یکسال از سفر استانی هیئت دولت به استان محروم سیستان و بلوچستان و وعده‌های رئیس جمهور می‌گذرد اما با وجود کارهایی که در این یکسال انجام شده و قابل تقدیر است، مهم‌ترین مسئله مردم یعنی معیشت و اشتغال نیازمند توجه بیشتری است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در راستای سفرهای استانی خود، استان سیستان و بلوچستان را به عنوان سومین مقصد خود انتخاب کرد و در فروردین ماه سال 1393 به این استان سفر کرد. 

تامین آب اراضی کشاورزی، شیرین کردن آب شرب شهری، ایجاد خط راه آهن در زاهدان و اتصال آن به راه آهن سراسری، گازرسانی به زاهدان تا پایان سال 94، توسعه بندرچابهار و همچنین ایجاد معادن و کارخانه پتروشیمی در ایرانشهر از جمله تصمیمات و برنامه‌های دولت برای استان سیستان و بلوچستان بود که در اولین روز سفر توسط رئیس جمهور اعلام شد.

همچنین رئیس جمهوری در این دیدارها تاکید کرد تمام تصمیمات و مصوبات دولت برای این استان تا پایان سال 93 و یا حداکثر شش ماه اول سال 94 اجرایی خواهد شد.

براین اساس حال که به سالگرد سفر هیئت دولت به استان سیستان و بلوچستان نزدیک می‌شویم بر آن شدیم تا بوسیله گفتگو با نمایندگان این استان از میزان اجرایی شدن وعده‌های رئیس جمهور طی این یکسال آگاه شویم.

از عدم گازرسانی به تنها استان کشور تا چشمگیر نبودن تحقق وعده‌های دولت طی یکسال

"سیدباقرحسینی" عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه نزدیک به یکسال از زمان سفر هیئت دولت به این استان گذشته است، گفت: یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در این سفر ایجاد راه‌آهن بود که در این مورد اقداماتی انجام شده اما این پروژه زمان‌بری است.

نماینده زابل، زهک و هیرمند تصریح کرد: طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی که با حکم حکومتی مقام معظم رهبری مبنی بر انتقال آب با لوله بود نیز  قسمت اول بودجه خود را گرفته و کارهای این طرح شروع شده است.

وی در ادامه افزود: بحث تثبیت شن‌های روان که با توجه به خشکی تالاب‌ها به وجود آمده یکی از مهمترین مسائل این استان است که در تابستان موجب ناراحتی و بیماری مردم شده و خواهد شد نیز متاسفانه هیچ‌گونه اقدامی تاکنون نسبت به رفع آن انجام نشده است و این مسئله جزو حوزه عملیاتی منابع طبیعی بوده که باید محیط زیست نیز در آن ورود پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه برای توسعه بندر چابهار تا حدودی کارها انجام شده است، گفت: اکنون ظرفیت‌ کشتی‌های که برای تخلیه بار به این بندر می‌آیند، افزایش پیدا کرده که قابل تقدیر است اما در رابطه با توسعه راه‌های ارتباطی دولت بسیار کند پیش می‌رود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با تاکید براینکه زاهدان تنها مرکز استانی است که گازرسانی ندارد، خاطرنشان کرد: گازرسانی در استان یکی از قول‌های روحانی بوده که تاکنون عملکرد و اقدام چشمگیری در مورد آن انجام نشده است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مسئله برای استان محروم سیستان و بلوچستان دولت باید توجه بیشتری به آن کند.

از عدم گازرسانی به تنها استان کشور تا چشمگیر نبودن تحقق وعده‌های دولت طی یکسال

همچنین "هدایت‌الله میرمرادزهی" نماینده سراوان در این گفتگو از کارهای بسیاری که در این استان طی این یک سال توسط مسئولان دولتی انجام شده تقدیر کرد و گفت: اما مهم‌ترین مسئله یعنی معیشت و اشتغال مردم محروم استان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه بیشتری است.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مورد شیرین کردن آب شرب شهری که یکی از وعده‌های روحانی بوده است، تصریح کرد: یک دستگاه آب شیرین‌کن در چابهار انجام شده است اما با توجه به وجود دریای عمان می‌توان با قرار دادن آب شیرین‌کن‌های دیگر مشکل آب شرب این استان را برطرف کرد.

وی در ادامه افزود: در دوران قبل از انقلاب توجه زیادی به این استان نشد اما در دوران انقلاب اسلامی این توجه بیشتر شده اما استان سیستان و بلوچستان مانند سایر استان‌های کشور باید پیشرفت داشته باشد که متاسفانه این رشد به کندی پیش می‌رود.

موضوع فقر، خشکسالی، صنایع خوابیده، معادن غیر فعال، خانواده‌‌های بی‌شناسنامه و ... مسائلی است که مردم محروم استان سیستان و بلوچستان با آن درگیر بوده و هستند که برای حل و رفع آن‌‌‌‌ها نیاز به عزم جدی دولتمردان است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار