وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که به اندازه کافی خودروی لوکس در کشور موجود است گفت: بنده تا زمانی که وزیر هستم به اندازه کافی خودروهای لوکس موجود است و اجازه نخواهیم داد وارد شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن تجارت برای پاسخ به سوالات زهره طبیب زاده نوری نماینده تهران در خصوص واردات بی‌رویه برنج و خودرو سواری لوکس و همچنین سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مورد عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی با قیمت‌های زیر قیمت بازار حاضر در صحن علنی امروز حاضر شده بود، گفت: در مورد شکر در سال 91 متاسفانه تعرفه صفر شد و در این سال واردات بی‌رویه صورت گرفت.
 
وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: از شروع دولت جدید چون موجودی شکر و برنج زیاد بود دستور دادیم شرکت بازرگانی دولتی واردات انجام ندهد و وارداتی هم صورت نگرفت الّا کالاهایی که از قبل سفارش داده شده بود.
 
وی اظهار داشت: در 8 ماه سال گذشته یک میلیون و 385 هزار تن شکر وارد کردیم که در هشت ماه گذشته سال جاری 40 درصد کاهش داشت از لحاظ وزنی نیز 47 درصد کاهش واردات داشته‌ایم.
 
نعمت‌زاده با بیان این که اظهارات و آمارهای داده شده در خصوص واردات شکر صحیح نیست، گفت: واردات در این دولت در بخش دولتی صورت نگرفته است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: میزان واردات خودرو از سال 88 تاکنون به شرح زیر است:
 
سال 88 – 41 هزار و 628 دستگاه وارد کشور شده که از این مقدار 31 هزار دستگاه بالای 2 هزار و 500 سی سی (لوکوس) بوده است یعنی 75 درصد خودروی لوکس.

سال 89- 43 هزار دستگاه خودرو وارد شده که 23 هزار دستگاه بالای 2500 سی سی بوده است.

سال 90-39 هزار و 800دستگاه خودرو وارد کشور شده که 18 هزار دستگاه بالای 2500 سی سی بوده است 

سال 91- 4 هزار و 500 دستگاه وارد کشور شده که 16 هزار دستگاه بالای 2500 سی سی بوده است.  
 
وی ادامه داد: در ابتدای سال 92 دولت وقت واردات کالاها را گروه بندی کرد و خودروهای لوکس در گروه 10قرار گرفت.
 
نعمت‌زاده اظهار داشت: در سال 92 از 78 هزار خودروی خارجی فقط 4 هزار دستگاه بالای 2500 سی سی بود که آن‌ها هم اغلب مربوط به سفارت‌خانه‌های خارجی بود.
 
وی خاطر نشان کرد: در هشت ماهه سال 93 که بیش از 40 هزار دستگاه خودرو وارد شده فقط 133 دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شده است.
 
وی ادامه داد: در دولت یازدهم اقلام گروه‌های 10 با دو برابر تعرفه آزاد شد ولی اجازه آزاد شدن خودروهای لوکس را ندادیم.
 
نعمت زاده گفت: برخی ماشین‌های لوکس با استفاده از قانون مترو وارد کشور شدند که ما اجازه ندادیم و گفتیم باید بازگردانده شوند.
 
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه گفت: اگر در کشور هر کس خودروی لوکس وارد کند باید آن را بازگرداند، بنده تا زمانی که وزیر هستم به اندازه کافی خودروهای لوکس موجود است و اجازه نخواهیم داد وارد شود. 

محمدرضا نعمت‌زاده در بخش دوم پاسخ به سوال دو نفر از نمایندگان در مورد واردات بی‌رویه گفت: همانطور که عرض کردم در ۸ ماهه امسال ۷۴۲ هزار تن شکر وارد کشور شده و تا پایان سال به ۱۰۰۰ تن نمی‌رسد.  
 
وی افزود: در سال گذشته نزدیک به یک میلیون تن شکر در کشور داشتیم که مربوط به خرید سال ۹۰ و ۹۱ بود و حتی گفتیم به صورت خورد توزیع شود.  
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهارت یکی از نمایندگان که گفته بود آمارهای اعلام شده دروغ است، تصریح کرد: دروغ کسی می‌گوید که آمار مستند ندارد، آمار ما مستند است.  
 
وی افزود: در سال گذشته ۴ رقم مزایده برای فروش شکر در تهران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی برگزار شد.  
 
نعمت‌زاده تاکید کرد: جلوی ثبت سفارش برای واردات شکر را گرفتیم و واردات شکر ممنوع است.  
 
وی ادامه داد: علی رغم اینکه در سال گذشته قرار شد کالاهای گروه ۱۰ با دو برابر تعرفه وارد شود، ولی همچنان واردات خودروهای لوکس ممنوع است.  
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: در تاریخ ۲۰ بهمن ۹۱ یعنی در دولت قبل تصویب شد تا مجوز واردات هزار دستگاه خودروی لوکس یعنی با خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی به وزارت تعاون (شرکت بین المللی تامین اجتماعی) داده شود که ما این مصوبه را در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۲ ابطال کردیم.  
 
وی با بیان اینکه ما جلوی کالاهای لوکس را گرفته‌ایم گفت: واردات کالاهای لوکس صرفا از طریق ارز آزاد و با تعرفه دوبرابر انجام می‌شود.  
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به واردات گندم اشاره کرد و گفت: صرفا واردات گندم افزایش داشته است.  
 
وی تصریح کرد: به خاطر شرایط مذاکره و شرایط جاری کشور دولت در اواخر سال گذشته تصمیم گرفت ظرفیت موجود و ذخیره استراتژیک گندم در کشور دوبرابر شود.  
 
نعمت‌زاده تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی امسال به جای ۴. ۲ میلیون تن خرید گندم، ۶. ۸ میلیون تن گندم از گندمکاران داخلی با قیمت ۱۰۵۰ تومان خریده است که پول آن به موقع با استقراض از بانک و خزانه تامین شد.  
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: واردات گندم نیز یک میلیون تن افزایش یافته و به جای ۴ میلیون تن ۵ میلیون تن وارد کردیم.  
 
نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: به اندازه ۳ الی ۴ ماه ذخیره گندم را افزایش داده‌ایم.  
 
وی در ادامه تصریح کرد: زمانی تولید چغندر در کشور ۶ میلیون تن بود که الاان نصف شده است و این موضوع رد طول سالیان گشته صورت گرفته است.  
 
نعمت‌زاده تصریح کرد: تولید پنبه در کشور نیز یک سوم شده است.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمار و اطلاعات من خلاف واقع بود، من باید استیضاح بشوم ولی آمار اطلاعات ما درست است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی نزدیک یک میلیون تن موجودی شکر داشت که برای سال ۹۰ و ۹۱ بود که تصمیم گرفته شد آن را به صورت خرد خرد توزیع کنند و ما نمی‌دانیم که جواب لارگانی را چگونه بدهیم، از یک طرف می‌گوید چرا شکر را ارزان فروختید و از طرف دیگر می‌گوید مردم جنوب تهران مستضعف‌اند، پس چرا گرانفروشی می‌کنید؟ و همچنین به بنده می‌گویند چرا دروغ می‌گویید؟

نعمت‌زاده در ادامه افزود: دروغ آن کسی می‌گوید که آمار مستندی ندارد، ما آمارمان مستند است، این مزایده‌هایی که انجام شده مستند و تاریخ و شماره مشخصی دارد، ۴ فقره مزایده گذاشته‌ایم که در تهران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی انجام شد.

وی تصریح کرد: در تاریخ ۱۲ اسفند ۹۲ با نرخ ۱۷۰۰ تومان شکر را کسی نخرید، آن هم با سفارشات ۲۵۰ تن نه رقم‌های درشت، در مزایده دیگر که در آن با نرخ ۱۷۰۰ تومان و ۱۴۵ تن شکر بود، نیز فروش نرفت در خوزستان و همچنین در مزایده دیگر برای ۵۰ تن با نرخ ۱۷۰۰ تومان نقدی نیز فروش نرفت که بعد به صورت نقدی_نسیه فروش رفت که البته علت آن هم افت قیمت‌های بین المللی و واردات بی‌رویه آن از سالهای گذشته بوده و مربوط به این دولت نبوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: آمار را از گمرک بگیرید و از خودتان نگویید زیرا مردم از این تریبون شنونده هستند، شکر در سال‌های گذشته در سه نوبت واردات بی‌رویه داشت که کمر کارخانجات را شکست.

نعمت‌زاده تاکید کرد: دیروز مصوبه‌ای در شورای اقتصاد تصویب شد که به وسیله آن قیمت‌های چغندر امسال، شکر برای کارخانه‌ها ۲۳۰۰ تومان در می‌آید و برای واردات ۲۹۰۰ تومان، بنابراین تصمیم گرفته شد که ۲۰۰ تومان از واردات مابه التفاوت گرفته شود و به کارخانه‌ها داده شود و از انبارهای بازرگانی دولتی نیز که حدود ۴۰۰ هزار تن موجودی دارند به جای ۱۹۰۰ تومان ۲۱۰۰ تومان گرفته شود و مابه التفاوت آن را به کارخانه‌ها بدهند تا چغندر با قیمت روز بخرند که کشاورز و کارخانه دار ضرر نکند.

وی تصریح کرد: تعرفه برنج را دو قسمت تقسیم کردیم و گفتیم تا اوایل مردادماه ۲۲ درصد باشد که نسبت به سال گذشته دوبرابر شده و از اول مرداد تا آخر دیماه نیز ۴۰ درصد گذاشتیم، زیرا فصل برنج است و این اولین باری است که این امر انجام می‌شود و جهاد کشاورزی ثبت سفارش را به ما ابلاغ کرده و از یک ماه پیش دیگر ثبت سفارش برنجی انجام نداده‌ایم تا کسی بخواهد وارد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با توجه به سخنان طیب نیا در مورد واردات خودرو، دولت مصوباتی را در همی یکسال انجام داده که در شهریورماه تصویب شد تا جلوی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی گرفته شود اما آنهایی که در گمرک وجود داشت را با تعرفه دوبرابر گفتیم وارد شود که البته تعداد محدودی وارد شد.

نعمت‌زاده افزود: در مورد کالاهای گروه ۱۰ نیز که دولت نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد را تعرفه دوبرابر برای آن قرار دادیم، لکن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را باز ممنوع کردیم.

وی گفت: برای ایثارگران بالای ۷۰ درصد نیز ۷۹۲۸ هزار دستگاه در سال ۹۰ تصمیم به واردات گرفته شد که اغلب مجوز آن‌ها را دلالان گرفتند و خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی وارد کردند که ما نیز مصوبه‌ای گذاشتیم که آنهایی که هنوز تا این تاریخ اقدام نکرده‌اند دیگر حق وارد کردن خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را ندارند که به دلیل این امر از من در کمیسیون امنیت ملی مجلس سوال شد و من نمی‌دانم حال کدام را پاسخ بگویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در آخر دولت گذشته تصویب شده بود که ۱۰۰۰ دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی توسط وزارت تعاون و کار (شرکت بازرگانی بین المللی تامین اجتماعی) وارد شود که در بدو ورودم به وزارتخانه با اعتراض تعدادی از افراد مواجه شدم، بنابراین در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۲ آنرا کان لم یکن اعلام کردیم.

نعمت‌زاده تصریح کرد: به خاطر شرایط مذاکره و شرایط مالی کشور دولت در اواخر سال گذشته تصمیم گرفت ظرفیت، موجودی و ذخیره استراتژیک گندم را دوبرابر کند که این دوبرابر شدن منجر شد با افزایش تولید داخلی گندم، شرکت بازرگانی که می‌گویند معلوم نیست چکار می‌کنند امسال بجای ۴. ۲ میلیون تن خرید پارسال، ۶. ۸ میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری کرد و آن هم با قیمت ۱۰۵۰ تومان و به موقع نیز پول آن پرداخت شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: می‌خواهم بگویم که خاطرتان جمع باشد که دولت و وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی در ابتدا مصالح ملی و مسائل داخلی را در نظر می‌گیرند و کارهای ما عینا حمایت از اقتصاد مقاومتی است که توسط مقام معظم رهبری گفته شده و اگر آماری که اعلام کردم عکس آن بوده باشد، استیضاح می‌شدم اما آمار قطعا در جهت حفظ منافع کاهش واردات و تولید داخلی است.

 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار