سفیر ایتالیا در تهران، درباره اهمیت وجود اثر «کره زمین» پومودورو در ایران و تهران گفت: حضور این پیکره در تهران یاد‌آور پیوندهای تاریخی ایران و ایتالیا است.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، رونمایی از مجسمه غبار روبی شده "آرنالدو پومودورو" هنرمند ایتالیایی با حضور مدیر کل هنرهای تجسمی؛ "مجید ملانوروزی"، "احسان آقایی"، معاون موزه‌ هنرهای معاصر تهران؛ "حسن نوفرستی"، مسئول برنامه‌های هنری موزه و هنرمندانی چون "طاهر شیخ الحکمایی"، "قدرت‌الله عاقلی" و "ما ارکنچادوری" سفیر ایتالیا در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.



بنابر این گزارش مجید ملا نوروزی گفت: مفتخریم در باغ موزه هنرهای معاصر تهران اثری ارزشمند از هنرمند برجسته قرار دارد.

وی اظهار داشت: موضوع غبار روبی این اثر که با عنوان کره در باغ موزه قرار دارد شروع ارتباطات ایران و ایتالیا است.

وی تصریح کرد: برنامه غبار رویی از جایی شکل گرفت که درخواستی از سوی موزه برای پومودورو به منظور برگزاری نمایشگاه عنوان شد و در پی آن بنیاد فیض نیا موضوع غبارروبی کره زمین را مطرح کرد. بنابراین رایزنی‌ها از طریق این بنیاد با هنرمند، نسبت به پاکسازی کره از آلودگی مطرح و با همکاری این بنیاد این اتفاق صورت گرفت.

* نمایشگاه هنرمند ایرانی – ایتالیایی در ایتالیا

سفیر ایتالیا در این مراسم گفت: این پیکره‌ با عنوان "کره" از هنرمند ایتالیایی، حدود 40 سال پیش به باغ موزه ارائه شده است.

وی گفت: پومودورو بیان کننده حس زیبایی شناختی که وام گرفته از دوره رنسانس است را در اثرش نمایان کرده است.

وی درباره اهمیت وجود این اثر در ایران و تهران گفت: حضور این پیکره در تهران یاد‌آور پیوندهای تاریخی ایران و ایتالیا است.

سفیر ایتالیا گفت: این پیکره ما را به سوی امروز رهنمون می‌سازد؛ در حقیقت غبار روبی زمین نشان از پرداختن به درون خود انسان است بنابراین این پیکره نشان از آن دارد که نه تنها به ظاهر بلکه به درون خود توجه کنیم.



وی هم‌چنین خبرهایی از نمایشگاه‌های هنری ایران در ایتالیا را اعلام کرد و گفت: در تابستان و پاییز خورشیدی نمایشگاهی از نگارگری‌های بیژن بصیری در ایتالیا برگزار می‌شود و در پی آن نمایشگاهی از پزشک ایران و ایتالیایی که از جنگ جهانی دوم به بعد در ایران بوده و از طریق نوشته‌ها و اشعاری سعی در توصیف ایران داشته هم در ایتالیا برگزار می‌شود.

وی گفت: اشعار این هنرمند قرار است از سوی علی دهباشی، منتشر شود، با این شرایط ایران و ایتالیا قادر خواهند بود پیوند دهنده پل‌های دیگری باشند.

در ادامه این مراسم مارکو منگتزو، از هنرمندان ایتالیایی نیز گفت:‌ می‌خواهم در رابطه با مرمت و مفهوم آن صبحت کنم مفهومی که در واقع نشان دهنده آن است که مرمت چنین اثری به معنای حفاظت از آن و نیز حفاظت از تاریخ است.

وی گفت: با غبارروبی صورت گرفته این مجسمه به شکوه اصلی خود بازخواهد گشت، به مانند خورشید و به مانند یک کره درخشان نمایان می‌شود، همانطور که باید باشد.

منگتزو هم‌چنین درباره عدم حضور پومودورو در ایران گفت: این هنرمند امسال 89 ساله خواهد شد بنابراین نتوانسته به این سفر بیاید.

وی در ادامه به ریشه دار بودن فرهنگ در ایران نیز اشاره کرد و گفت: آن چیزی که خودم دیدم و در ایران مشاهده کردم این است که فرهنگ در ایران ریشه دار است و اثری که از پومودورو در ایران است را می‌توان یک واقعیت منسجم دانست که پیش‌روی مخاطب قرار دارد.

این هنرمند ایتالیایی تصریح کرد: مشابه این اثر را می‌توانیم در چین و هم‌چنین کشورهای دیگر مشاهده کنیم.

وی اظهار داشت: این کره فرزندی از فرزندان پومودورو است که به دلیل بیماری از پا افتاده اما دیگران به کمک آن می‌آیند و این کار (غبار روبی) را انجام می‌دهد که بهترین هدیه است که می‌توان به این هنرمند ایتالیایی اهدا کرد.

در ادامه این مراسم مزدک فیض نیا، مدیر بنیاد فیض نیا که غبارروبی کره زمین را با حمایت مالی شرکت آگرین برعهده داشته از کسانی که در این پروژه همکاری داشتند تشکر کرد.

 از حاشیه‌های این مراسم اعلام خبری مبنی از حضور فعال و پررنگ‌تر ایران در دو سالانه‌ی ونیز پس از 40 سال بود که البته قرار است امسال فضای بهتری برای نمایش آثار هنرمندان ایران در ونیز قرار داده شود.

از دیگر حاشیه‌های این مراسم تبلیغات گسترده بنیاد فیض نیا بود که به نوعی ارزش اثر هنری کره را در حاشیه برد؛ اثری که بار دیگر در باغ موزه هنرهای معاصر تهران می‌درخشد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار