آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل در نشست خبری مشترک با سرگئی لاورف وزیرخارجه روسیه اعلام کرد؛ عدم امضای توافق‌نامه با ایران بهتر از امضای توافق بد با این کشور است.

لیبرمن: عدم امضای توافق‌نامه با ایران بهتر از امضای توافق بد با این کشور است/لاوروف: همکاری روسیه و ایران هیچ منافاتی با تحریم‌های اعمال شده علیه تهران ندارد
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش اعلام کرد لیبرمن در این کنفرانس خبری گفت اختلافات بین آمریکا و اسرائیل بر منافع مشترک دو طرف تأثیر زیادی ندارد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به زودی به واشنگتن خواهد رفت.

لیبرمن افزود: در ارتباط با موضوع ایران، ما مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک و ایران را از نزدیک دنبال می‌کنیم . رویکرد ما این است که بهتر است به هیچ توافقی دست پیدا نکنیم تا این که قرار باشد شاهد توافقی بد باشیم. تاکنون شاهد توافقی خوب نبوده‌ایم که مورد نظر همگان است.

لاوروف نیز در این نشست خبری گفت همکاری روسیه و ایران بر اساس قانون بوده و هیچ منافاتی با تحریم‌های اعمال شده علیه تهران ندارد.

وی اعلام کرد: موضوع هسته‌ای ایران باید حل و فصل شود تا امنیت دیگر کشورها در منطقه در معرض خطر قرار نگیرد و تهدید نشود. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها امکان دست یابی به راه حل دیپلماتیک و سیاسی درباره این موضوع وجود دارد. ما تأکید می کنیم این مشکل باید حل شود تا امنیت کشورهای منطقه و اسرائیل در معرض خطر قرار نگیرد و تهدید نشود.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مسئله هسته ای ایران، بدون در نظر گرفتن منافع همه طرف ها حل و فصل نخواهد شد و این مسئله باید بر اساس راه حل های قابل قبول برای همه طرفها حل و فصل شود. 

وی گفت: ما درباره راههای فعال کردن گروه چهار جانبه که نشست هایش را در سطح نمایندگان کشورها و همچنین در سطح وزیران با مشارکت کشورهای عربی پیشرو در منطقه برگزار می کند، گفتگو کردیم. در این گفتگو با همتای اسرائیلی همچنین، مسئله پرونده هسته ای ایران و راههای حل و فصل این مسئله را بررسی کردیم. تلاش ها در این زمینه ادامه دارد و می توان به نتایج مثبت مذاکرات تکیه کرد. من تاکید می کنم که این مسئله بدون در نظر گرفتن منافع همه طرف ها حل و فصل نخواهد شد. این مسئله باید بر اساس راه حل های قابل قبول برای همه طرفها حل و فصل شود. 

ما همچنین درباره روابط دو جانبه در سال جاری گفتگو کردیم. تماس های فشرده ای برای حل و فصل مسائل منطقه ای داریم. اکنون که در آستانه سالروز هولوکاست هستیم، فعالیت هایی در موزه ملی جنگ بزرگ جهانی انجام خواهد شد. ما معتقدیم باید این خاطره و یادبود تاریخی مبارزه با ویروس نازیسم حفظ شود و امیدواریم اسرائیل نیز مانند روسیه، در این فعالیت ها ایفای نقش کند و از این فعالیت ها برای مقاومت در برابر تلاش ها به منظور شجاع نامیدن نازی ها استفاده بکند تا بتوانیم مانع از ظهور افراط گرایی و نژادپرستی و سایر مسائل منفی بشویم. 

در ادامه این کنفرانس خبری، خبرنگار رادیو اسرائیل پرسید، آیا در این گفتگوها درباره مسئله فروش سامانه «اس 300» روسی به ایران گفتگو کردید؟

سرگئی لاوروف پاسخ داد: ما درباره این مسئله گفتگو نکردیم ولی تلاش می‌کنیم روابط خود را در عرصه های مختلف گسترش دهیم.

خبرنگار اسرائیلی گفت، سؤال دیگر من در خصوص اتحادیه گمرکی است. آیا اسرائیل می تواند در اتحادیه گمرکی مشارکت داشته باشد؟

لاوروف پاسخ داد: مسئله در اینجا تنها خواسته های روسیه نیست. نه تنها اتحادیه گمرکی بلکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز مطرح است که ارمنستان در اوایل این ماه به آن پیوست و قرقیزستان نیز به آن خواهد پیوست. تاکنون دهها کشور تمایل خود را برای پیوستن به این اتحادیه ها به ما اعلام کرده اند و خواستار امضاء توافقنامه با این اتحادیه و همچنین تاسیس مناطق آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده اند. اسرائیل نیز تمایل خود را برای پیوستن به آن اعلام کرده است. اگر روی این مسئله توافق کنیم امکان تاسیس منطقه آزاد تجاری وجود خواهد داشت.

در ادامه، خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به برگزاری نشست مشورتی میان مخالفان سوری و نمایندگان دولت این کشور در مسکو پرسید آیا شما در گفتگوهایتان درباره اوضاع سوریه هم گفتگو کردید؟ اسرائیل چه انتظارات و توقعاتی در این زمینه دارد؟ نظر شما درباره آینده بحران سوریه و حل و فصل آن چیست؟ آیا درباره مسئله اوکراین هم گفتگو کردید؟ آیا با توجه به اوضاع اوکراین، وزارت امور خارجه روسیه با حملات نیروهای دفاع ملی در جنوب شرق اوکراین موافق است؟

لاوروف گفت: هدف ما از برگزاری دیدار نمایندگان دولت سوریه و طیف های مختلف مخالفان در مسکو دادن فضایی به آنها به منظور گفتگو با هدف دستیابی به شیوه ها و راههای گفتگو و بررسی درباره مسائل سوریه است. به نظر من، نمایندگان دولت هم به منظور دستیابی به راههای ادامه تماسها و گفتگوهای مستقیم در این نشست شرکت می کنند. بنابراین ما، هیچ ماموریت و هدفی را برای این نشست تعیین نکرده ایم. و این صرفا تلاش هایی برای ازسرگیری گفتگوهای بدون پیش شرط و مقدمه برای حل و فصل بحران سوریه است. در نشستی که میان ائتلاف مخالفان مقیم استانبول و مخالفان سوری مقیم داخل در قاهره برگزار شد، این دو گروه از مخالفان درباره تلاش برای دستیابی به اهداف مشترک توافق کردند. ما از این تلاش ها برای حفظ یکپارچگی سوریه و ایجاد فضایی مناسب برای زندگی اقلیت ها در سوریه و برخورداری آنها از حقوق برابر و همچنین حقوق شهروندی به شکل قانونی حمایت می کنیم.

 آنچه در نشست این دو گروه از مخالفان در قاهره حاصل شد در حقیقت تایید مبارزه با تهدیدات تروریستی بود  و این چیزی است که ما همواره خواستار آن بوده ایم. اما در خصوص تعیین اهداف مشترک و ایجاد وحدت و یکپارچگی میان همه سوری ها، این مسائل در آینده حل و فصل خواهد شد. در دو روز آینده نیز مذاکرات میان طرف های سوری به عنوان بخشی از این تلاشها ادامه خواهد یافت. ما مطمئنیم تلاش های ما با دوستان مصری و همچنین کشورهایی که علاقه مند به حل و فصل بحران سوریه به شکل مسالمت آمیز هستند، می تواند به فراهم آوردن شرایط لازم برای آغاز گفتگوهای فراگیر و جامع زیر نظر سازمان ملل منجر شود.

لاوروف در خصوص بحران  اوکراین هم گفت: شما از نقض آتش بس سخن گفتید. اینها اقداماتی است که رهبری اوکراین از طریق اعمال فشار نظامی بر مناطق شرقی اوکراین انجام می دهد. این مسئله موجب افزایش بیش از پیش قربانیان در میان شهروندان خواهد شد و ساختارهای زیربنایی و تاسیسات و شهرها را تخریب می کند. این چیزی است که در فرودگاه دونتسک شاهد آن بودیم و این مسئله ای بسیار تاسف بار است.

اما در خصوص اظهارات نمایندگان دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک درباره آغاز عملیات نظامی یادآور می شوم که پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین از یک هفته پیش تا کنون از ازسرگیری عملیات نظامی سخن گفته است. این مسئله دو روز پس از دیدار وزیران خارجه چهار کشور (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) در برلین به منظور کمک به اجرای توافقنامه مینسک و دور کردن سلاح های سنگین از خطوط حائل رخ داد ولی کییف این توافقنامه ها را نقض می کند. متاسفانه در خصوص محتوای این توافقنامه ها ابراز تردید می شود و پوروشنکو پس از آن از آغاز عملیات نظامی خبر داد. نمی توان انتظار داشت نیروهای دفاع مدنی با توجه به اظهارت رئیس جمهور اوکراین در خصوص آغاز عملیات نظامی و گلوله باران شهرهای اوکراین و حملات هوایی به آنها، به این اقدامات پاسخ ندهند. زیرا این که انتظار داشته باشیم آنها به این اقدامات پاسخ ندهند و این مسئله را به شکل مسالمت آمیز بپذیرند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. آنها همان طور که تصریح کردند تلاش می کنند همه مواضع و پایگاه هایی را که نیروهای اوکراینی با استفاده از آنها به سمت شهرهای جنوب شرق اوکراین آتشباری می کنند، منهدم کنند. ارزیابی ما این است که اگر طرف اوکراینی نخواهد یا نتواند سلاح های سنگین را از خط حائل تثبیت شده در توافقنامه مینسک دور کند، این وضع ادامه می یابد.

 ما از احیاء این توافقنامه حمایت می کنیم از این رو، تلاش ها و امکانات خود را برای آغاز گفتگوهای مستقیم میان کییف و جنوب شرق اوکراین مضاعف می کنیم. چند روز آینده دیدارهای گروه تماس آغاز خواهد شد و ما از این دیدارها حمایت می کنیم و امیدواریم که دوستان غربی ما هم موضع بی طرف اتخاذ نکنند و کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه که عضو گروه چهار جانبه روماندی هستند، همکاری کنند و هیچ اقدامی را که این تماس ها را با موانعی رو به رو می کند انجام ندهند و از اقدامات طرف اوکراینی نیز حمایت نکنند. ما نشنیده ایم غربی ها استفاده از سلاح و تشدید عملیات نظامی را محکوم کرده باشند و شاهد هیچ تلاشی هم از طرف آنها برای اجرای توافقنامه های منعقد شده برای حل و فصل بحران اوکراین نبوده ایم.

خبرنگار خبرگزاری رویترز خطاب به لاوروف گفت، دیروز این مسئله را با همتایان غربی خود بررسی کردید. در اتحادیه اروپا هم گفتگوهایی درباره امکان اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه صورت گرفت. نظر شما درباره اظهارات آمریکا و اروپا در این زمینه چیست؟ و روسیه چه کاری برای توقف رویدادهای شرق اوکراین می تواند انجام دهد؟

لاوروف پاسخ داد: در خصوص کاری که می توانیم بکنیم در پاسخ سؤال قبلی مواضع روسیه را بیان کردم. ما بدون هیچ مسئولیت گریزی از گفتگوهای مستقیم حمایت می کنیم و مقادیر زیادی کمک های بشردوستانه به شهروندان شرق اوکراین ارائه کرده ایم و می کنیم. این اقدام می تواند تا حد زیادی به شهروندان این منطقه کمک کند. ما تعداد زیادی از آوارگان اوکراین را پناه داده ایم. می دانیم طرف اوکراینی همواره تلاش می کند ما را دشمن مردم اوکراین معرفی کند. دشمن چگونه می تواند مردم آواره را به خاک خودش راه دهد؟ ما تلاش می کنیم اقتصاد اوکراین را با تحویل زغال سنگ و گاز سرپا نگه داریم و این نشان دهنده آمادگی ما برای خودداری از مطالبه طلب های خود از این کشور است. فکر نمی کنم کشور دیگری به این اندازه نقش و تلاش برای کاهش مشکلات اوکراین و حل و فصل بحران آن داشته باشد. 

اما در خصوص اظهارات مقامات واشنگتن و سایر کشورهای غربی درباره افزایش فشارها و تحریم ها علیه روسیه به ویژه در خصوص فاجعه ای که در ماریوپل رخ داد، آنها انگشت اتهام را به سوی نیروهای دفاع مدنی و روسیه دراز می کنند. این اتهامات نیز مانند بسیاری دیگر از اتهامات دیگر بی اساس است. به عنوان نمونه من حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی را ذکر می کنم که بلافاصله پس از دو روز اظهاراتی در خصوص لزوم اعمال بسته تحریم های جدید علیه روسیه بیان شد. اوضاع کنونی هم کاملا شبیه آن است. یک فاجعه جدید رخ داده است و اتهامات باطلی بدون هیچ تحقیقاتی علیه روسیه صورت می گیرد. ما معتقدیم باید تحقیقات دقیقی صورت گیرد اما آنها بدون آن که منتظر اجرای چنین تحقیقاتی بمانند می کوشند از این فاجعه برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه و تحت فشار قرار دادن آن بهره برداری کنند.

 بهره برداری از چنین فجایعی به منظور دور زدن نتایج تحقیقات برای ما چیز عجیبی نیست. این چیزی است که منافع کشورهای جنگ طلب و خواستار خونریزی را تامین می کند. البته دیدگاههای دیگری نیز در میان کشورهای غربی وجود دارد و در نهایت غرب باید بفهمد که چگونه باید سیاست های خود را در قبال اوکراین و روسیه در عرصه تامین امنیت قاره مشترکمان تنظیم کند. من مطمئن هستم که در نهایت عقل سلیم و منافع حقوقی و ملی غلبه خواهد کرد.




 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار