رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت تلاش می‌کند یک اکثریت ایمن درباره حق وتوی رئیس جمهور آمریکا در خصوص ایران را تشکیل دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت تلاش می کند یک اکثریت ایمن درباره حق وتوی رئیس جمهور آمریکا را تشکیل دهد.

سناتور "لیندزی گراهام "در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا گفت:من به او(اوباما)، ایرانی ها و دنیا هشدار دادم که بدانند نمی توانند از طریق توافق ما را کنار بزنند. پس اگر او(اوباما) به توافقنامه ای با ایرانی ها فکر می کند که باعث برداشته شدن تحریم های کنگره شود ولی به ما اجازه حرف زدن ندهد کاملا اشتباه می کند و به همین علت بود که من نامه را امضا کردم.

مجری فاکس نیوز گفت: لیندزی گراهام دیروز این اظهارات را در برنامه  فاکس نیوز مطرح کرد درحالیکه جنجال بر سر نامه ی ارسالی سناتورهای جمهوریخواه به سران ایران ادامه دارد. چهل و هفت سناتور جمهوریخواه آمریکایی نامه ی ارسالی برای سران ایران را امضا کردند. اکنون جدال کلامی روی این ماجرا ادامه دارد. جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا دیروز در کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا به پرسش های باب کورکر رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا و دیگرسناتورها پاسخ داد.

فاکس نیوز در ادامه با باب کورکر گفتگو کرد.
مجری گفت: شما یکی از هفت سناتوری بودید که نامه را امضا نکرد. چرا امضا نکردید؟
سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی در پاسخ گفت: من بسیار مفتخرم که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هستم. از این رو نقش من این است که دریابم که چگونه کشور ما در عرصه سیاست خارجی از طریق نهاد قانونگذاری به پیش برود.هدف من این است که قانونی تصویب شود که به ما توانایی رأی دادن بدهد. شماری از دمکرات ها حامی ما هستند. آنچه که لیندزی گراهام گفت به واقعیت تبدیل می شود یعنی ما واقعا این توانایی را داریم که روی یکی از بزرگترین رویدادهای ژئوپولتیک تاثیر بگذاریم.

مجری گفت: پس شما تلاش می کنید که یک اکثریت ایمن در برابر وتو را در سنا تشکیل دهید. این طور است؟
سناتور کورکر گفت: بله همین طور است.
مجری گفت:آیا هم اکنون این توانایی را دارید؟
سناتور کورکر گفت: اگر تک تک جمهوریخواهان به این پیشنهاد رای بدهند و یازده دمکرات هم رای بدهند شمار حامیان به شصت و پنج نفر می رسد. ما تلاش می کنیم حمایت را افزایش دهیم. به نظر من ما به این نقطه خواهیم رسید. به نظر من چه دمکرات باشید و چه جمهوریخواه،حق رای دادن به بزرگترین رویداد ژئوپولتیک مهم است. این رویداد به مراتب بزرگتر از آن چیزی است که درخصوص داعش رخ می دهد. این رویداد باعث تغییر همه چیز خواهد شد، 

مجری فاکس نیوز پرسید:پس آیا اقدام همکاران جمهوریخواه شما به نوشتن نامه برای ایران اشتباه بود؟
سناتور کورکر گفت: ببینید، ما کار بسیار عالی را انجام می دهیم و به شیوه ای متمدنانه درباره  مسائل صحبت می کنیم.افراد شیوه های مختلفی را برای بیان نظرات خود انتخاب می کنند. من بار دیگر می گویم آنچه را که لیندزی گراهام گفت کاملا درست است. واقعیت این است که هیجان زیادی حول این موضوع وجود دارد چون کاخ سفید اقدام به مانع تراشی می کند و می گوید حتی با وجود آنکه شما تحریم ها را تصویب کردید و ایران را پای میز مذاکره کشاندید ما قصد نداریم که در برداشتن تحریم های تصویبی کنگره نظری برای شما قائل شویم. ما به شما اجازه نخواهیم داد که در این موضوع حرفی برای گفتن داشته باشید. به اعتقاد ما( در کنگره) چنین اقدام دولت اشتباه است. افراد در دوحزب جمهوریخواه و دمکرات بر این باورند که این رویکرد اشتباه است.

مجری گفت: سناتور مارک روبیو انتقاد شدیدی از جان کری کرد و گفت این ایران است که سیاست خارجی را به آمریکا در همه جا چه در عراق ، تهران ، سوریه و احتمالا اوکراین و روسیه، دیکته می کند. آیا شما با این گفته ی سناتور روبیو موافقید؟
سناتور کورکر در پاسخ گفت: من سه هفته ی پیش در عراق بودم. من از بغداد به اربیل رفتم و با دوستان کرد دیدار کردم. با وجود آنکه من از تلاش ها علیه داعش حمایت می کنم اما هرچیزی که ما اکنون درباره ی ایران انجام می دهیم، این است که عراق را آماده می کنیم تا یک کشور بهتری برای ایران شود. فرمانده ی نیروی قدس سردار سلیمانی اکنون یک چهره ی شناخته شده در آنجا است. واقعیت است که ایران درحال بازی کردن نقش بزرگی در عراق است، آنها نقش زیادی را در سوریه بازی می کنند، آنها نقش بزرگی را در یمن ایفا می کنند. روشن است که دوستان عرب ما درباره گسترش نفوذ ایران بسیار نگران هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: باب کورکر ، ایران ، سنا ، اوباما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار