معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان بر تقویت همکاری های فرهنگی و رسانه ای بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، حسین انتظامی شامگاه یکشنبه با هیات رسانه ای افغانستان به سرپرستی سیمین حسن زاده معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور دیدار کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این دیدار محمد منصور کوشش مدیر کل رسانه های خارجی و تنی چند از سیاستگذاران رسانه ای و مدیران شبکه های رادیویی تلویزیونی و مدیران مسئول خبرگزاری ها و روزنامه های پرمخاطب افغانستان حضور داشتند.

دو طرف در این دیدار درخصوص بهبود و تحکیم روابط فرهنگی و رسانه ای دو کشور، ایجاد اتحادیه و فدراسیون خبرگزاری های پارسی زبان، لزوم استفاده از تمهیدات رسانه ای برای استفاده مشترک از میراث فرهنگی دو کشور و آموزش خبرنگاران افغانستان در آموزشگاه های تخصصی ایران بحث و تبادل نظر کردند.

حسین انتظامی در این دیدار ضمن ابراز امیدواری از اینکه این جلسه بتواند مقدمه ای برای ارتباطات و همکاری های گسترده تر رسانه های دو کشور باشد، گفت: روابط مشترک ایران و افغانستان دارای پیشینه عمیقی است و با پیوندهای مشترک دینی، زبانی و تمدنی دو کشور آمیخته شده بنابراین از گسترش این ارتباطات به هر میزان استقبال می کنیم.

وی با تاکید بر تعمیق همکاری های متقابل رسانه ای بدون نیاز به دخالت دولت ها، افزود: در دنیای امروز بازیگران اصلی ملت ها هستند، افرادی که در قالب سازمان های مردم نهاد و اتحادیه ها امور مربوط به خود را با سرعت فزاینده ای پیش می برند.

انتظامی در ادامه به بیان راه کارهایی مبنی بر تعمیق روابط فرهنگی و رسانه ای دو کشور پرداخت و افزود: تعمیق و گسترش روابط می تواند به صورت ارسال نشریه باشد بدین ترتیب که روزنامه یا مجله از یک کشور به کشور دیگر ارسال شود و رسانه ای در کشور مبدا مسئولیت و نمایندگی آن را قبول کرده و متقابلا روزنامه یا مجله خود را برای طرف دیگر ارسال کند.

به گفته وی مبادله خبر، روش دیگری برای تعمیق و گسترش ارتباطات رسانه ای است که بر مبنای آن رسانه ای می تواند طرف همکاری رسانه کشور دیگر شود و مطالبی را به سفارش آن تهیه و ارسال کند. در این صورت رسانه ها به جای ارسال خبرنگار ازظرفیت های رسانه ای کشور دیگر استفاده می کند.

«نگارش مطالب از سوی کارشناسان در رسانه های کشور دیگر» یکی دیگر از راه کارهایی است که بنا به گفته معاون مطبوعاتی به دلیل اشتراکات تمدنی، دینی و زبانی می تواند بسیار راهگشا باشد و به فهم عمومی بیشتری منجر شود.

معاون وزیر ارشاد همچنین با بیان اینکه دولت ها در این زمینه خیلی موثر نبوده و تنها می توانند تسهیل کننده امور باشند، بر حمایت حداکثری از دولت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد و افزود: حضور نیروهای تندرو در افغانستان نظیر گروه طالبان می تواند بسیار خطرناک و آسیب رسان باشد چرا که طالبان با ارائه تصویری غلط از اسلام به تخریب مادی و معنوی آن می پردازد.

انتظامی ضمن بررسی برخی معضلات پیش روی توسعه در افغانستان، با بیان اینکه علاوه بر حضور نیروهای بیگانه، روند افزایشی کاشت خشخاش در یکی دو ساله اخیر تهدید دیگری برای مردم افغانستان و منطقه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: یکی از خاستگاه های اصلی تروریسم مساله مواد مخدر است بدین معنی که تجارت مواد مخدر نیروی محرکه ای است که زمینه را برای حضور تروریست ها فراهم می کند لذا اگر رسانه ها به تنویر افکار عمومی پرداخته و تلاش کنند محصول دیگری جایگزین آن شود می توانند موجبات عدم تقویت پایگاه های اقتصادی نیروهای تروریستی را فراهم کنند.

بنابراین گزارش، معاون نشرات (امور مربوط به نشر) وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز در این دیدار، انتقال تجربه و آشنایی با کارکردهای رسانه ها و سیاست های ایران در خصوص روابط فرهنگی و رسانه ای را از دلایل حضور این هیات رسانه ای در ایران عنوان و اضافه کرد: امیدوارم همکاری های فرهنگی و رسانه ای بین دو کشور باعث شود مسائل به شکل حقیقی خود در افکار عمومی بازتاب داده شوند.

"سیمین حسن زاده" در ادامه با تاکید بر بهبود روابط و اطلاع رسانی متوازن و مبتنی بر واقعیت و اصول و معیارهای ژورنالیستی گفت: در دو دهه ای که مهاجران افغانستانی در ایران حضور داشته اند، گاهی مسائل به صورت حقیقی منتشر نمی شوند بنابراین رسانه ها باید در متن جامعه حضور یافته و واقعیت ها را مشاهده کرده و منعکس کنند.

به گفته معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، رسانه ها همواره در دو کشور به بیان مشکلات و ناهنجاری ها پرداخته اند که در ابعاد مختلف زندگی مهاجران وجود داشته و این باعث ایجاد یک ذهنیت ناسالم نسبت به دو ملتی شده که پایبندی های ناگسستنی داشته و دارند.

حسن زاده با تاکید بر تداوم این قبیل جلسات افزود: متاسفانه از بیان دستاوردهایی که مهاجران افغانستان در سالهای گذشته داشته اند کمتر سخنی به میان آمده است. هنرمندان، مخترعین و برگزیدگان مسابقات مختلف علمی و فرهنگی افغانستان برای هر دو ملت کمتر شناخته شده چرا که رسانه های دو کشور بیشتر تمرکزشان را روی انعکاس تلخی ها و ناملایمات زندگی مهاجران افغان گذاشته اند.

وی با بیان اینکه برنامه هایی از این دست باعث می شود حقیقت ملت ایران و افغانستان بازتاب بیشتری پیدا کند تصریح کرد: همکاری عمیق رسانه ای ما سبب نزدیکی هرچه بیشتر دو ملت در کنار همدیگر می شود و این در شرایطی است که کشور ما در یک وضعیت بحرانی در منطقه و جامعه جهانی بسر می برد و بسیار می تواند برای افغانستان راهگشا باشد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.