معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: هفتمین مجلس دانش‌آموزی یکشنبه و با حضور مقامات عالی‌رتبه نظام در مجلس شورای اسلامی سابق برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز (چهارشنبه) که به مناسبت برگزاری افتتاح هفتمین دوره مجلس دانش آموزی برگزار شد با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی و مشورتی است اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انتخابات از سطح مدارس و سطح کشور در بین دانش آموزان برگزار می‌شود که در نهایت مجلس شورای دانش آموزی تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مجلس دانش آموزی دانش آموزان تمرین دموکراسی و قوانین شهروندی را دارند گفت: دانش آموزی که توانایی مشارکت در امور مدرسه را داشته باشند به نمایندگی از سایر دانش آموزان‌ در شورای دانش آموزی داوطلب می‌شوند.

کفاش با بیان اینکه شورای دانش آموزی یک نهاد رسمی و فصل مشارکت دانش آموزان با مدیران است، افزود: البته این مدیران و عوامل مدرسه باید دانش آموزان‌ باور داشته باشند .

وی ادامه داد: پس از تشکیل شورای دانش آموزی مجامع دانش آموزی در شهرستان‌ها و استان‌ها شکل می‌گیرد که در این میان روسای شوراها نمایندگان خود را انتخاب کرده و سپس مسئولان ، مشاوران و مدیران آموزش و پرورش شده و در جلسات حضور پیدا می‌کنند.

کفاش با تاکید بر اینکه مجلس دانش آموزی 150 عضو دارد گفت: این تعداد به طور مستقیم بین دختران و پسران توزیع شده همچنین 4 نفر از اقلیت‌های مذهبی و یک نفر نیز نماینده دانش آموزان استثنایی در این مجلس حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه از روز جمعه دانش آموزان‌ از سراسر کشور وارد تهران شده و در اردوگاه شهید باهنر مستقر می‌شوند عنوان کرد: در روز شنبه مراسم توجیهی دانش آموزان‌، برگزاری کارگاه‌ها و شرح وظایف دانش آموزان را داریم و در روز یکشنبه اجلاس رسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش و مقامات عالی رتبه نظام و مجلس شورای اسلامی سابق را خواهیم داشت.

کفاش با بیان اینکه مجلس دانش آموزی از سال 80 فعالیت خود را آغاز کرده و در تمامی دوره‌ها نیز ریاست جمهور در مراسم افتتاحیه حضور داشتند گفت: ایجاد زمینه تقویت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان‌ و تربیت مدیران فردای کشور از رویکردهای اصلی برگزاری مجلس دانش آموزی محسوب می‌شود زیرا یکی از ساحت‌های شش گانه تربیت ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: مسئولیت پذیری و زمینه سازی برای مشارکت فکری تمامی دانش آموزان‌، ترویج فرهنگ گفتگو و مشورت و بهره گیری از نظرات دانش آموزان‌ در اصلاح قوانین و مقررات از دیگر اهداف مجلس دانش آموزی به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش مرجع تصویب قوانین و مقررات است افزود: تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل و شهدا و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری، برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و بررسی و تصویب سند ملی دانش آموزی از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در هفتمین دوره مجلس دانش آموزی است.

وی با اشاره به دستاوردهای شش دوره گذشته مجلس دانش آموزی گفت: در دوره سوم سند خاصی تصویب نشد اما در دوره دوم علاوه بر برگزاری 4 نشست سه سند ملی نیز تصویب گردید.

کفاش ادامه داد: در دوره سوم 4 نشست رسمی  از جمله نشست با مسئولان سازمان حفاظت از  محیط زیست، نشست سند بررسی بحران کنکور و طرح رایگان سازی حمل و نقل عمومی برای دانش آموزی مطرح  گردید همچنین در نشست سوم سند بحران ناشی از رفتارهای پرخطر در مدارس و آوای علم و هنر و میراث فرهنگی و گردشگری تصویب گردید.
کفاش در ادامه اضافه کرد در دوره چهارم مجلس دانش آموزی سند تحول بنیادین مورد بررسی قرار گرفت و سند استرس‌زایی از محیط مدرسه نیز تصویب شد. همچنین در مجلس پنجم حضور هیئت دولت در مجلس دانش آموزی را شاهد بودیم که به دنبال مصوباتی را برای آموزش و پرورش داشتیم.

کفاش ادامه داد: در مجلس ششم سند مهندسی فرهنگی و راهکارهای مبارزه با جنگ نرم مورد تصویب قرار گرفت که نتایج آن در مجلس هفتم در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه زمینه ملاقات با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان‌ در مجلس دانش آموزان‌آموزی فراهم است گفت: مسائل از دانش آموزان‌ برای مجلس هفتم دریافت شده که دانش آموزان‌80 مسئله مهم آموزش و پرورش را عنوان کردند که البته این مسئله موضوعات مهم جامعه دانش آموزی است.

کفاش در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه عمده‌ترین انتظارات دانش آموزان‌ در مجلس دانش آموزی از آموزش و پرورش چیست ؟گفت: انتظار دانش آموزان که ارتباط مستمر و مداوم داشته باشند و تنها منوط به افتتاحیه و اختتامیه مجلس دانش آموزی نباشد.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه در حوزه مجازی انتظار بعدی دانش آموزان‌ است که آموزش و پرورش در دوره هفتم در این خصوص برنامه‌هایی دارد.

کفاش عنوان کرد: انتظار آموزش و پرورش از دانش آموزان‌ این است که دقت داشته باشند مجلس دانش آموزی محل تمرین مردم سالاری دینی است و مانند مجلس شورای اسلامی که وقتی موردی تصویب می‌شود باید اجرا گردد نیست بنابراین دانش آموزان‌ باید انتظاراتشان را بر اساس مقررات مجلس دانش آموزی تنظیم کنند و من فکر می‌کنم گاهی اوقات نتوانسته‌ایم وظایف را برای دانش آموزان‌ تشریح کنیم تا آنان بتوانند در مسیر تعیین شده درست قدم بردارند.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس دانش آموزی حواشی اتفاق می‌افتد گفت: یکی از حواشی این است که دانش آموزان عضو مجلس دانش آموزی نسبت به عدم اجرای مصوبات تذکر می‌دهد در حالی که مصوبات الزام آور نیست.

کفاش افزود: دانش آموزان‌ باید مکاتبات خود را از طریق دبیرخانه مجلس ارائه دهند و پاسخ را دریافت و به دانش آموزان استان مربوطه خود اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای مجلس دانش آموزان‌ شنیدن صدای مخالف است و در مجلس هفتم نیز به جد آن را دنبال می‌کنیم گفت: این دانش آموزان‌ باید در موضوعات آموزش و پرورش از جمله تعیین زمان امتحان یا برنامه‌ریزی آموزشی مدرسه مشارکت داشته باشند به طور مثال در استانهای خراسان رضوی و کرمانشاه به خوبی از نظرات دانش آموزان‌ در جلسات استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در استان سیستان و بلوچستان ابتکار جالبی در چند ماه گذشته انجام شد به طوری که دانش آموزان‌ یک روز اداره آموزش و پرورش استان و شهرستان خود را برعهده داشتند بنابراین توصیه‌ام به مدیران ارشد و میانی این است که دانش آموزان را باور داشته باشند.

کفاش در پایان تصریح کرد: تصمیم داریم در سال تحصیلی جاری از استان‌هایی که از پتانسیل دانش آموزان‌ خود استفاده می‌کنند تشویق و تقدیر کنیم.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار