رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه محلی که برای تحقیق شکل گرفته قطعا باید آزاد باشد، گفت: این به معنای وجود فضایی غیردینی و لیبرالیسم نیست.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی در نخستین همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در تالار شهید مطهری واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پرخیر و برکت پیغمبر اسلام (ص) و هفته وحدت اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که با توطئه سعی داشتند تاریخ میلاد حضرت رسول اکرم را ملاکی برای اختلاف شیعه و سنی قلمداد کنند که به دلیل وجود این اختلافات هفته وحدت در تقویم رسمی کشور نامگذاری شد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: هرسال جمع زیادی از بزرگان در تهران و سایر نقاط مباحث وحدت‌آفرین را مطرح می‌کنند در عین حال نتایج عملی جدی در سطح جامعه پیرامون بحث وحدت در جوامع خودمان و جوامع اسلامی دیده نمی‌شود که باید در این زمینه فکری کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه وجود روحانیون در این جلسه تصریح کرد: بزرگانی که در تعلیم و تربیت فرهنگی مسئولیت پذیرفته‌اند در این مجلس حضور دارند که این از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی است و البته انتظارات نیز از این افراد زیاد است.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشگاه آزاد دو پسوند آزاد و اسلامی وجود دارد؛ ما ابتدا می‌خواستیم فضای تعلیمات را بازتر کنیم و قیود را برداریم که سال‌های اول این کار صورت گرفت. اما پس از تذکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر تفاوتی با سایر دانشگاه‌ها را نداریم ولی قید اسلامی برای ما بسیار حائز اهیمت است.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه باید از کلمه آزاد در پسوند این دانشگاه در جایگاه آزاداندیشی استفاده شود افزود:‌ کاملاً روشن است که هرجا علم بخواهد ترقی کند و تحقیقات جدی صورت گیرد باید در شرایط آزاد اندیشی محقق شود. ولی اگر افراد تقیه کرده و جرأت طرح مسئله نداشته باشند این آزاداندیشی نیست.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه محلی که برای تحقیق شکل گرفته قطعا باید آزاد باشد، تصریح کرد: این به معنای وجود فضایی غیردینی و لیبرالیسم نیست، در صورتی که نگاهی به فضای صدر اسلام داشته باشیم، کاملا واضح است افرادی که در حضور حضرت امیرالمومنین و پیغمبر اسلام می‌توانستند به راحتی سخنان خود را مطرح کنند، گاهی سوال کننده برای محکومیت حضرت امیر آمده بود، اما با سرعت جواب قاطعانه خود را از حضرت می‌گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به روحانیون حاضر در جلسه گفت: سعی کنید فضای دانشگاه را فضای تحقیق قرار دهید و اجازه ندهید این فضا دچار ترس و تقیه شود. مدیران دانشگاهی هم اجازه ندارند برای بحث‌های تحقیقی و علمی دست اساتید را ببندند فضای علمی باید فضای تحقیق باشد.
 
وی خطاب به مسئولین و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: آزاداندیشی را جزو برنامه‌هایتان قرار دهید و پیشنهاد می‌دهم برای این مهم در مرکز دانشگاه آزاد گروه محققی تشکیل و در مسائل فرهنگی تحقیقات لازم صورت پذیرد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مسئله حیاتی وحدت در جهان اسلام تصریح کرد: مسئله وحدت جهان اسلام مسئله‌ای حیاتی است ما باید برای مصیبتی که جهان اسلام را فرا گرفته است دلسوزی کنیم و باید بحث‌های آکادمیک و محققانه از وحدت جهان اسلام داشته باشیم.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: تفرقه میان امت اسلام ضررها و خطرهایی را متوجه اسلام کرده است و موفقیت‌هایی را نیز از جهان اسلام دور کرده است این روزها دنیای اسلام بدترین وضع خود را سپری می‌کند. تفرقه به حدی رسیده است که افراد چنان با یکدیگر دشمن‌اند که حاضرند جان خود را بر سراین کینه‌توزی از دست بدهند.
 
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد به گروهی از وهابیون تکفیری که بقیه را کافر می‌دانند، اشاره کرد و گفت: این افراد وظیفه خود را کشتن سایرین می‌دانند و نمونه آن طالبان، داعش و القاعده در منطقه است که البته بسیاری از فتنه‌های آن‌ها هنوز بروز و ظهور نکرده است.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در لب اقیانوس اطلس گروهی موسوم به بوکوحرام دائما انفجار و آدم کشی به راه می‌اندازند 200 نفر دختر دانش آموز را اسیر کرده و افتخار می‌کنند آن‌ها را مسلمان کرده و با آن‌ها ازدواج نموده‌اند این چه مسلمانی است و چه مبدایی برای آن وجود دارد چند روز پیش در جنوب فیلیپین که منطقه‌ای مسلمان نشین است و شیعیان مسجدی به نام علی ابن ابی‌طالب دارند داعش به این مسجد حمله کرده و آنجا را به آتش کشیده است پس ببینید از غرب و شرق مسلمانان گرفتار مصیبت تفرقه شده‌اند.

وی افزود: این گروهک‌های تروریستی چنان وحشتی در کشورهای ایجاد می‌کنند که حتی دولت‌ها نیز جرات نمی‌کنند کارهایشان را درست انجام بدهند آن‌ها مثل مغول وارد کشورها می‌شوند و همه چیز را نابود می‌کنند. البته در ادامه رفتاری نشان می‌دهند که مردم آن کشورها را از خود متنفر می‌کنند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نمونه به ورود تروریست‌ها در عراق اشاره و تصریح کرد: در عراق وقتی گروهک تروریستی داعش وارد موصل شد ضمن هماهنگی با بعثی‌ها که دشمن حکومت بود، سعی در پیشبرد اهداف خود داشت و از حزب بعث خواست تا آن‌ها کارهای شهری را انجام دهند. اما دستور و فرمان روایی به عهده ما باشد در این میان بعثی‌ها نیز از تشکیل کشور بعثی خوشحال شدند پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، هلی‌کوپترها و تانک‌ها را گرفتند یک سوم خاک عراق را ظرف چند روز تصرف کردند و یک سوم سوریه را نیز در دست گرفتند یعنی از سامرا تا حلب و در نقاطی تا مرز عربستان کشوری موسوم به کشور داعش را تشکیل دادند.  
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: از آنجا که این گروه‌های تروریستی کشورداری بلد نیستند تصمیمات عجیبی از جمله این که مانع ازدواج‌ها شدند را اخذ کردند آن‌ها خیلی عقب مانده، متحجر و وحشی هستند و به نام دولت اسلامی فعالیت می‌کنند غرب هم آن‌ها را بزرگ می‌کند تا این طور القا شود که اسلام دین متحجرین است.
 
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد افزود: مسلمانان یک چهارم جهان هستند این یعنی یک چهارم کشورهای دنیا در سازمان ملل نماینده دارند چه طور ممکن است بزرگترین بخش بشری دنیا بدنام شده و این موضوع کوچک شمرده شود؟
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: لشکرگیری برای این گروه‌ها کار سختی نیست. آن‌ها حتی به جذب نیرو در کشورهای مختلف جهان از جمله کانادا و آلمان می‌پردازند و نیروهای خود را از طریق فضاهای مجازی جهت می‌دهند.  
 
وی در ادامه با بیان این که تفکر خوارجی در دنیای اسلام دوباره سرباز کرده است، تصریح کرد: این‌ها خوارج پیشرفته دنیا هستند که حتی غرب نیز از حضور آن‌ها دچار وحشت شده است.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل‌گیری این گروهک‌ها را بر اثر اختلافات مذهبی دانست و گفت: افراد حاضرند بر سراین اختلافات جان دهند. لذا علمای اهل سنت و شیعه باید مراقب باشند. زیرا با این روش و با وجود این اختلافات بزرگترین ضربه به قرآن و اسلام زده خواهد شد.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که افراط تبدیل به ویروسی مثل ابولا شده است تصریح کرد: افراط مانند ویروس ابولا هر جا موقعیت پیدا کند منتشر می‌شود و زاد و ولد می‌کند به ویژه در مکان‌هایی که مردم از حکومت ناراضی‌اند و این مورد در کشورهای اسلامی به چشم می‌خورد و این جوانان هستند که در صیدگاه این ویروس جذب می‌شوند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: حکومت‌ها موظفند مردم را آزاد بگذارند و روحانیون علما و دانشگاه‌ها نیز وظیفه دارند وحدت مخدوش شده در چهره جهان اسلام را برگردانند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در محیط‌های اهل سنت و شیعه انسان‌های افراطی اقداماتی انجام می‌دهند که آتش معرکه را افزایش می‌دهد تصریح کرد: مسائل پیش آمده در قم و مشهد که جایگاه فرهنگ است از این نوع اتفاقات است و شما در دانشگاه موظفید تا به کاهش تفرقه در نظام اسلامی کمک کنید.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله انسان سازی اشاره و تصریح کرد: انسان‌های افراطی نمی‌توانند بنده خوبی برای خداوند باشند به دلیل آن که نه قادرند انسان‌های دیگر را به خود جذب کنند و نه توانایی پرورش خود را دارند و وظیفه ما این است که اعتدال و فرهنگ اسلامی را در جامعه تزریق کنیم.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مسئولین و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: امانت‌های خداوند در دانشگاه به دست شماست.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که اخلاقیات مهم اسلام که در کتب اسلامی فراوان است تصریح کرد: جمع آوری این اخلاقیات به عهده شماست اگر بتوانیم اخلاقیات اسلام را به صورت دروسی چون فیزیک، شیمی، فلسفه، منطق به دانشجو ارائه دهیم فرهنگ نهادینه خواهد شد.
 
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی این بعد فرهنگ به عهده شماست یعنی فرهنگی اسلامی که اسلامیت آن در اخلاقیات اسلامی نمود پیدا می‌کند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: هر خلق خوبی در هر جای دنیا که باشد ما باید آن را مطابق فرهنگ خود تنظیم کرده و از آن بهره ببریم و باید این تعامل را با جهانیان داشته باشیم.
 
وی با اشاره به ده برابر شدن بودجه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما امسال در دانشگاه آزاد اسلامی بودجه فرهنگ را ده برابر کردیم و شما باید در این جهت انواع راه‌های فرهنگ سازی را به صورت علمی و آکادمیک پیاده کنید و رسانه‌ها نیز باید آن را به جامعه انتقال دهند تا دانشگاه آزاد اسلامی دو پیوند خود یعنی آزاداندیشی و اسلامیت را بروز دهد. گرچه این اتفاق در طول این سال‌ها نیز عملی شده است اما جهش خوبی در سال جاری صورت گرفته است و استفاده از شخصیت‌های حوزوی و مسجدی نیز در این مقوله موثر بوده است.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال فرهنگ تصریح کرد: شما نیز باید این بعد را در حوزه فعالیت خود جدی بگیرید.
 
موسس دانشگاه آزاد تصریح کرد: وحدت داخل کشور نیز برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما در حال حاضر به عنوان کشوری که وحدت زمان پیغمبر را داشته باشد مطرح نیستیم.
 
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های زمان ظهور حضرت بقیه الله تصریح کرد: در زمان ظهور مساوات به جایی می‌رسد که شخص به مغازه دوست خود برود و هر چه نیاز داشته باشد از دخل او بردارد و اگر جامعه به این اخوت برسد جامعه انسانی شبیه بهشت خواهد شد.  
 
وی در پایان یکی از صفات بندگان خاص خدا را اعتدال دانست و تصریح کرد: افراط و تفریط در جامعه خطرناک است و آموزش دوری از این مسئله مهم نیز وظیفه شما در دانشگاه است هم چنین جامعه نیز نباید افراطی باشد و این از نتایج اخلاق اسلامی خواهد بود امیدواریم در این مسائل دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز و مروج اخلاق و فرهنگ اسلامی در بین دانشگاه‌های اسلامی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار