اولین نشست خبری دو سالانه آهنگسازی احمد پژمان در (نغمه سازخانه) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ اولین نشست خبری دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان یا حضور حمیدرضا دیبازر عضو هیت داوران، امین هنرمند دبیر دوسالانه، احمد پژمان رئیس هیئت داوران، امیر هوشنگ کامکار، امیر حسین اسلامی عضو هیت داروان و رضا پرویز زاده نماینده سیاست گذاری (نغمه سازخانه) تهران در این مکان برگزار شد.

احمد پژمان در ابتدا گفت: سال گذشته حمیدرضا دیبازر و امیرحسین اسلامی بانی این کار شدند و این دو سالانه را پیشنهاد دادند که بنده موافق نبودم با نام من چون چیزی برگزار شود، اما به موسیقی علمی و ایرانی کسی توجه نمی‌کند و دانشگاه تبدیل شده به موسیقی علمی آوانگارد؛ به همین خاطر این کار را انجام دادیم.

وی ادامه داد: اکثر بچه‌های دانشگاه هنر در حال نوشتن قطعه‌ای هستند تا در این مسابقه شرکت کنند این اتفاق در ابتدا باعث می‌شود کسانی که سمفونیک و موسیقی کلاسیک غربی کار می‌کنند به موسیقی وطنی خود توجه داشته باشند زیرا کشور ما واقعا از هر جغرافیا موسیقی بی نظیری دارد و در وهله‌ی بعدی زمینه را برای شرکت خیلی از آهنگسازهای جوان که راهی برای ارائه آثار خود ندارد، فراهم می‌کند؛


پژمان تصریح کرد: این عمل فرآیند خوبی برای جشنواره است؛ بنده قصد مطرح کردن خود را ندارم اما این ایده که از موسیقی وطن خود استفاده کنیم، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ما باید برای مردم سرزمین خود موسیقی بیافرینیم که به آن احساس نزدیکی کنند و به سمت آن جلب شوند؛این امر که عده‌ای را به سمت موسیقی ایرانی جذب کنم، باعث خوشحالی من است؛ امیدوارم در آینده در این کار پیشرفت کنیم تا کسانی که جایی در موسیقی ایران ندارند به این دوسالانه آمده و خود را نشان دهند.

هوشنگ کامکار در ادامه گفت: مطلب حائز اهمیت برای من در این دوسالانه نسبت به جشنواره فجر این است که این جشنواره به هیچ نهادی ارتباط ندارد و مستقل برگزار می‌شود.

وی افزود: مقام استاد پژمان به همه جشنواره‌ها و داوری‌های دیگر  ارجحیت دارد؛ افتخار بزرگی است که من در این داوری در کنار استاد پژمان شرکت می‌کنم.

کامکار بیان کرد: جوان‌ها در این دو سالانه با عشق، علاقه و بدون هیچ گونه کمکی حضور پیدا می‌کنند؛ ما سعی داریم قطعات شایسته را در کمال آزادی و بدون هیچ پیش داوری قضاوت کنیم.

امین هنرمند در ادامه نشست ادامه داد: در هنگام داوری با توجه به اینکه همه متخصص موسیقی هستند مطمئنا با تسلط خاصی قضاوت خواهند کرد. سال های آینده برای سازهای ایرانی نیز این دوسالانه امکان دارد برگزار شود و فقط توجه به سازهای غربی نیست و به آنسامبل موسیقی ایرانی توجه داریم اما باید به پایه علمی بر دستاوردهای موسیقی ایرانی و ملی خود توجه کرده و احترام بگذاریم.

هنرمند عنوان کرد: اولین اتفاق ایجاد انگیزه برای تولید اثر است، اما نکته‌ای که برای این جشنواره اهمیت دارد، برگزاری یک کنسرت برای متقاضیان است در واقع در نهایت قرار است این آثار در قالب لوح فشرده منتشر شود.

احمد پژمان با اشاره به  شکل گیری ارکستر سمفونیک ایران عنوان کرد: در حال حاضر مشکل و بهانه‌ای به اسم بودجه است؛ حتی چشمم آب نمی‌خورد ارکستر سمفونیک تشکیل شود؛ رهبرهای ارکستر سمفونیک افرادی خودخواه هستند که فقط می‌خواهند در ارکستر رهبری بیاموزند.

این هنرمند بیان کرد: دولت ارکستر را برای چه می‌خواهد، معلوم نیست گویا فقط به دلیل آنکه پز دهند و خودنمایی کنند؛ ارکستر سمفونیک دارند.

وی ادامه داد: وقتی به هنر موسیقی توجهی نیست خود ما کارهایی باید بکنیم تا موسیقی پیشرفت کند؛ انتظاری ندارم تا به وسیله‎ای انتظارهایم سر خورده شوم. اثر من سالهاست که اجرا نشده و اصلا ناراحت نیستم.

احمد پژمان در پایان خاطر نشان کرد: شارلاتان بازی در موسیقی پاپ مد شده است و وسیله تبلیغاتی آن در فضای مجازی مهیا است.


انتهای پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار