سلیاک یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد.

محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به طور کلی در بیماری سلیاک سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود و تقریبا می‌شود گفت همانند کوه یخ می ماند که 10 درصد آن پیدا و 90 درصد آن زیر آب می باشد این بیماری متاسفانه در ایران روز به روز پیشرفت می کند البته در دنیا نیز شناخته شده است ولی در ایران پیشرفته تر است.

وی تاکید کرد: این افراد به مرور زمان در جذب مواد غذایی پروتیئینی اختلال دارند، به مرور لاغر می‌شوند،‌دچار کمبود کلسیم می‌شوند، راشیتیسم، آنمی، کمبود جذب آهن فقرآهن یا در دراز مدت ویتامین B12‌ آن ها کاهش می‌یابد، دچار ضعف، کم‌خونی،‌بی‌حالی، نداشتن میل به کار، کناره‌گیری، ضعف، این ها از علائم بیماری سلیاک می‌باشد . به هر حال در این بیماران عوامل جذبی در آن‌ها کاهش می‌یابد و به محض این که ماکارانی و ترکیبات آردی مصرف می‌کنند دچار دل‌درد می شوند. 

وی ادامه داد: توصیه‌هایی که ما به این بیماران می‌کنیم این است که اولا آزمایش علیه آنتی گلادین بدهند، از خوردن مواد گندمی و حتی جو محروم هستند و دارای رژیم غذایی عاری از ماکارانی هستند.


انتهای پیام/ 

برچسب ها: سلیاک ، خودایمنی ، جذب آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار