گروه بین‌الملل: مراسم سومین سالگرد بزرگداشت روز جهانی حجاب فردا یکشنبه، ۱۲ بهمن برابر با اول فوریه هرسال برگزار خواهد شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، روز جهانی حجاب (اول فوریه) که با شعار «پیش از قضاوت یکبار حجاب را تجربه کن» امسال برای سومین‌بار برگزار می‌شود، یک جنبش اینترنتی است که با استفاده‌ از شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیس‌بوک، بانوان غیرمسلمان را دعوت به استفاده از حجاب برای شناخت بیشتر این فریضه اسلامی و بانوان محجبه می‌کند.

این جنبش، زائیده افکار «نظمه خان»، دختر مسلمان مقیم نیویورک است که برای گسترش تسامح و درک متقابل، از بانوان مسلمان غیرمحجبه و غیرمسلمان دعوت کرد که برای یک روز حجاب را تجربه کنند.

 شکل‌گیری جنبش رسانه‌‌ای «روز جهانی حجاب»

این جنبش تنها از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. به این ترتیب که با ایجاد صفحاتی به نام روز جهانی حجاب در شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، بانوان سراسر جهان به شناخت بیشتر حجاب دعوت شدند. این جنبش از سوی مسلمانان و غیرمسلمانان جهان مورد حمایت واقع شده و مطالب صفحات روز جهانی حجاب در این شبکه‌ها برای گویشوران 23 زبان دنیا ترجمه می‌شود.  

در این صفحه از تمام مردم جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان دعوت شده‌ است تا به مناسبت روز جهانی حجاب به مدت یک روز هم که شده از پوشش اسلامی استفاده کنند و تجربیات خود را درباره حجاب به اشتراک بگذارند.

تشرف برخی شرکت‌کنندگان در کمپین روز جهانی حجاب به اسلام

«جس رادز»، دختر انگلیسی پیرو پاگانیسم(اشاره به ادیان مشرکانه و طبیعت‌گرایانۀ پیشا مسیحی)، یکی از هزاران شرکت‌کننده‌ای بود که  در برنامه روز جهانی حجاب شرکت کرد و حجاب اسلامی بر سر گذاشت. وی پس از چند روز تصمیم گرفت که با خواندن قرآن، اسلام را به‌طور کامل بشناسد. وی در نتیجه احساس آرامشی که از مطالعه قرآن پیدا کرد، تصمیم گرفت که مسلمان شود.

حجاب هنوز هم در جوامع پذیرفته نشده و نشانه اطاعت و پسرفت تلقی شده و بیش از پیش مورد حمله قرار می‌گرد.

زنان مسلمان که حجاب را برگزیده‌اند، هر روز با انواع پیش‌داوری‌ها، نگاه‌های سنگین، ریشخند و تبعیض به ویژه در محیط کار روبه‌رو بوده و گاه مورد تهاجم فیزیکی قرار می‌گیرند.

مسئولان برگزاری روز جهانی حجاب اعلام کرده‌اند، انتظار دارند بیش از 10 میلیون نفر در سراسر جهان در این برنامه حضور یابند.

آن‌ها امیدوارند که بتوانند پیام صلح، دوری از افراطی‌گری و ذهن‌های باز را از این طریق انتقال داده و شبکه‌های اجتماعی صحنه اصلی این واقعه خواهند بود.

به گفته سازمان‌دهندگان قرار است امسال نزدیک به یک میلیون نفر در 116 کشور جهان برای برگزاری این روز به خیابات‌ها بیایند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار