نشریه آبزرور در گزارشی با اشاره به مذاکرات اخیر وین، نوشت ثبات در منطقه منوط به توافق هسته‌ای با ایران است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه آبزرور در سرمقاله ای نوشت: مذاکره کنندگانی که هفته گذشته به دور اخیر مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در وین خاتمه دادند،‌ با حاصل نشدن توافق تصمیم گرفتند مذاکرات را تمدید کنند. 

"مارک فیتزبرگر" مدیر بخش خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی مدعی است که اختلافات اساسی بین طرفین همچنان باقی است. 

جان کری وزیر خارجه آمریکا به پیشرفت چشمگیر طی مذاکرات اشاره کرد و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس ابراز خوش بینی کرد که بتوان ظرف سه ماه آینده به یک توافق اساسی رسید. حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز بر مثبت بودن این روند تاکید کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است: در حقیقت دستاوردهایی حاصل شده است. آمریکا و ایران بالاخره مستقیما با هم صحبت می کنند (و نه فقط درباره مسائل هسته ای)،‌ اعتماد دو جانبه ارزشمندی بین مذاکره کنندگان ایجاد شده است که سرپرستی طرف ایرانی را محمد جواد ظریف وزیرخارجه تاثیرگذار این کشور بر عهده دارد.

ناکامی مجدد در دستیابی به یک توافقنامه در چارچوب زمانی مقرر پیامدهای منفی وسیعی در پی دارد. جمهوری خواهان با کنترل کامل کنگره جدید آمریکا در ششم ژانویه، تهدید به اعمال یک سری تحریم های جدید بر ضد ایران می کنند که بطور بالقوه مخرب خواهد بود و برای باراک اوباما، مقاومت در برابر آن دشوار است. 

آبزرور با اشاره به نتایج مثبت این توافق برای منطقه می نویسد: در صورت شکست مذاکرات، این احتمال قوت می گیرد که نتانیاهو و دیگر جنگ طلبان در اسرائیل دستور حمله به ایران را صادر کنند. به این علت و بسیاری علل دیگر، ضروری است که مذاکره کنندگان در تلاش آخر برای حصول موفقیت به سرعت وارد عمل شوند.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار