محققان بیرجندی دستگاه متان‌نگار دیجیتالی ساختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند گفت:این دستگاه توسط محسن صفری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با همکاری محمدرضا همتی دانشجوی مهندسی معدن، گرایش استخراج ساخته شده است.
جوانشیر افزود:دستگاه متان‌نگار دیجیتالی، دستگاهی است که پارامترهای دما، رطوبت و فشار گاز موجود در معادن را همزمان و هر سه ثانیه یک‌بار ارائه می دهد و این ارائه همزمان سه پارامتر مورد نیاز در معادن، نقش بسزایی در جلوگیری از حوادث معادن و تلفات انسانی دارد.

تاکنون برای اندازه گیری پارامترهای دما، رطوبت و فشار گاز در معادن از سه دستگاه مجزا استفاده می‌شد که به علت اندازه‌گیری دستی و غیر خودکار، میزان خطا در آنها بسیار بالاست و از طرفی این دستگاه‌ها نمی‌توانند همچون دستگاه متان‌نگار دیجیتال هر سه ثانیه این پارامترها را به طور خودکار ارائه دهند.

محسن صفری، مخترع دستگاه متان‌نگار دیجیتالی نیز گفت: با نصب این دستگاه در معادن،پارامترهای دما، رطوبت و از همه مهم‌تر فشار گاز متان موجود در معادن به خصوص معادن زغال سنگ به طور مداوم اندازه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که هر یک از پارامترهای دما، رطوبت و فشار گاز از حد مجاز فراتر رود این دستگاه با علائم هشداردهنده سیستم تهویه را به طور خودکار راه می اندازد و کارگران را نیز با به صدا درآوردن آژیر خطر از وضعیت معدن مطلع می‌کند.

این محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند خاطرنشان کرد: با وجود این دستگاه، از انفجار معادن در اثر فشار بالای گاز متان و دما جلوگیری و تلفات انسانی ناشی از انفجارها در معادن نیز به صفر کاهش می‌یابد.

صفری گفت: تنظیم سرعت تهویه معدن با توجه به میزان فشار گاز موجود در معادن از دیگر قابلیت‌های دستگاه متان‌نگار دیجیتالی است که با این قابلیت، مصرف انرژی برق نیز برای چرخش تهویه کاهش می‌یابد.

مخترع دستگاه متان نگار دیجیتال یادآور شد: ساخت این دستگاه حدود 150 هزار تومان هزینه برده است که درصورت تجاری‌سازی، قیمت آن 300 تا 500 هزار تومان است.

شایان ذکر است دستگاه متان‌نگار دیجیتال ساخت محققان دانشگاه صنعتی بیرجند با شماره 768476در اداره کل مالکیت صنعتی کشور سازمان اختراعات ثبت شده است.

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Japan
نعمت الهی
۲۳:۲۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
اختراعتون بسیار قشنگ و کاربردی و خلاقانه هست
به امید موفقیت روزافزون شما