شیراز؛

کاروانسرای‌ایزدخواست‌نمود شاهکار معماری اسلامی

کاروانسرای‌ایزدخواست‌از‌شاهکارهای‌‌معماری اسلامی در دوران صفوی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ کاروانسرای ایزدخواست یکی از 999 کاروانسرای معروف دوره صفویه است که در آن زمان، به منظور اقامت و تامین امنیت مسافران و کاروانهای تجار در مسیر جاده ابریشم ساخته شد و امروز یکی از آثار باستانی دروازه شمالی استان فارس به شمار می رود.

پاک نژاد کارشناس میراث فرهنگی گفت: بر بالای سردر این کاروانسرا کتیبه ای معرق به خط ثلث نوشته شده است که به روشنی بیان می کند که این کاروانسرا مربوط به دوره شاه عباس است.

این کاروانسرا یکی از کاروانسراهای نمونه از لحاظ وسعت در نوع خود محسوب می شود به گونه ای که با وسعتی 4 هزار متر مربعی بنایی 4 ایوانه است که با 26 حجره در ضلعهای شمالی، شرقی و جنوبی یکی از اقامتگاههای مهم دوران صفویه تا قاجاریه در مسیر آباده- اصفهان بوده است.

علی اکبر صالحی عضو انجمن فعالان میراث فرهنگی ایزدخواست بیان کرد: یکی از بخشهای مهم این کاروانسرا شاه نشین آن است که مسافران ویژه در آن اطراق می کردند.

از دیگر بخشهای کاروانسرا اصطبلی بوده که احشام در آن نگهداری می شده است.

محمد رضا رحیمی مسوول آثار باستانی ایزدخواست با بیان اینکه این اصطبل شامل سالنی، برای نگهداری احشام می شده است افزود: روبروی این سالن سکوهایی برای گذاشتن بارهای احشام قرار دارد همچنین روزنه هایی به نام افساربند از جنس سنگ در این سالن قرار دارد که احشام را به آنها می بسته اند.

گفته می شود احیاء جاده ابریشم یکی از علل ساخت این استراحت گاههای بین راهی در زمان شاه عباس بوده است که به دستور او در هر 20 تا 30 کیلومتر از جاده ابریشم یکی از آنها ساخته می شد و امروز کاروانسرای عباسی ایزدخواست یکی از 7 کاروانسرای مسیر ایزدخواست به شیراز است که نمود شاهکار معماری اسلامی، آن را، به یکی از بناهای تاریخی مهم این شهر تبدیل کرده است.

پاک نژاد کارشناس میراث فرهنگی گفت: این کاروانسرا مهمترین کاروانسرا در فارس محسوب می شود که از لحاظ سازه ای مستحکم و پا بر جا است.

صالحی عضو انجمن فعالان میراث فرهنگی ایزدخواست با بیان اینکه کاروانسرای ایزدخواست بین دو استان فارس و اصفهان قرار گرفته است ادامه داد: سالانه تعداد بیش از 4 تا 5 هزار نفر گردشگر خارجی ( غیر از گردشگران داخلی ) از آن بازدید می کنند.

معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : یک میلیارد ریال برای مرمت این اثر تاریخی هزینه شده است .

نصیری ادامه داد: بازسازی لبه های آجری اطراف پشت بام ، احیای کامل پوشش بام و تعویض پوشش سقف های تیر چوبی ، سنگ چین و نمای آجری طرفین ورودی ، بازسازی طاق و نمای ورودی بنا در سمت بازار و ساخت در و پنجره های چوبی، دوخت شکاف ها و بخش های آجری از جمله کارهای انجام شده برای مرمت این بنای تاریخی است.

کاروانسرای ایزدخواست در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست، در نزديكي قلعه ايزدخواست و در شمال شهر آباده واقع شده است.

این اثر تاریخی در 330 کیلومتری شیراز قرار دارد.

کاروانسرای عباسی ایزدخواست به شماره 1112 در تاریخ 7/7/1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.