به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پس از بروز مشکلات ورود و خروج کامیونهای ترکیهای برای صادرات، واردات و
ترانزیت که اختلافی در زمینه پرداخت عوارض و استفاده از سوخت یارانهای
ارزان قیمت ایران مطرح بود به پیشنهاد مسئولان ترکیهای طرفهای ایرانی با
پلمب مخزن سوخت کامیونهای ترک موافقت کردند و قرار شد این موضوع از اواسط
آذرماه اجرایی شود.
در حال حاضر خبرنگار فارس کسب اطلاع کرده است که
این طرح با مشکلات و چالشهای متعددی روبهرو بوده و همچنان امکان پلمب به
دلیل استاندارد نبودن مخازن سوخت کامیونها وجود ندارد.
به دلیل
اینکه مخزن سوخت کامیونهای ترک دارای چند در باک بوده و امکان پلمب آن
وجود ندارد، در حال حاضر تعداد معدودی از کامیونهایی که شرایط پلمب را
دارند، میتوانند از گمرک بازرگان تردد کنند.
همچنین گفته میشود که
صف 28 کیلومتری کامیونها در مرز بازرگان از سمت کشور ترکیه ایجاد شده است
که حتی برای کامیونهای ایرانی که قصد ورود به کشور را دارند با معضل
روبرو شده و نمیتوانند به داخل مراجعه کنند.
به گزارش فارس،
مسئولان گمرک و راهداری پیش از این عنوان کرده بودند امکان پلمب مخازن و
شرایط انجام این کار وجود ندارد و به دلیل اینکه استاندارد لازم را رعایت
نکرده مجاز به ترانزیت از مرزهای ایرانی نشده است.
همچنین در حال حاضر طرفهای ترک عنوان کردهاند کامیونهای ایرانی برای ورود به خاک ترکیه نباید بیش از 50 لیتر سوخت داشته باشند.
گفته شده مسئولان راهداری در حال رایزنی برای حل مشکلات ترانزیتی میان دو کشور هستند.
پیش
از این علیرضا مقدسی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران اقدامات ترکیه برای
اخذ عوارض بیش از حد و اتخاذ این گونه سیاستها را غیر منطقی خوانده بود که
موجب افزایش هزینههای ترانزیت و کاهش صادرات دو طرف میشود.
مقدسی همچنین پلمب مخازن سوختی کامیونها را امری غیر اصولی و سخت توصیف کرده بود که با مشکلات عدیده همراه است.
همچنین
وزیر اقتصاد با رئیس جمهور ترکیه طی روزهای گذشته در حاشیه نشست کمیته
دائمی همکاری اقتصادی سازمان همکاری اسلامی در خصوص تعمیق رابطه دو جانبه
در حوزههای اقتصادی تاکید کردند، در حال حاضر به گفته مسئولان حجم تجارت
خارجی ایران و ترکیه 17 میلیارد دلار است.
انتهای پیام /