دیپلمات سابق ایران در لندن با اشاره به اینکه باید در مذاکرات به نقطه قابل قبول برسیم یعنی نقطه‌ای که تمامی تحریم‌ها برداشته شود و این مورد تاکید رهبری است، گفت: نقطه ابهام در مذاکرات نیازمند یک تصمیم سیاسی است.

"سید جلال ساداتیان" در رابطه با بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر معیارهای خوب توافق، در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: توافق خوب آن است که طرفین در ابتدا توافق کردند که به طور جامع و همه جانبه به یک توافق دست یابند و اگر قرار باشد در یک بخش به توافق برسند و بخش دیگری بماند برای آینده، که هرکس، هرطور که می‌خواهد نظر دهد مناسب نیست و این هدف مورد نظر ایران نیست.  
 
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر آنچه حاصل شده این است که نکات فنی و تکنیکی مربوط به مذاکرات کاملا مشخص شده، اما در گذشته نکات ابهام انگیزی در مذاکرات برای طرفین وجود داشت که اکنون برای آن‌ها شناخته شده است.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن با اشاره به اینکه در حال حاضر فشارهای سیاسی بر روی روند مذاکرات وجود دارد، اظهار داشت: صهیونیست‌های اسرائیل فشارهایی برای جلوگیری از شکل گیری توافقات انجام می‌دهند.  
 
وی با اشاره به اینکه گروه‌هایی با شکل گیری توافقات مخالف هستند، افزود: گروه اول صهیونیست‌های اسرائیل به رهبری نتانیاهو به شدت به روند مذاکرات فشار می‌آورند، گروه دوم نمایندگان کنگره و مجلس سنا آمریکا و لابی‌های صهیونیست در آمریکا با رسیدن به توافق مخالفت می‌ورزند.  
 
ساداتیان گفت: طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها معتقدند ایران به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کرده و اگر قرار شود که به طور کامل امکانات و تجهیزات هسته‌ای را جمع نکند، به محض پیش آمدن مشکل ایران می‌تواند رجعت کند و تولیدات اتمی خودش را آغاز کند.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن افزود: آن‌ها معتقدند ایران با بروز مشکل می‌تواند تولیداتی که منجر به ساخت بمب اتم می‌شود را از سر بگیرد، چرا که ایران از نظر آن‌ها به این تکنولوژی دست پیدا کرده است.  
 
وی تصریح کرد: آن‌ها معتقدند نباید تحریم‌ها را به طور کامل برداریم، بلکه باید گام به گام پیش برویم تا مطمئن شویم ایران هرآنچه که مورد ابهام است را از بین برده و امکان رجعت در آن وجود نداشته باشد.  
 
ساداتیان افزود: آمریکایی‌ها معتقدند ایران باید تولیداتی با نسل اول سانتریفیوژ‌ها داشته باشد، زیرا زمانبر است تا نتواند بلافاصله بعد از بروز اختلاف تولیداتش را از سر بگیرد.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن تاکید کرد: نسل‌های جدید سانتریفیوژ با سرعت و قدرت بیشتری عملیات غنی سازی را انجام می‌دهند، در نتیجه اگر ایران از تکنیک بالا‌تر سانتریفیوژ‌ها استفاده کند، می‌تواند با سرعت بیشتری به غنی سازی بپردازد.  
 
وی گفت: آمریکایی‌ها معتقدند که باید آب سنگین اراک که یک واحد ۴۰ مگاواتی است برداشته شود، البته ایران به عنوان تست آزمایشی و مصرف پزشکی این واحد را قرار داده است.  
 
ساداتیان تصریح کرد: فردو جایی است که بمب اتم به آن اصابت نمی‌کند، زیرا زیرکوه قرار دارد و کاملا در امنیت است و این موضوع برای آن‌ها مشکوک است و خواهان جمع شدن این مکان هستند.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان به تمامی موضوعات اشاره داشتند، اظهار داشت: در مقابل آن‌ها می‌خواهند سایر تحریم‌ها را نگه دارند تا زمانی که مطمئن شوند ایران تجهیزات هسته‌ای ندارد و معتقدند اگر یکجا تحریم‌ها را برداریم، در هنگام بروز اختلاف ایران با خیال راحت و با سرعت بیشتر می‌تواند به تولیدات قبلی‌اش رجعت کند و تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با کندی انجام می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه نقطه ابهام در مذاکرات نیازمند یک تصمیم سیاسی است، گفت: در حال حاضر مباحثی مطرح است که رهبر معظم انقلاب به آن‌ها اشاره داشته‌اند و تحلیل‌هایی که اکنون مطرح می‌شود، در این چارچوب قرار دارد. همچنین مصاحبه‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با این مسائل داشته‌اند.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن اظهار داشت: باید دید در ظرف چند روز آینده طرفین به چه نتیجه‌ای می‌رسند، زیرا طرفین به شدت نیاز دارند که هرچه سریع‌تر این توافق حاصل شود، اما به نظر بنده طرفین نهایتا به توافق خواهند رسید و به روند مذاکرات خوش‌بین هستم.  
 
ساداتیان بیان کرد: باید در مذاکرات به نقطه قابل قبول برسیم یعنی به نقطه‌ای که تمامی تحریم‌ها برداشته شود (این مورد تاکید رهبری است) و ایران نگرانی نداشته باشد که کنگره بعد از اوباما تحریم‌های جدیدی را تصویب و اعمال خواهد کرد و یا خیر، همچنین بعد از رئیس جمهور فعلی آمریکا، دولتمردان این کشور برای ایران مشکل ایجاد نخواهند کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها معتقدند ما تمام تاسیسات‌مان را از بین نبرده‌ایم، از این رو تحریم‌ها درپی سال‌ها ایجاد شده و لغو آن‌ها درپی سال‌ها امکان‌پذیر است و این نقطه هنوز جای ابهام دارد که امیدواریم با درایت سیاسی طرفین به نتیجه مطلوب برسیم.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن با تاکید بر اینکه تامین منافع ملی کشور در گرو برداشته شدن کامل تحریم‌ها است، افزود: در این شرایط است که مردم شرایط معمولی و مراودات اقتصادی با دنیا خواهند داشت تا با هزینه کمتر در جهت توسعه حرکت کنند.  
 
ساداتیان با بیان اینکه دیپلماسی ما باید در خدمت مردم باشد، تا منافع ملت تامین شود و مردم به زندگی عادی‌شان ادامه دهند، افزود: قطعناً رهبری بر روند مذاکرات نظارت دارد، همچنین ریاست جمهوری، مجلس، نخبگان و تحلیلگران این مطالب را رصد می‌کنند تا آنچه که حاصل می‌شود، دست پایین نباشد.  
 
وی در ادامه عنوان کرد: توافق یعنی طرفینی که در جهت توافق حرکت می‌کنند، امتیازاتی را بدهند و امتیازاتی را بگیرند و اگر کسی در موضع خودش بایستد، اسمش توافق و مذاکره نیست.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن تصریح کرد: هنگامی که طرفین قبول می‌کنند تا در مذاکره به نقطه قابل قبول برسند، یعنی اینکه از بخشی از خواسته‌هایشان بگذرند تا به خواسته‌های مهم‌تر و اساسی‌تر برسند.  
 
ساداتیان در پایان گفت: منافع بدست آمده از مذاکرات باید در جهت رفاه عمومی، خواسته عمومی و رسیدن به نقطه قابل قبول باشد و فقط منافع یک گروه و جریان خاص در نظر گرفته نشده باشد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار