قم؛

خشکسالی در کمین 40 درصد گونه های گیاهی استان قم

در جهت ارتقای مناطقی که به نوعی تحت مدیریت محیط زیست قرار دارند با مشکلات زیادی مواجه هستیم که بر حسب جغرافیایی برخی از مشکلات و دغدغه ها بیشتر است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم؛ سید احمد شفیعی رئیس اداره طبیعی محیط زیست قم،درخصوص سایر عوامل خشکسالی در مناطق حفاظت شده قم اظهارکرد: در حال حاضر روند کاهش بارندگی‌ها، وضعیت بد منابع آبی و فقدان مدیریت صحیح موجب شده شرایط بسیار دشواری را در کشور تجربه کنیم.

وی با اشاره به اینکه تنوع گیاهی مناطق حفاظت شده دارای اهمیت فراوانی است  گفت:خشک سالی اگر به صورت یک بحران در بیاید 40 درصد از گونه های گیاهی را تهدید می کند .

رئیس اداره طبیعی محیط زیست قم افزود: در مناطق حفاظت شده جنگلی و کوهستانی به مراتب با مشکلات بیشتری مواجه هستیم که آتش سوزی، تخلفات شکار و صید و ورود دام از جمله معضلات بزرگی در این مناطق حفاظت شده به شمار می رود.

وی با اشاره به این که آب های حاصل از بارش باران به سمت رودخانه ها و مناطق پایین دست می رود و چشمه های مهم و حساس در مناطق کوهستانی را خشک می کند گفت: بحران محیط زیست امروز یک بحران اقتصادی شده و کشاورزی اشتغال و آینده سرزمین ما و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

سید احمد شفیعی ادامه داد:آن جای که در انتهای 7 استان قرار داریم اگر خشکسالی بر حسب هواشناسی 7 درصد باشد در قم بیش از 7 درصد خواهد بود.

شفیعی  در مورد منطقه حفاظت شده پلنگ دره عنوان کرد: منطقه پلنگ دره با وسعتي معادل 31 هزار و 735 هكتار در جنوب غربي و پنجاه كيلومتري شهرستان قم واقع شده است به طوری که اين عرصه كوهستاني در شمال منطقه حفاظت شده 70 قله استان مركزي واقع شده و چندين كيلومتر مرز مشترك با اين منطقه دارد.
 
رئیس اداره حفاظت  از محیط زیست استان ادامه داد:در ناحيه شمالي پلنگ دره ، منطقه سلفچگان ، در ناحيه شرقي آن رودخانه قمرود و در ناحيه غربي آن چند روستاي كوچك قرار گرفته است.
 
وی افزود: محیط بانان و روش‌های حفاظت از محیط زیست هم باید تقویت شوند و همکاری خوب با اداره کل منابع طبیعی و امور اراضی از دیگر نیازهای محیط زیستی در قم است.

شفیعی افزود: ارتقای سطح مناطق حفاظت شده از موضوعاتی است که در استان باید جدی گرفته شود چرا که در استان 3 درصد از این مناطق داریم در حالیکه متوسط جهانی 17 درصد است.
 
رئیس حفاظت از محیط زیست استان با اشاره به اینکه تنوع گیاهی مناطق حفاظت شده دارای اهمیت فراوانی است  گفت:خشک سالی اگر به صورت یک بحران در بیاید 40 درصد از گونه های گیاهی را تهدید می کند .
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: قم ، خشک سالی ، کمین ، گونه ، گیاهی ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.