط و پایین و ساختمان ups اشاره کرد و گفت: هر برقی که به مجموعه برود توسط این ups که برق 110 ولت دارد، تامین می شود.
 
راعی گفت: دستگاههای موجود و تابلوهای فشار ضعیف و قوی برق تماما در داخل کشور ساخته شده است که در مرحله پیش راه اندازی قرار دارند.
 
وی همچنین تصریح کرد: برق از اتاق فشار متوسط یا mv به اتاق فشار پایین lv منتقل می وشود و افت ولتاژ پیدا می کند.
 
وی گفت: در اتاق گالری که در طبقه زیرین این ساختمان قرار دارد نیز کابل کشی شده که برق از انجا وارد تابلو می شود.
 
پیمانکار خط انتقال گاز دهم سراسری توضیح داد: توربین ما به عنوان درایور عمل کرده و کپرسورها افزایش فشار گاز را ایجاد می کنند که 3 واحد در سرویس یک کمپرسور بصورت یدک و رزور است و اگر مشکلی پیش بیاید از آن رزور استفاده می شود.
 
وی ادامه داد: در کنارتجهیزات یادشده تجهیزات جانبی مثل کمپرسورهوا که سختی گاز را از شبکه می گیرد و همچنین توربوکمپرسور شامل سیستم کنترل سیستم fg یا fire alarm است که اگر اتفاقی بیفتد اعلام می کند. باضافه تجهیزات برقی که در این ایستگاه موجود است.
 
راعی گفت: خط اصلی اینجا 56 اینچ است از آن یک انشعاب 48 اینچ گرفته شده و گاز وارد توربو کمپرسور می شود.
 
وی تصریح کرد: دستگاههایی نیز موجود است که ذرات جامد و مایع موجود در گاز را گرفته و تمیز می کند و سپس به کمپرسور می فرستد و بعد از خروج از کمپرسور چون دما بالاست توسط یک دستگاه دمای گاز افت پیدا کرده و بعد وارد شبکه می شود.
 
خط انتقال گاز دهم سراسری به طول 597 کیلومتر و 56 اینچ و با فشار 1050 psl جهت انتقال گاز فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه فجر با هدف تامین و رفع کمبود گاز و پایداری شبکه استان اصفهان و همچنین انعطاف پذیری در سامانه انتقال گاز خطوط اول، دوم و سوم سراسری طراحی و اجرا گردیده است.
 
این خط انتقال گاز از عسلویه آغاز و با عبور از استان های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و چهار محال بختیاری به تاسیسات تقویت فشار گاز پل کله در استان اصفهان منتهی و روزانه 70 میلیون متر مکعب گاز را منتقل می کند.
 
با توجه به اهمیت افزایش پایداری در سامانه گازرسانی به استانه ای واقع در مسیر 422 کیلومتر از این خط انتقال گاز تا پتاوه در سال های گذشته احداث و بهره برداری گردیده و مابقی این خط انتقال گاز حد فاصل پتاوه تا پل کله در استان اصفهان به طول 175 کیلومتر آماده بهره برداری شده است.
 
پروژه انتقال گاز پتاوه-اصفهان با ارزشی معادل 6800 میلیارد ریال شامل هزینه های طراحی و مهندسی تامین کالاهای اصلی، عملیات اجرایی، تحصیل اراضی و سایر هزینه ها توسط مدیران و پیمانکاران داخلی اجرا شده است.
 
گازرسانی به جنوب اصفهان، خصوصا جایگزینی مصارف صنایع مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و مصارف خانگی از جمله اهداف این پروژه است.
 
عبور خط دهم از سه استان کشور، عبور از مناطق سردسیر و مرتفع، اختلاف ارتفاع 1010 متری بین پایین ترین و بالاترین نقطه، مجاورت با خط لوله گاز سراسری قدیم، حجم فوق العاده عملیات مسیرسازی شرایط خاصی را به این پروژه تحمیل کرده است.
 
شرکت ملی گاز در راستای احداث زیرساخت های توسعه و افزایش پایداری در سامانه انتقال گاز کشور، پروژه ااحداث تاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه 4 را به منظور تقویت فشار در خط انتقال دهم سراسری، بزودی آماده بهره برداری می کند.
 
احداث کامل این تاسیسات علاوه بر ایجاد موازنه بین تولید، انتقال، توزیع و مصرف و رفع احتیاجات آتی گاز در مناطق مرکزی کشور به ویژه استان اصفهان، موجب انعطاف پذیری در سامانه انتقال گاز برای تامین گاز در مناطق شمال و شمال غرب کشور خواهد شد.
 
این پروژه در دو فاز شامل دوراهان- پل کله به طول 95 کیلومتر و پتاوه –دوراهان به طول 80 کیلومتر اجرا شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار