این روزها مردم مصر خواهان اصلاحات عدیده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی‌اند و از این مساله بیمناک‌اند که نظام دیکتاتور مبارک بار دیگر در قالب حکومت السیسی ظهور کرده باشد و نهایتا وارث انقلاب عظیم مصر که قربانیان بیشماری در این راه داشته است، دیکتاتوری نو در لوایی دیگر باشد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  باشگاه خبرنگاران، دستگاه حکومتی مصر که متشکل از نظامیان و قضات گذشته است، هنوز میدان التحریر مصر خاطرات پر هیجان روزهای انقلاب را فراموش نکرده است روزهای تلخ و شرینی که مردم مصر با هزاران امید تجمع کردند، اعتراض کردند و حتی جانشان را نثار راه آرمان‌هایشان کردند، اما خاطره‌ی آن روزها هنوز کم رنگ هم نشده است که حکومت به شخص دیگری واگذار می‌شود.

حکومت قانونی مصر نادیده انگاشته شد و انتخاباتی برگزار شد که رقیبی جز السیسی در آن وجود نداشت و در نتیجه این امر میدان التحریر مصر بار دیگر جایگاه مخالفان حکومت شد چرا که آنها حکومت کنونی مصر را غاصب می‌دانستند و در مقابل دولت السیسی نیز به مقابله با آنها پرداخته و با روش‌هایی هزینه‌های این طرفداری را بالا می برند.

دولت السیسی سعی کرده، با ترفندهایی دیگران را از طرفداری با اخوان بر حذر دارد، از این رو به مردم هشدار می‌دهند که حضور اخوان در قدرت منجر به نابودی کشور خواهد شد، این در حالی است که مردم این کشور خواهان اصلاحات عدیده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره‌اند و از این مساله بیمناک‌اند که نظام دیکتاتور مبارک بار دیگر در قالب حکومت السیسی ظهور کرده باشد و نهایتا وارث انقلاب عظیم مصر که قربانیان بیشماری در این راه داشته است، دیکتاتوری نو در لوایی دیگر باشد.








/

 انقلاب ژانویه 2011 مصر در بستری از آمال‌ها و مطالبات گسترده مردمی برای نیل به دموکراسی و رهایی از دیکتاتوری رژیم اقتدارگرای مبارک شکل گرفت.













هرچند مرسی قدرت را به دست گرفت و رئیس جمهور قانونی مصر شده اما برخی نادیده گرفتن جریان‌های مختلف در مصر را توسط مرسی و حامیانش و همچنین ضعف‌های آنها در تدبیر معیشت مردم مصر را منجر به شکل گیری بحرانی جدید در مصر دانستند .







هواداران "محمد مرسی" رییس جمهوری برکنار شده مصر و اخوان المسلمین، هدف سرکوب مقامات مصری از زمان برکناری وی از قدرت در ژوئیه سال 2013 بوده‌اند.



نخستین سفر السیسی پس از عهده داری منصب ریاست جمهوری مصر به عربستان است و پادشاه عربستان به نشانه تقدیر و تشکر ملت و دولت عربستان از السیسی نشان ملک عبد العزیز آل سعود را که بالاترین نشان در عربستان است به گردن السیسی می‌آویزد.




دولتمردان آمریکا در راستای تلاش هایشان برای بازیابی نفوذ و جایگاه این کشور در منطقه غرب آسیا خود را برای ریاست جمهوری ارتشبد "عبدالفتاح السيسی" در مصر اماده کردند.









مصادره شدن انقلاب ۲۵ ژانویه رویکردی است که غرب به‌ویژه استکبار به دنبال آن است تا نه تنها حکومت مرسی را در اذهان غیر مردمی تلقی کند بلکه اشکالات و مشکلات تبعی انقلاب را به‌پای جریان اسلام‌گرا انداخته و در برابر آن جریان سکولار و اقتدارگرای نظامی را قدرتمند نماید.



این گزارش ادامه دارد...

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار