معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان بنادر:

نیازمند سند توسعه دریا در کشور هستیم

مجاهدی گفت: با توجه به فرصت‌های دریایی در کشور نیازمند سند توسعه دریا در کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، علی‌اصغر مجاهدی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان بنادر طی سخنرانی در نشست خبری صنایع دریایی که در مرکز همکاری‌های فناوری برگزاری شد، گفت: در کشور ما به دریا به عنوان فرصت کمتر توجه شده است و آرزوی همه کشورها این است که به دریا راه داشته باشند، چرا که دریا جایش را در توسعه کشور باز نکرده .است

وی افزود: ما در بحث دریا نیازمند یک سند توسعه جدی هستیم، چرا که تاکنون یک سند توسعه دریایی در کشور وجود نداشته است.

مجاهدی تصریح کرد: در سال 2012 میزان تولید آبزیان به 158 میلیون تن رسیده است که از این میزان 136 تن آن به مصرف انسانی می‌رسد و سهم صیادی از کل تولید آبزیان از 74.3 درصد در سال 2002 (2 هزار) به 57.8 درصد در سال 2012 کاهش یافته است، چنانچه کشورهای چین، اندونزی،‌ آمریکا، هند و پرو، 5 کشور اول صیادی در سطح جهان هستند که 40 درصد صید جهانی را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: روند رشد مصرف سرانه آبزیان در جهان طی سال‌های 1980 تا 2011 حدود 9 برابر شده است. چنانچه تعداد کارخانه کنسرو ماهی در کشور 134 واحد، کارخانه پودر ماهی 46 واحد، سردخانه نوار ساحلی 120 واحد و واحد فراوری 142 واحد در کشور است.

مجاهدی تصریح کرد: در استان خوزستان 11 بندر، استان بوشهر 25 بندر، هرمزگان 29 بندر، سیستان و بلوچستان 10 بنادر، گیلان 3 بندر، استان مازندران 2 بندر و در کل 80 بندر در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که در برنامه ششم بخشی از ظرفیت‌های کشور را به سمت صید در آب‌های آفریقایی سوق دهیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار