رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در اظهاراتی ضمن اعلام اینکه مذاکرات هسته ای درصورت موفقیت جایگاهی ویژه خواهد داشت اعلام کرد که ایران سیاستی صلح آمیز را در قبال همه کشورهای منطقه دارد.

لاريجانی: مذاکرات هسته‌ای درصورت موفقيت جايگاهی ويژه خواهد داشت/ از کمک‌های خود به حزب الله  و حماس می بالیمبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الرای کویت، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت مذاکرات هسته ای درصورت موفقیت جایگاهی ویژه خواهد داشت.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه دو روز پیش با تلویزیون «الرای» در پاسخ به پرسش اول مبنی بر این که «با توجه به این که چند روز بیشتر تا رسیدن ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق اولیه با غرب درباره پرونده هسته ای ایران باقی نمانده است، به نظر شما احتمال رسیدن به توافق اولیه بیشتر است یا نرسیدن به توافق؟» گفت در طول این چند جلسه مذاکراتی که تا به این لحظه برگزار شده است، گام ها رو به جلو و چشمگیر بود. در دور آخر مذاکرات گام های مثبت برداشتیم و اساسا نظر من در خصوص این مذاکرات منفی نیست.

لاریجانی در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر این که «برخی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که درصورت رسیدن به توافق اولیه درخصوص پرونده هسته ای تغییراتی در منطقه ایجاد خواهد شد، همان طور که انقلاب ایران یا توافقنامه کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل به وجود آوردند. آیا شما هم بر همین باورید؟» گفت تصور نمی کنم مقایسه دقیقی در این جا صورت گرفته باشد. البته مذاکرات هسته ای درصورت به نتیجه رسیدن جایگاهی ویژه خواهد داشت و علت آن نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران است که همواره در جهت برقراری آرامش و امنیت در منطقه قرار دارد. بر همین اساس به نظر من موفقیت این مذاکرات با نمونه هایی که به آن ها اشاره کردید، قابل مقایسه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «بر این اساس، آیا درست است که توافق هسته ای با غرب تنها به پرونده هسته ای ایران محدود نخواهد بود بلکه شامل تسلیم شدن آمریکا در برابر گسترش نفوذ ایران در منطقه نیز خواهد بود؟» گفت بله من چنین سخنی را شنیده ام. مهم این است که جمهوری اسلامی ایران سیاستی صلح آمیز را در قبال همه کشورهای منطقه در پیش می گیرد و این کشورها را برادر می داند اما رسانه ها تصوری اشتباه دارند و برهمین اساس برای رسیدن به اهداف و مقاصد خاص در این خصوص تنش ایجاد می کنند. برخی به موضوع هسته ای به نحوی پیچیده تر نگاه می کنند. از نظر من ایران درصدد نفوذ نیست و گرایش به تشکیل امپراطوری ندارد زیرا جمهوری اسلامی ایران به انجام چنین اعمالی نیاز ندارد. اساسا ما به گرایش برای ایجاد امپراطوری ها چشم ندوخته ایم. به اعتقاد دوره امپراطوری ها گذشته است. پایه های انقلاب اسلامی بر دموکراسی و وحدت با کشورهای اسلامی استوار شده است بر همین اساس هر کشور اسلامی برای ما حکم برادر را دارد. ما از تحقق دموکراسی در منطقه حمایت می کنیم. به نظر من چنین تحلیل های رسانه ای که مطرح می شوند، اساسا صحت ندارند.

لاریجانی درباره اظهاراتی که علی یونسی مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران درخصوص عراق نقل شد، گفت تصور نمی کنم یونسی چنین سخنی را گفته باشد. گاهی اوقات در برخی موارد در ترجمه اشتباهاتی رخ می دهد. من تصور می کنم یونسی به موضوعی فرهنگی که از هماهنگی فرهنگی سخن به میان می آورد، اشاره کرده است. به نظر من اصل کلامش در این جهت بوده است. 

بنده به کلی بعید می دانم او چنین اظهارنظری را بیان کرده باشد زیرا ما در جمهوری اسلامی ایران از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور و شخصیت های علمی برجسته کشور در این موضوع اتفاق نظر داریم که نظام انقلاب اسلامی ایران به طور اساسی با گرایش ها به تشکیل یا ایجاد امپراطوری مخالف است زیرا امپراطوری و گرایش به ایجاد امپراطوری زمینه ای برای سلطه است. به نظر من این، ملت ها هستند که سرنوشتشان را رقم می زنند. کشورهای اسلامی در برهه کنونی نیاز به قیم ندارند. به نظر من حضور بیگانه در منطقه اشتباه است زیرا ملت های منطقه به بلوغ رسیده اند.

الرای از لاریجانی پرسید «آیا این سخن با حضور ایران در عراق، سوریه و لبنان تعارض ندارد و آیا حضور ایران در این کشورها سلطه امپراطوری فارس را در منطقه تقویت نمی کند؟» لاریجانی پاسخ داد ما در عراق از نزدیک دیدیم که داعش بخش هایی از این کشور را اشغال کرد. ما می دانیم چه عوامل و کشورهایی به شکل گیری این جریان تروریستی کمک کردند. داعش بخش هایی از سوریه و عراق را اشغال کرد. دولت عراق از ما برای مقابله با داعش کمک خواست و ما هم به آنان کمک کردیم. در واقع ملت عراق در برابر این گروه ایستادند و ما به آنان کمک کردیم. اگر ما آن زمان به عراق کمک نمی کردیم، این معضل گریبانگیر بسیاری از کشورهای منطقه می شد. اکنون به جای این که از ایران تشکر کنند، چنین مسائلی را مطرح می کنند. ما به حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین نیز کمک کردیم. همان طور که می دانید، حزب الله به اسرائیل یک سیلی محکم زد. ما به این کمک ها افتخار می کنیم و به خود می بالیم. این کمک ها هر معنایی که داشته باشد، به معنای وجود گرایش به ایجاد امپراطوری در ما نیست زیرا ما اسرائیل را غده سرطانی در منطقه می دانیم. پرسش ما این است که چرا کشورهای دیگر به کمک عراق، حزب الله و حماس نیامدند؟ آن ها هیچ گونه اقدام قابل توجهی در این خصوص نکردند. ایران به عراق، غزه و لبنان در برابر اقدامات تهاجمی اسرائیل کمک کرد. این اقدام سزاوار تمجید و قدردانی است. 

وی افزود: انگیزه ما آرمان های والای اسلامی بود که انقلاب اسلامی به آن ها ایمان دارد و آن آزاد کردن همه انسان ها از قید و بندها و غل و زنجیرهای ابرقدرت ها بود. از این رو ما وارد این بحث ها که آن ها را بازی هایی کودکانه می دانیم، نمی شویم. ما تمایل به رقابت در این زمینه نداریم. به اعتقاد ما ملت های منطقه باید در برابر اسرائیل مقاومت کنند و خود ملت ها هستند که سرنوشتشان را رقم می زنند. به عنوان مثال زمانی که ملت تونس انقلاب کرد، ما از این انقلاب حمایت کردیم زیرا دموکراسی در این کشور وجود داشت و از این روند دموکراتیک حمایت کردیم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که بین شما و آمریکایی ها در عراق هماهنگی یا تلاقی منافع وجود دارد. درصورتی که به توافق اولیه درباره پرونده هسته ای دست نیابید، آیا این هماهنگی ادامه خواهد یافت یا به نزاع مستقیم یا غیرمستقیم بازخواهید گشت؟» گفت همان طور که اشاره کردید آمریکایی ها نقش مهمی در مبارزه با تروریسم در عراق دارند. احتمال دارد این سخن در رسانه ها و تلویزیون مطرح شود اما در واقعیت ما نقش مهم یا اقدام مهمی را از سوی آنان ملاحظه نمی کنیم.

لاریجانی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که «ائتلاف بین المللی حملات هوایی انجام داد و این حملات به اجتناب از گسترش نفوذ داعش در منطقه منجر شد. حتی ژنرال دمپسی گفت نقش شما در حمله به تکریت مثبت خواهد بود به شرط این که به نزاع فرقه ای منجر نشود. این نوعی هماهنگی و پذیرش نقش ایران از سوی آمریکا در عراق است؟» گفت درباره حمله هوایی تاثیرگذار ائتلاف بین المللی باید بگویم که این حملات بیشتر شبیه به طبل توخالی هستند و در واقع این، ملت عراق هستند که با داعش و تروریسم مبارزه می کنند. با این باندهای تروریستی با حملات هوایی نمی توان مقابله کرد. این اقدام تا حد زیادی شبیه به شوخی است. ملت عراق توانستند در برابر داعش بایستند و وارد استان صلاح الدین شوند. آمریکایی ها نمی توانند این واقعیت آشکار را نفی کنند زیرا نفی کردن این واقعیت به منزله همکاری با تروریست ها است. ما باید از این زاویه به مسئله نگاه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «شما از بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کنید. آیا در آغاز  تحولات سوریه به اسد توصیه کردید از زور بیش از حد برضد شهروندان استفاده نکند و آیا از نظر شما نشانه ای دال بر حل بحران این کشور وجود دارد؟» گفت به نظر من پاسخ به این پرسش به زمانی طولانی نیاز دارد اما نمی توان به این پرسش با یک جواب پاسخ داد. پیش از آغاز درگیری ها در سوریه برخی پیش بینی می کردند این کشور شاهد هرج و مرج و ناآرامی باشد. این موضوع نشان می دهد که برای این درگیری ها از قبل برنامه ریزی شده است. هنگام دیدار با یکی از مسئولان کشورهای منطقه از او پرسیدم چرا پیش بینی می کنید در سوریه ناآرامی به وجود بیاید زیرا وقوع ناآرامی ممکن است آسان باشد اما بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی دشوارتر است؟وی پاسخ داد جای نگرانی نیست پس از دو هفته نظام بشار اسد فرو خواهد پاشید. بر این اساس می توانیم نتیجه بگیریم که در این خصوص برنامه ریزی قبلی شده بوده است. ما به این اقدامات اعتراض داریم. شاید دولت سوریه اشکالاتی داشته باشد اما بسیاری از کشورهای منطقه نیز چنین اشکالاتی را دارند. با استفاده از آر پی جی نمی توان دموکراسی ایجاد کرد. ملت ها باید سرنوشتشان را رقم بزنند. ملاحظه کردید که پس از وقوع جنگ در سوریه، طرفی که بیشترین سود را به دست آورد، اسرائیل است. ما بارها اعلام کردیم که از تحقق دموکراسی در سوریه حمایت می کنیم. ما برای کمک در این خصوص آماده ایم اما نه با شیوه های نظامی و با استفاده از تانک.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «شما در بخش های قبلی مصاحبه اعلام کردید که دوره امپراطوری فارسی به پایان رسیده است اما آیا حمایت نامحدودتان از حزب الله، مشارکت نیروهای ایران در جنگ سوریه، مشارکتتان در لبنان از طریق حزب الله و نیز حمایتتان از انصارالله یمن به طرح ایرانی اسلامی در منطقه کمک نمی کند؟ طرح انقلابی در منطقه؟» گفت من از همان آغاز گفتم که دوره ایجاد امپراطوری ها گذشته است. من درباره امپراطوری فارسی صحبت نکردم و این اصطلاح را نادرست می دانم. اما درباره سوالی که پرسیدید، توضیح دادم که ما به حزب الله و حماس در روند مقاومت شان در برابر رژیم صهیونیستی کمک کردیم. چرا کشورهای دیگر به حماس و جهاد کمک نکردند؟ در سوریه ملاحظه می کنید که قدرت اصلی که هم اکنون در برابر تروریست ها ایستاده، ارتش سوریه است. سوالی که باید پرسیده شود این است که چه کسی تروریست ها را به این مرحله در سوریه و عراق رساند نه این که از ما بپرسید چرا به مردم عراق کمک کردید؟ باید از دیگر کشورها بپرسید که چرا به ملت عراق کمک نکردند. درمورد یمن پرسشی که مطرح می شود، این است که آیا قشرهای مختلف مردم یمن حق ندارند وارد دولت شوند؟ ما در مسائل یمن دخالت نمی کنیم. همان طور که می دانید شاه و رژیم آن بسیاری از ایرانی ها را روانه زندان کرد. نباید بپرسیم چرا مردم ایران انقلاب کردند. اگر دولتی به انجام اقدامات خودسرانه و ظالمانه درحق ملتش پرداخت و هزاران نفر را روانه زندان کرد، هر ملتی این حق را دارد که برضد آن دولت انقلاب کند. به نظر من این تصورات بی پایه و اساس است. اگر مردم یمن انقلاب کردند، بدین معنا نیست که ایران نیرو به یمن فرستاده است. ما هیچ نیرویی به یمن نفرستاده ایم و معتقدیم احقاق حق مظلومان حقی مشروع است.
لاریجانی در پاسخ به آخرین پرسش درباره فحوای دیدارش با سران سیاسی کویت شامل امیر، نخست وزیر و رئیس مجلس امت و علت واقعی سفرش به کویت گفت همان طور که می دانید کویت کشور دوست و برادر ایران است و روابط دو کشور چه در سطح دولت چه در سطح مردم تاریخی است. ما در این دیدارها همکاری پارلمانی سازنده، توسعه اقتصادی و نیز مسائل مهم منطقه را بررسی کردیم. همچنین رایزنی های سیاسی انجام دادیم. به نظر من در شرایط حساس کنونی انجام این رایزنی ها ضروری است. من از سفرم به کویت راضی هستم و معتقدم مذاکراتی که با امیر و مسئولان ارشد کویت انجام دادم، مفید بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار