هافینگتون پست نوشت:یک سناتور آمریکایی در اظهارنظری عجیب ادعا کرد جلوی توافق هسته ای با ایران را می‌گیرد و بودجه سازمان ملل را نیز قطع می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "لیندزی گراهام" سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل در روز یکشنبه تهدید کرد بودجه آمریکا را به سازمان ملل- که به اعتقاد وی باعث به انزوا کشاندن اسرائیل در جامعه بین الملل شده است- قطع خواهد کرد. این وعده وی با استقبال و تشویق نزدیک به 15 هزار اعضای ایپک روبرو شد.

وی همچنین با صراحت اعلام کرد اکثر قانونگذاران کنگره با اقدام فلسطینی‌ها برای پیوستن به دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی سازمان ملل مخالف هستند. 

"گراهام" یکی از 75 سناتور آمریکایی است که در نامه به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ژانویه از وی خواسته بودند بودجه آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین را کاهش دهد. 

گراهام همچنین در سخنان خود درباره مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج بعلاوه یک ابراز بدبینی کرد. 

وی در سخنان خود تاکید کرد این مذاکرات نمی‌تواند به توافقی منجر شود که از طرف کنگره قابل پذیرش باشد. 

به گفته وی توافق بد، توافقی است که به ایران اجازه خواهد داد برنامه غنی‌سازی خود را ادامه دهد و فقط سازمان ملل بر آن نظارت داشته باشد. 

به نوشته این روزنامه، گراهام جزء چهار نماینده‌ای است که روز جمعه قانون جدیدی را ارائه کردند که براساس آن دولت اوباما مجاز نخواهد بود تا دو ماه پس از دستیابی به توافق هسته ای هیچ یک از تحریم‌ها علیه تهران را کاهش دهد تا از این طریق به کنگره زمان کافی داده شود درباره این توافق بررسی‌های لازم را انجام دهد. 

از طرف دیگر کاهش تحریم‌های بین المللی یکی از شرایط اصلی از طرف ایران برای دستیابی به توافق است. 

هرچند گراهام ادعا کرد از توافق هسته‌ای مسالمت آمیز با ایران حمایت می‌کند، اما گراهام موضع خود را درباره مخالفت با احیای اقتصاد ایران تکرار کرد. 

گراهام در اظهاراتی غیرمعمول، تاکید کرد اسرائیل مثالی از این است که باید برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد.

وی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند اسرائیل زرادخانه هسته‌ای دارد با این وجود هیچ یک از کشورهای عربی احساس نکرده اند باید زرادخانه هسته‌ای داشته باشند، اما در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند نوعی رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه به راه خواهد افتاد.

به نوشته این روزنامه، هرچند تاکنون اسرائیل به طور رسمی تایید نکرده است تسلیحات هسته ای دارد، اما اعتقاد بر این است که اسرائیل از دهه 1960 سلاح‌های هسته‌ای خود را توسعه داده است. از انجایی که اسرائیل عضو کشورهای عدم توسعه سلاح‌های هسته ای نیست، بازرسان بین المللی نمی‌توانند از تاسیسات هسته ای آن بازرسی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار