تهیه‌کننده سریال «پرده نشین» گفت: این سریال موجب مطالبه‌گری و انتظارات مردم از مسئولان می‌شود.

سیدمحمود رضوی تهیه کننده سریال "پرده نشین" در گفت‌و‌گو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران با اشاره به بحث توسعه اقتصادی گفت: در 45 سال اخیر در ایران بحث توسعه و توسعه اقتصادی مطرح بوده و تفکر توسعه محور حاکم بوده است.

وی ادامه داد: موضوعی که "ابن خلدون" در حوزه توسعه شهرنشینی به آن پرداخته موضوع از بین رفتن "عصبیت" به معنای علقه معنوی مردم جامعه است که به نظر من از عوارض اولیه توسعه بود.



این تهیه کننده افزود: ما به چیزهایی اعتقاد، علقه و تعصب داشتیم، نمی‌گویم خط قرمز ما بودند، اما مسائل با ارزشی بود که ما برای آنها حتی خون خود را می‌دادیم، اما به این مسائل کم کم بی‌اعتنا شدیم و آنها به تدریج از بین رفتند.

رضوی با بیان اینکه در نظریه "ابن خلدون" به این مطلب اشاره شده است، گفت: اولین چیزی که شهرنشینی و تجمل و مادی‌گرایی می‌آورد، از بین رفتن همین علقه‌هاست که در داستان "پرده نشین" لازم و ملزوم بود که این موضوع مطرح شود.

تهیه کننده "پرده نشین" اظهار داشت: یکی از مسائلی که فراموش کرده‌ایم، بحث کمرنگ شدن حضور نیرو‌های فعالی اجتماعی، سیاسی کشور است که به این صد سال هم محدود نمی‌شود، قشر روحانی در زندگی ما مؤثر بوده است اما با مسائلی که به وجود آمد، بین مردم و روحانیون فاصله افتاد که این هم از تبعات توسعه و تمدن است.

وی با انتقاد از اینکه مفاسد اقتصادی به قشر روحانی منسوب شد، گفت: نمی‌خواهم بگویم از این قشر کسی به این کار اقدام نکرده است، ما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکردیم اما افراد کاراکتر‌ها را شبیه یکسری اشخاصی کردند، موضوع این است که در واقع انتساب مفاسد اقتصادی به این قشر موجب فاصله بین مردم و روحانیت شد.

رضوی افزود: ما در "پرده نشین" وقتی که مخاطب می‌خواهد شخصیت‌ها را به مثال بیرونی شبیه کند، تناقض‌هایی ایجاد کردیم که در نهایت او را به این نتیجه برساند که این کاراکترها شبیه هیچ کدام از شخصیت‌های حاضر در جامعه ما نیست. حال این سوال مطرح است که چه اتفاقی افتاده که این شخصیت‌ها را اینگونه تخریب می‌کنند؟

تهیه کننده " پرده نشین" عنوان کرد: ما شاهدیم که روحانی ما در حال تربیت شاگرد و ساختن نسل پس از خود در حوزه است، در "پرده نشین" می‌بینیم که فرزند یک روحانی قربانی قضایایی می شود که البته وی هم بی‌تقصیر نبوده اما تقصیر هم درصدی است.

رضوی در ادامه بیان کرد: در "پرده نشین" به جز کاراکتر خزاعی که گاهی در سریال دیده می‌شد، هیچ شخصیت سیاهی نداشتیم، باقی کاراکتر‌ها حتی از نظر من خاکستری هم نیستند، انسان بودند و جایز الخطا و مسائلی که برایشان به وجود می‌آمد به خاطر وسوسه امیال و هوس‌های خود انسان بوده است.



وی با بیان اینکه در "پرده نشین" مطرح شده که امکان لغزش برای تمام انسانها وجود دارد، گفت: در شرایط مختلف که برای کاراکتر‌های این سریال پیش می‌آمد یکی دچار لغزش می‌شد و یکی نمی‌شد؛ یکی مثل "حاج آقا شهیدی" بخاطر اینکه فرزندش اشتباه کرد حتی راضی به گرفتن وام نبود و یکی مثل "میرزایی" به خاطر توسعه شهر خود و ثروت حاضر است حتی از فرزندش هم بگذرد.

رضوی افزود: ما به هدفمان در "پرده نشین" رسیدیم، ما می‌خواستیم این داستان جذابیت‌هایی داشته باشد و مخاطب را درگیر کند. ما با یادآوری یکسری مطالب، هدف خود را بسیار والاتر از طرح مسائل اقتصادی می‌دیدیم و این موضوع یک جزء از کل داستان بود.

وی با بیان اینکه مسئله "خطر" در این سریال با نگاه و دیدگاه گروه سازنده همخوانی داشت، بیان کرد: این دیدگاه فقط مختص گروه سازنده نبود بلکه مدیران بالادستی سازمان تا مدیران ستادی را نیز شامل می‌شد.

این تهیه کننده بیان کرد: نگاه ما به دین، سبک زندگی اسلامی و معماری اسلامی موجب می شود که راه ما باز و هموار شود.

رضوی با اشاره به نقد منصفانه داستان گفت: اگر قرار بود نقد غیر منصفانه انجام دهیم کار پیش نمی‌رفت و حتی به مرحله تولید نمی‌رسید. ما این داستان را از یک طرح سه، چهار صفحه‌ای آغاز کردیم.

وی عنوان کرد: کارگردان این سریال از بهمن ماه سال گذشته به گروه پیوست، روز کار به این شکل بود که ما اول هم نظر شدیم و سپس شعیبی به ما پیوست و باید بگویم انصافاً حضور شعیبی موانع را از پیش پای ما برداشت.

رضوی اظهار داشت: نگاه شعیبی در تلویزیون و سینما مشخص است و اعتماد مضاعف را به همراه داشت. وی در اجرا قدرت داشت و هر آنچه را باید بیان می‌شد به بهترین شکل ممکن گفت و هیچ چیز شعاری نشد و از داستان بیرون نزد.

وی با اشاره به گنجاندن حدیث و آیه و توصیه‌های اخلاقی در دیالوگ‌های داستان گفت: هیچ کدام از اینها مخاطب را نیازرد و اینها به خاطر قوت کارگردانی شعیبی بود.

رضوی تصریح کرد: ما کل داستان را از آغاز تا پایان می‌دانستیم، در جریان سریال تعبیرات مختلفی از کاراکترهای داستان شد، ما  گوشمان را به این نظرات بسته بودیم و درگیر مباحث مختلف نشدیم؛ حتی مهدی فرجی مدیر شبکه یک سیما که برای این سریال در جلسه‌ای حضور داشت با قوت پای کار ایستاد و جلوی بسیاری از ضربات را گرفت.

این تهیه کننده افزود: باید بگویم که نقد‌ها، نوشته‌ها و برداشت‌ها در کار ما تأثیری نداشت و ما کارمان تمام شده بود. ما قضاوت و بررسی را به مخاطبان خود سپردیم نه در پی اثبات چیزی بودیم نه انکار.

وی ادامه داد: اگر حرف و حدیثها و نظرات بخواهد ما را حساس کند و باعث شود با هر حرفی به هم بریزیم نمی‌توانیم کار خود را دنبال کنیم. ما قصه را به معرض نمایش گذاشتیم و حرف را وسط انداختیم تا هر کس به سهم خود از آن بردارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مهم در حوزه فیلمسازی و هنر، مخاطب است، گفت: من برآوردی از میزان مخاطبان "پرده نشین" نداشتم اما حتی اگر 50 درصد مردم مخاطب این سریال بودند یعنی 35 میلیون نفر و این سخن ما و یا یک یادداشت نویس پرتیراژ‌ترین نشریه نیست.



رضوی افزود: یک سریال یا فیلم سینمایی می‌تواند یک موج را ایجاد کند و جمعیت کثیری را شامل شود ما می‌توانستیم منفی کار کنیم اما نکردیم. همین حالا خیلی از مخاطبان ما در جامعه به دنبال حاج آقا شهیدی می‌گردند، اینکه این شخصیت با وجود اینکه مسئول هم نیست قاطعیت دارد و مصرانه بر موضوع پافشاری می کند تا آن را پیش ببرد مورد توجه است و از مسئولان انتظار می رود در خصوص اطرافیان خود دقت نظر داشته باشند.

این تهیه کننده عنوان کرد: سریال "پرده نشین" یک موج مطالبه‌گری را به راه می‌اندازد که مردم توقع داشته باشند در جامعه چنین اقداماتی از سوی مسئولان صورت بگیرد. مطرح کردن این مسئله خوب است اما عمل نکردن به این خوب مسئله‌ساز می‌شود.

رضوی همچنین عنوان کرد: نمی‌توان گفت که تصمیم داریم این راه را ادامه دهیم و نمی‌شود گفت که نمی‌خواهیم ادامه دهیم.

وی با تشکر و تقدیر از مسئولان سازمان صدا و سیما گفت: باید دست تک تک آنها را بفشاریم اما مسیر سختی برای پیمودن داریم که بدون کمک و حمایت ممکن نیست؛ موضع حساس و ملتهبی در این سریال بیان شده است که خط قرمز بوده و نیاز به همراهی دارد.

رضوی خاطر نشان کرد: اگر قرار است موضوع مطرح شود نیاز به حمایت دارد چون یک دست صدا ندارد و با یک گل بهار نمی شود. جریان سازی نیازمند حمایت و همراهی است، باید ادامه راه هموار باشد و باید جاده را تعمیر کرد تا وسیله بتواند پیش برود.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار