فلسطین صلاحیت لاهه را مورد تائید قرار داد

فلسطینی‌ها با ارسال اسنادی به دیوان بین المللی کیفری صلاحیت این دادگاه را به رسمیت شناختند.

‌ به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی‌وی "هرمان وان هربل"، دبیر دیوان بین‌‌المللی کیفری روز دوشنبه (15دی) تایید کرد فلسطینی‌ها با ارسال اسنادی به این دیوان صلاحیت آن را مورد تایید قرار داده‌اند.

دریافت این اسناد از سوی دیوان بین‌المللی کیفری راه را برای تحقیقات این دادگاه در زمینه جنایات اسرائیل در جنگ اخیر این رژیم علیه غزه هموار می‌کند .

با این حال، این اقدام با پیوستن فلسطینیان به پیمان بنیادی این دیوان فرق دارد و فلسطینیان همچنان باید درخواست‌های خود برای تحقیقات خودکار درباره جنایات اسرائیل را پیگیری کنند.

با موافقت فلسطینی‌ها با اساسنامه رم، دیوان بین‌المللی کیفری قادر خواهد بود مقام‌های اسرائیلی را به دلیل جنایاتی که در چند ماه گذشته در غزه و کرانه باختری مرتکب شده‌اند، تحت تعقیب قرار دهد.

دیوان بین المللی کیفری اوایل ژوئیه 2002 میلادی، پس از آن که اساسنامه رم به عنوان سندی محکم و بنیادی اجرایی شد، فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر 122 کشور اساسنامه رم را امضا کرده‌اند و بنابر این عضو دیوان بین المللی کیفری محسوب می‌شوند.

از آن جایی که امریکا و اسرائیل و سودان اعلام کرده‌اند دیگر نمی‌خواهند عضو این اساسنامه باشند، بنابر این در قبال آنچه نمایندگان سابق خود امضا کرده‌اند، تعهد حقوقی ندارند.

تلاش فلسطینی‌ها برای پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری خشم شدید امریکا و اسرائیل را موجب شده است. مقام‌های امریکایی این اقدام را غیر سازنده توصیف کرده‌اند. اسرائیل همچنین در اقدامی تلافی‌جویانه در قبال تلاش فلسطینیان برای پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری از انتقال بیش از 120 میلیون دلار مالیات مردم فلسطین جلوگیری کرده است.

"محمود عباس"، رئیس دولت وحدت ملی فلسطین، پس از آن که شورای امنیت سازمان ملل 30 دسامبر پیشنهاد فلسطین برای تشکیل کشوری مستقل را رد کرد، درخواست پیوستن به دیوان بین المللی کیفری را امضا کرد. فلسطینیان به منظور طرح اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه اسرائیل خواهان پیوستن به به این دیوان مستقر در لاهه شده‌اند.


انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار