رهبری گفت:ارکستر سمفونیک از تیم فوتبال خطرناکتر است؛ فوتبال 11 نفر دارد و به کمتر از 3 سال نیاز است تا یک بازیکن حرفه‌ای شود ولی نوازندگانی وجود دارندکه پس از 15سال هنوز به سطح حرفه‌ای نرسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری با موضوع اعلام برنامه‌های سال 94 در تالار رودکی برگزار شد. 

رهبری در ابتدا جلسه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری اولین ارکستر سمفونیک تهران گفت:‌ ما می‌خواهیم ارکستر را با جوان‌ها شروع کنیم کسانی هستند که در ارکستر ساز نزده‌اند و من تازه آنها را کشف کرده‌ام.  من روزهای خیلی خوبی در زندگی داشته‌ام ولی شب گذشته در ایران با یک هفته تمرین با بچه‌های ایران به روی صحنه رفتیم که این اتفاق بهترین لحظه زندگی من  را رقم زد و خوشبختانه به کمک دوستان همه این گرفتاری‌ها برطرف شد. من قول داده‌ام پیش از عید ارکستر به روی صحنه برود که این اتفاق افتاد و شب گذشته سمفونی 9 بتهون اجرا شد که البته برای بنده انعکاس خبر ارکستر سمفونیک تهران در خارج از کشور مهمتر از داخل بود. 

وی در ابتدای برنامه‌های سال 94 عنوان کرد: ما در  حال حاضر یک برنامه 6 ماهه طرح کردیم کنسرت شب گذشته مقداری سر هم بندی شد که البته خدا را شکر خوب تمام شد در ارکستر ما بچه‌هایی بودند که تا به حال با رهبر کار نکرده بودند و بعضی دیگر از این جوانها تا امروز اصلا بتهون نزده بودند، ولی وقتی بچه‌ها به کار اعتقاد داشته باشند اتفاق شب گذشته می‌افتد. 

وی ادامه داد: شب گذشته یک کار آزمایشی انجام دادیم و در سازهای زهی بهترین‌ها را در ارکستر دیدم، ما ثابت کردیم در این مملکت بهترین کارها را می‌شود انجام داد تا اول فصل هنری 6 ماه وقت داریم در تعطیلات عید من به بیش  از 5 روز اعتقاد ندارم ما از 15 فروردین دوباره ارکستر را با شمایل جدید شروع می‌کنیم؛ از نظر هنری در 4 ماه آینده تمام فعالیت‌های خود ر ا در خارج از کشور کنسل می‌کنم و با تمام انرژی تمام وقت در  اختیار ارکستر تهران خواهم بود. 

رهبری تصریح کرد: پس از عید هفته‌ای یک بار به صورت جدی سمفونی 9 بتهون را اجرا می‌کنیم خاصیت  این سمفونی این است که در هر جایی اجرا شود مردم  از آن استقبال می‌کنند. 

رهبر ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم در چند ماه آینده یک پیانیست ایرانی در گروه داشته باشیم، البته که نیاز نیست رهبر و نوازندگان ارکستر سمفونیک مال همان کشور باشند این اشتباه بزرگی بوده که در ایران به آن همیشه فکر شده، موسیقی کلاسیک ترکیه 100 سال قدمتش بیش از ایران است و همیشه نوازنده و رهبر خارجی داشته؛ در آنتالیا که اصلا در موسیقی جایگاه هنری ندارد برای ارکستر خود همیشه دنبال بهترین‌ها بوده و اولویت این است که سطح ارکستر را چه کسی می‌تواند بالا ببرد و ملیت در درجه دو م قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: رهبرهای خوبی در ایران وجود دارند، رهبرهایی که واقعا زحمت می‌کشند؛ خصوصا دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می شوند، ولی ما باید بگردیم و رهبران سطح بالا را پیدا کنیم ارکستر سمفونیک از تیم فوتبال خطرناکتر است؛ فوتبال 11 نفر دارد و به کمتر از 3 سال نیاز است  تا یک بازیکن حرفه‌ای شود ولی نوازندگانی وجود دارند که پس از 15 سال هنوز به سطح حرفه‌ای نرسیده‌اند ما تمام تلاش خود را می کنیم که یک سولیست با تجربه و یک نوازنده پیانو خارجی را به خدمت بگیریم این 6 ماه به من این شانس را می‌دهدکه بچه‌ها را بشناسم چون هرروز یک اسعتداد جددی کشف می‌کنم. 

رهبری عنوان کرد: من ایمان دارم به زودی نوازنده‌هایی را در ایران کشف کنیم از 15 فروردین تا 15 مهر با نوازندگان قرار داد 6 ماه بسته می‌شود که مفاد اصلی قرار داد این است که در ابتدا با مورد تایید مدیر هنری قرار گیرد و پس از آن قرار داد 1 ساله با اعضا بسته می‌شود. 

من روزهای 4 شنبه و 5 شنبه به صورت مرتب برنامه‌ای را اجرا می‌کنم که اینگونه  حرفه‌ای تر است 1 هفته سمفمونی 9 بت هون و 1 هفته برنامه جدید را خواهیم داشت. 

وی عنوان کرد: اگر علی مرادخانی و علی جنتی نبودند نمی‌توانستم این کار را انجام دهم آنها امکانات بسیار در اختیار من قرار دادند و باعث افتخار است که با آنها کار می‌کنم زیرا این اتفاق تا بحال در ایران رخ نداده بود امروز به من اطلاع دادند حقوق اجرای ارکستر شب گذشته آماده و امروز پرداخت می‌شود.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه عنوان کرد: ما در رپرتوارمان به آهنگسازهای ایرانی هم توجه خواهیم کرد و درباره رهبرهای مهمان باید بگویم ما از کسی نمی‌پرسیم چه قطعاتی را می‌خواهید رهبری کنید بلکه ما اعلام  می‌کنیم چه کارهایی انجام دهید که از این طریق از آهنگسازان ایرانی حمایت خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: متاسفانه ارکستر سمفونیک تهران هیچوقت ضبط قابل ارزش جهانی نداشته همانطور که من برای ارکستر استانبول و آنکارا این کار را کردم برای ارکستر تهران هم انجام خواهم داد و یک اکیپ حرفه‌ای از کشور آلمان دعوت می‌کنم تا این امر به وقوع بپیوندد با ضبط کردن ارکستر سمفونیک می‌توانن از اهنگسازهای ایرانی حمایت کرد.  

وی افزود: به من اجازه داده شده در صورت نیاز ارکستر چند سولیست بادی خوب از ارکستر اسلواک فیلارمونیک انتخاب کنم و از آنها دعوت کنم ارکستر درست کردن تنها کار من نبوده و نوازنده‌های خارجی که در ایران می‌زنند باید در مدرسه‌های موسیقی ما درس داده و جوان‌های ما را تربیت کنند و تا آنجایی که امکان داشته باشد ما به دنبال ایرانی‌ها می‌رویم و ضعف‌ها را برطرف می‌کنیم.  

رهبری عنوان کرد: مادرهای ما ایرانی ها آنقدر لوسمان کرده‌اند که اصلا ظرفیت انتقاد نداریم؛ ما یا دشمنی می‌کنیم یا دوستی و ظرفیت وسط وجود ندارد که آن ظرفیت حرفه‌ای است، در ارکستر سمفونیک کسانی را آوردیم که همدیگر را دوست ندارند ولی چون من زنگ زدم آمدند شما در ویلن‌ها هیچوقت پدرام فر یوسفی را ندیدید که ویلن 2 بزند ولی این لطف را به من کرد تا در کنار هم در جهت اعتلای موسیقی حرکت کنیم. 

رهبر ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: یک عده تازه نفس پیدا شده‌اند و به ارکستر ما اضافه خواهند شد و مقداری شکل و شمایل ارکستر را عوض خواهند کرد، ما فقط به قابلیت‌ها توجه می‌کنیم نه به سابقه‌ها، در ارکستر تهران نوازندگان سازهای زهی آنقدر خوب درخشیدند که باعث تعجب من شد و واقعا اعتقاد درام ارکستر بد وجود ندارد تا وقتی که از من حمایت شود ما بهترین ها را خواهیم آفرید. 

رهبری  درباره ساماندهی فروش بلیط ارکستر سمفونیک تهران گفت: ارکستر سفمونیک یک سایت ندارد متاسفانه یک سایت قلابی وجود دارد که من اصلا نمی‌دانم برای چه کسی هست. 

وی ادامه داد: موسیقی خوب و بد هم وجود ندارد متاسفانه در ایران موسیقی را  دسته بندی کرده‌اند اما من اعتقاد دارم هر موسیقی که قشنگ است باید اجرا شود. 

شهرداد روحانی، کلی تنظیم خوب کرده است و من امیدوارم ارکستر سمفونیک و ملی مثل یک خانواده به هم نزدیک شوند و از هم  جدا نباشند ما باید همکاری‌هایمان از نزدیک باشد که نوازنده‌های هر دو ارکستر به بالاترین سطح برسند و اعتقاد دارم به ارکستر ملی باید آنقدر کمک شود تا به بالاترین سطح خود برسد. 

وی در باره اپرا عنوان کرد: خیلی از مسئولین نمی‌دانند که اپرا مثل کنسرت و تعزیه می‌ماند و اشکالی ندارد کار شود اما یک ارکستر نمی‌تواند هم سمفونیک و هم اپرا اجرا کند اما در برنامه داریم تا در کنار ارکستر سمفونیک چند اپرای فارسی اجرا کنیم؛ تشکیل شدن یک اپرا مثل یک ارکستر ملی می‌ماند و با یک هفته تمرین آماده می‌شود.  

وی ادامه داد: کلمه سفارشی در فارسی بیشتر بوی پارتی بازی می‌دهد من اعتقاد دارم که باید برای ارکستر قطعاتی سفارش داد به طور مثال سفارش یک قطعه برای کمانچه و ارکستر لازم است که در ایران هوشنگ کامکار بهترین گزینه است. متاسفانه آهنگسازها مقداری باهم قهرند و دچار دسته بندی هستند و اعتقاد دارم رابطه آنها باید با ارکستر خوب شود که خیلی زود این قضیه حل شدنی است. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار