«شهین غفاری» هنرمند نقاش گفت: هنر برای بهبود شرایط روحی افراد جامعه مؤثر است و از این طریق می‌توان جامعه را به سمت آرامش دعوت کرد.

شهین غفاری، هنرمند فعال در زمینه نقاشی در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، در خصوص تأثیر هنر و ارتباط آن با جریانات روز اجتماعی گفت: همه هنرمندان آنچه را ارائه می‌دهند حاصل تجربه زیستن در زندگی‌شان و در بطن جامعه است. پس تمام عوامل موجود در جامعه می‌تواند بر روی هنرمند تأثیرگذار باشد و هر آنچه که خلق می‌کند حاصل واکنش به این مسائل و جهان پیرامون است.

وی افزود: هنرمند تأثیرش را از جامعه می‌گیرد و به شکل‌های مختلف ابراز می‌کند، سینماگر از طریق ساخت فیلم و نقاش با موضوعات نقاشی؛ خیلی از افراد جامعه که مشکلات و موضوعات را حس کرده‌اند، آن را توسط آثار هنری درک می‌کنند. یک هنرمند برای رهایی از آزردگی‌ها از هنرش استفاده می‌کند و در رابطه با مسائل اجتماعی دید تیزبین‌تری دارد. 

غفاری در مورد رفع مشکلات اجتماعی به وسیله هنر اظهار داشت: در میان هنرمندان کسی نیست که مرگ زودهنگام داشته باشد، مگر در مواردی معدود، در سن 50 تا 90 سالگی بیماری‌های عروقی خیلی زیاد است، پرداختن به رشته‌های هنری به عنوان یک عامل پیشگیری در سلامت زندگی افراد جامعه مؤثر است. از طریق هنر می‌توان جامعه را به سمت آرامش دعوت کرد و کلیه وقایع و معضلات اجتماعی و خانوادگی را کاهش داد.

وی در ادامه در رابطه با تأثیر هنرهای اصیل ایرانی بیان کرد: در این دوره با توجه به ورود اینترنت و تبدیل شدن جهان به یک دهکده جهانی همه هنرها کاملا شناخته شده‌اند. مثلا جایگاه مینیاتور که تا صد سال پیش شناخته نشده بود ولی امروزه به اسم یک هنر هندی ایرانی کاملا شناخته شده است.

وی در خصوص واکنش هنرمندان به مسائل روز کشور و جهان با زبان هنر عنوان کرد: هنرمند تأثیر خود را از طریق آثارش بیان می‌کند مانند ماجرای غزه، هر چقدر که ذهن یک جامعه از طریق مطالعه، فکر کردن و ندیدن آثار هنرمندان پرورش پیدا کند می‌تواند این بیان را درک کند. از طریق آموزش و رسانه مانند تلویزیون باید سطح فرهنگی و ذائقه جامعه را در زمینه هنر بالا برد و یک هنرمند تنها به وسیله آثارش می‌تواند واکنش خودش را در رابطه با معضلات اجتماعی و سیاسی نشان دهد.

غفاری در خصوص بسترسازی مناسب برای به نمایش درآمدن آثار هنری بیان کرد: هنرمندان محدود به گالری‌ها و کتاب‌های شخصی خود هستند و تنها از این طریق می‌توانند آثار خود را در جامعه نشان دهند مسئولان باید مردم را ترغیب به دیدن آثار هنری کنند تا مردم برای تفریح به جای استفاده کردن از رستوران‌ها و مراکز خرید کمی هم به رفتن نمایشگا‌ه‌ها و موزه‌ها ترغیب شوند و بهترین مکان برای این فرهنگ‌سازی می‌تواند از مدارس آغاز شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: نقاش ، تجسمی ، شهین غفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.