" وحید مژده "کارشناس سیاسی افغان،گفت : چین تلاش های گسترده و پنهانی را برای راضی کردن گروه طالبان و پاکستان در زمینه برقراری صلح در افغانستان آغاز کرده که احتمالا در آینده با تشکیل دولتی با حضور طالبان دنبال خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  کارشناس مسایل سیاسی، روز چهارشنبه  گفت: تلاش های وسیع برای برقراری صلح در افغانستان آغاز شده است تا مشکل افغانستان پس از سال 2016 پایان یابد و امیدواری های نیز برای پایان این ماجرا وجود دارد.

به باور این کارشناس افغان، کشور چین تلاش دارد تا گروه طالبان و پاکستان را برای برقراری صلح در افغانستان راضی کند تا افراطی گری و ادامه جنگ نیابتی کشورهای منطقه در افغانستان ،اوضاع چین را با خطر مواجه نسازد.

مژده گفت: سفر برخی از مقامات طالبان به چین که طی روزهای گذشته در رسانه ها منتشر شد، اولین سفر مقامات طالبان به چین نیست، بلکه پیش از این نیز افراد طالبان سفرهایی به چین داشتند و چراغ های سبزی نیز به آنان نشان داده اند.

وی تاکید کرد : تلاش های جریان دارد تا دولتی در سال 2016 در افغانستان بوجود بیاید که طالبان نیز در آن مشارکت داشته باشد.

به گفته مژده، کشورهای منطقه نگران هستند که با عملی نشدن وعده های آمریکا در زمینه نابودی طالبان، توقف کشت و قاچاق مواد مخدر و دولت داری خوب در افغانستان ، تروریسم و کشت و قاچاق مواد مخدر در این کشور گسترش یابد ،از این رو در تلاش برای برقراری صلح در افغانستان هستند.

مژده از تلاش های آلمان، فرانسه و نروژ نیز برای برقراری صلح خبر داد و گفت: "کای آیده" نماینده سابق سازمان ملل در امور افغانستان نیز سفرهای منظم به قطر انجام داده و با مقامات طالبان دیدار و گفت وگو کرده است .

وی گفت: ایران و روسیه نیز در جریان این تلاش ها قرار دارند و از این روند پشتیبانی می کنند؛ آزاد ساختن خلبان روسی از چنگ طالبان نیز در جریان همین تلاش ها میسر شد.

این کارشناس در ادامه افزود: کشورهای آسیای میانه نیز از ادامه کشمکش ها و جنگ نیابتی در افغانستان نگران هستند و ترس دارند که گسترش ناامنی در افغانستان دامنگیر آنان نیز بشود ، این کشور ها هم از روند صلح در افغانستان حمایت می کنند.

به باور وی، از سوی دیگر تجربه کشورهای خاورمیانه نیز نشان می دهد که تلاش برای نابودی القاعده باعث ظهور گروه های تروریستی تندرو تر می شود و امکان چنین تجربه ای در افغانستان هم وجود دارد.

وی تاکید کرد که کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که اگر طالبان را نابود کنند، داعش بجای آنان ظهور خواهد کرد که عواقب آن برای افغانستان و منطقه خطرناک تر از طالبان است.

مژده گفت: جمع آوری نیروی نظامی در شمال توسط ژنرال دوستم، طرح شامل شدن مجاهدین درجنگ علیه طالبان از سوی اسماعیل خان و شنیده شدن کلمه جنگ از زبان عبدالرب رسول سیاف نیز خبر از تغییر وضعیت می دهد و آنان تلاش می کنند که از کاروان مذاکرات جدید عقب نمانند.

معصوم استانکزی رییس دبیر خانه شورای عالی صلح افغانستان نیز در رزوهای اخیر در گفت وگو به رسانه های داخلی و خارجی از نقش چین در برقراری صلح در این کشور ابراز خوشبینی کرده است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار