عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه اولین اقدام در نظام داروسازی کشورمان پس از انقلاب، استقرار طرح ژنریک است ؛گفت : با اجرای طرح ژنریک، نام تجاری شرکت های خارجی مانندآسپیرین از روی داروها برداشته شد.

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه با خروج شرکت های چند ملیتی از کشورمان و رخداد جنگ تحمیلی، کارخانه های داروسازی ملی شدند؛اظهار داشت :  با اجرای طرح ژنریک، نام تجاری شرکت های خارجی( مانند: آسپیرین) از روی داروها برداشته شد، لذا داروهای هم فرمول از کارخانه های مختلف، با یک نام مشترک ژنریک( مثل: آ اس آ) و با یک قیمت دولتی تولید شدند.

وی افزود:از طرفی با عدم پرداخت حق لیسانس به شرکت های خارجی و همینطور ایجاد آزادی برای خرید مواد اولیه از منابع متعدد در کشورهای مختلف( به جای خرید اجباری از یک کشور اروپایی یا آمریکایی)،  هزینه های تولید دارو کاهش پیدا کرد و دارو با قیمت پائین تری به دست مردم می رسید.

وی با اشاره به اینکه تا پایان جنگ این سیستم جوابگو و مردم هم نسبتا راضی بودند؛ ادامه داد :با پایان جنگ و آغاز دوران سازندگی، تغییراتی آغاز و شرکت ها به سمت خصوصی شدن پیش رفتند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: با توجه به ایجاد محدودیت برای وارد کردن داروهای مشابه داخلی از خارج کشور و  همینطور هزینه نسبتا پائین تولید دارو در داخل کشور، صنایع داروسازی سود دهی نسبتا خوبی پیدا کردند.

به گفته وی پس از انقلاب تعداد کارخانه های داروسازی روز به روز بیشتر شد، به گونه ای که کارخانه های داروسازی که شاید قبل از انقلاب تعدادشان به انگشتان دست هم نمی رسید امروز  بالغ بر 150 کارخانه کوچک و بزرگ را تشکیل می دهند.



انتهای پیام/
برچسب ها: نام تجاری ، دارو ، ژنریک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار