شب گذشته، گردهمایی اهالی تئاتر در حمایت از هنرمندان مبتلا به بیماری‌های خاص با اعتراضاتی از سوی هنرمندان در خصوص وضعیت نابسامانشان همراه بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، شب گذشته مراسم گردهمایی اهالی تئاتر در حمایت از هنرمندان مبتلا به بیماری‌های خاص در چهاردهمین جشن سالانه‌ی کانون منتقدان تئاتر ایران با حضور "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "مهدی شفیعی" مدیر مرکز هنرهای نمایشی، "رحمت امینی" مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری، "ایرج راد" مدیر عامل خانه‌ی تئاتر و جمعی از هنرمندان در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم  گردهمایی اهالی تئاتر ضمن احساس تأسف برای مبتلایان به بیماری‌های خاص عنوان کرد: باید راه چاره پیدا کنیم. من امیدوارم کاری از دستمان برآید البته کاری که ما انجام می‌دهیم دو بخش دارد، بخش اول شامل درمان و بخش دوم موضوع بیمه است که متأسفانه وقتی ما به معاونت آمدیم بیمه‌ی هنرمندان دچار مشکل شد و صندوق هنرمندان با 33 میلیارد بدهی بسته شد.

وی ادامه داد: کاری از دست ما بر نمی‌آمد به همین خاطر کار را به چند مرحله تقسیم کردیم یعنی بعداز حل مشکلات مالی صندوق ابتدا بیمه‌ی افرادی را که وضعیت حادتری دارند حل کردیم.

در ادامه صحبت های علی مرادخانی یکی از هنرمندان تئاتر به نشانه‌ی اعتراض از میان حاضران بلند شد و خطاب به معاون هنری گفت: ما هنوز دستمزدمان را نگرفته‌ایم و همه‌ی مردم در این موقع سال عیدی می‌گیرند اما حتی ما عیدی هم نگرفتیم. آقای مرادخانی اگر نمی‌توانید کار کنید زودتر بروید.

مرادخانی در پاسخ به اعتراض اظهار داشت: من از وقتی که آمدم باید بدهی پرداخت کنم و تمام تلاشم را کردم که تعهد جدیدی ایجاد نکنم. ما قرار نیست که از میدان فرار کنیم و به سهم خود تلاشمان را کردیم شما هم نگران عیدی نباشید.

وی ادامه داد: امیدوارم بدهی‌ها پرداخت شود و درسال 94 رقمش به نقطه‌ی صفر برسد.

مجدد "رضا فیاضی" بازیگر عرصه‌ی سینما تئاتر و تلویزیون به نشانه‌ی اعتراض از میان حاضران بلند شد و به مرادخانی گفت: من فجر سال 92 با "قطب الدین صادقی" نمایشی را به روی صحنه بردیم اما اجرای عمومی نگرفتیم. اگر معاونت هنری برای اجرا در فجر پولی به "قطب الدین صادقی" داده باشد و او هم به ما ندهد مدیون است اگر هم اینچنین نبوده باید پرداخت شود.

وی افزود: در فجر امسال هم من نمایشی داشته‌ام ولی یکباره با رفتن حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی اجرای عموم از کارمان گرفته شد.

رضا فیاضی خاطر نشان کرد: من برای اجرای نمایش های کودک که کار اصلی‌ام است سرمایه ندارم و گیشه‌ی تئاتر کودک هم به هیچ وجه نمی‌تواند پاسخگو باشد و این موضوع هم جزو مشکلات اصلی تئاتر است.

"قطب الدین صادقی" که در میان حاضران حضور داشت اظهار داشت: 12 میلیون کمک هزینه در اجرای فجر به ما دادند و ما هم برای دکور پرداخت کردیم. قرار بود  اجرای عموم برویم اما حسین طاهری یکسال ما را بازی داد.

همچنین در ادامه "خسرو احمدی" بازیگر تئاتر و تلویزیون از میان حاضران برخاست و خطاب به علی مرادخانی عنوان کرد: بزرگترین مشکل ما بیمه است. ده ماه است که هیچ اتفاقی برای بیمه ی هنرمندان رخ نداده و فوت بهرام ریحانی نیز به همین دلیل بوده است و ما بارها برای حل این موضوع به شخص رئیس جمهور نامه نوشتیم.

علی مرادخانی در پایان و در پاسخ به هنرمندان بیان کرد: ما از خانه‌ی تئاتر خواستیم که اسامی هنرمندانی که وضعیت حادتری دارند را اعلام کنم و باید کاری اورژانسی کنیم.


* ایرج راد: سرطان به شکل سونامی گسترش یافته/ از روحیه ی "محب اهری" لذت می‌برم

"ایرج راد" مدیر عامل خانه ی تئاتر، در این مراسم عنوان کرد: متأسفانه سرطان به شکل سونامی در حال افزایش است و دولت از عهده‌اش برنمی‌آید و خود مردم باید کمک کنند اما این کمک به منزله‌ی صدقه نیست چرا که خود هنرمندان به دنبال پول درآوردن هستند.

وی ادامه داد: من وقتی محب اهری را با این روحیه‌ی خوب می بینم لذت می‌برم چرا که حتی یکبار حالش به هم خورد اما دوباره بلند شد و خندید. امیدوارم این هنرمند از این بیماری هر چه زودتر نجات پیدا کند.

راد افزود: امروز سرحالم چرا که بعد از ظهر آقای مرادخانی با من تماس گرفت و گفت که قرار است صندوق حمایت از هنرمندان تحت پوشش بیمه‌ی آرمان قرار بگیرد و ما به التفاوت آن پرداخت شود.

وی با اشاره به قطع بیمه‌ی طلایی هنرمندان اظهار داشت: وقتی بیمه‌ی طلایی هنرمندان قطع شد با دکتر بانک معاون ریاست جمهوری تماس گرفتم و وی هم قول داد تا 25 بهمن پول را پرداخت کند. بعد از آن هم در جاهای مختلف با وزیر بهداشت صحبت کردم وی هم قول هایی داد ولی متأسفانه کاری صورت نگرفت.

راد تصریح کرد: "بهرام ریحانی" به دلیل تأخیر در پرداخت هزینه‌های شیمی درمانی‌اش 20 درصد به بیماری‌اش افزوده شد و منجر به مرگش شد.

علیرضا نادری کارگردان و نمایشنامه نویس در این مراسم عنوان کرد: تئاتر ایران تجسم دردی است که مردم ایران می‌کشند. متأسفانه صدای آنها شنیده نمی شود. امیدوارم در مراسم ریحانی هم، این نمایندگی انعکاس رنج مردم ایران به گوش رسیده باشد.

وی ادامه داد: سرطان کار خدا نیست بلکه به دلیل مشکلات جامعه بوجود آمده، در هنرمندان ریشه سرطان چیست؟ مشکل است یا مسئله؟

نادری تصریح کرد: تئاتر ایران اکنون این قدرت را دارد که به عنوان نماینده‌ی رنجهای مردم ایران باشد. آنقدر که سرطان در کشور ما وجود دارد در کشورهایی چون هندوستان و بنگلادش وجود ندارد. بخشی از ماجرا پزشکی است و ما مجبوریم برای گرفتن داروهایمان تابعیت افغانی پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بخش دیگر ماجرا روح جامعه است که دچار مشکل شده، کاش همه سرطان بگیریم اما دروغ نگوییم. اکنون تئاتر ایران به عنوان نماینده‌ی رنج ملت ایران در کوره‌ی رنج و درد، درد می‌کشد.

"مصطفی عبداللهی" بازیگر و کارگردان تئاتر که خود مبتلا به سرطان است شب گذشته اظهار داشت: واقعاً تا وقتی که انسان خودش درگیر بیماری نشود متوجه مشکلاتش نخواهد شد. تاکنون مراسم‌های بسیاری برای حمایت از ما برگزار شده اما تأثیر چندانی به حال ما ندارد.

وی ادامه داد: من 14 سال است که مبتلا به این بیماری هستم و صدها هزار نفر را دیده‌ام که به دلیل نداشتن پول جانشان را از دست دادند. بسیاری از هنرمندان برای درمان ما نمایش‌نامه‌خوانی راه انداختند اما این شکل در شأن هنرمندان نیست چرا که ارزش انسان بسیار زیاد است و من حالا راهکاری می‌دهم و آن این است که اگر هر نمایشی فروش یک شب اجرایش را به هنرمندان مبتلا به سرطان اختصاص دهد در طول سال رقم هنگفتی به دست خواهد آمد.

بنابر این گزارش "نادر برهانی مرند" و "حمید رضا نعیمی" فروش یک شب اجرای نمایش "پاییز" و "سقراط" را به پیشنهاد مصطفی عبداللهی به حمایت از هنرمندان مبتلا به بیماری‌های خاص تقدیم کردند.

گفتنی است؛ تابلویی که برای مراسم گردهمایی حمایت از هنرمندان مبتلا به بیماری‌های خاص امضا شده بود به مزایده گذاشته شد که در نهایت علی مرادخانی 20 میلیون برای حمایت از هنرمندان تقدیم کرد و قرار شد این تابلو باز هم در جایی دیگر برای حمایت از هنرمندان به مزایده گذاشته شود.

در پایان مراسم برگزیدگان جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران معرفی شدند که در بخش نمایشنامه نویسی "جلال تهرانی" برای نمایش "سیندرلا" لوح تقدیر و تندیس کانون ملی منتقدان را دریافت کرد. همچنین در بخش کارگردانی "علی رفیعی" برای نمایش "یرما" ، در بخش بازیگری مرد "فرهاد آییش" برای نمایش "سقراط" ، در بخش بازیگری زن "گلاب آدینه" برای نمایش "سیندرلا" و "نگار عابدی" برای نمایش "هیپوفیز"، در بخش طراحی صحنه "رضا مهدی‌زاده" برای نمایش "سقراط"،‌ در بخش موسیقی "سیاوش لطفی" برای نمایش "سقراط و طوطی‌های عموبابا"، در بخش چهره پردازی "ماریا حاجیها" برای نمایش "سقراط" و در بخش نمایش کودک و نوجوان "حمیدرضا ملاحسین" برای نمایش "به کفشات نگاه کن"، در بخش منتقد "سعید محبی" و در بخش خبرنگار "مرجان سمندری" لوح تقدیر و تندیس  جشن سالانه‌ی کانون منتقدان تئاتر ایران را دریافت کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار