یک روانشناس گفت: باورهای تجملاتی و نادرستی مثل راحت‌طلبی، لذت طلبی، ترس از مخارج و وظایف زندگی در بالارفتن سن ازدواج تأثیر دارد و با جایگزینی باورهای اشتباه با رعایت اصول درست زندگی می‌توان راحت‌تر ازدواج کرد.

افسر افشار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج جوانان اظهار کرد: عوامل ساختاری و غیر ساختاری بسیاری در بالا رفتن سن ازدواج تأثیر دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد که می‌توان به مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی اشاره کرد که به صورت گذر از سنت به مدرنیته و تغیرات باوری و اندیشه ظهور کرده است که هر کدام تأثیرات گوناگون و مهمی بر افکار و عقاید افراد دارد.

افشار افزود: باورهای اشتباهی مثل تجملات و تمایلات حاشیه‌ای در ذهن جوانان نقش بسته است که در تاخیر ازدواج جایگاه مهمی دارد، مثل زیبایی ظاهری و جسمی، فراهم بودن همه‌ی امکانات، تحصیلات عالیه و ا نتظارات بالای دیگری که تاثیر گرفته از باورهای مدرن است که برای فراهم کردن این انتظارات مستلزم زمان و پول زیادی است که خود از دلایل تاخیر در ازدواج است.

وی ادامه داد: با رواج یافتن فرد گرایی، لذت طلبی، راحت و تنوع طلبی در جامعه و الگو گرفتن جوانان بستر دیگری در بالا رفتن سن ازدواج است که منجر به گرایش جوانان به روش‌های اشتباه و نادرست می‌شود و به صورت ازدواج سفید یا هم زیستی مسالمت آمیز که این الگوی در حال رشد بیانگر زندگی آسان در قالب غیر ازدواج به صورت صیغه و روشهای نادرست دیگر است که مسئولیت پذیری و تعهدی را به همراه ندارد و یکی دیگر از عوامل گرایش جوانان به این الگو است.

این روانشناس اظهار کرد: ازدواج سفید یا هم زیستی مسالمت آمیز در گذشته به ندرت وجود داشته است اما امروزه نمود بیشتری پیدا کرده است که یکی از علت‌های آن تاثیر گرفتن از فرهنگ‌های غربی و بیگانه است که دارای پیامدهای بدی در خانواده و اجتماع است.

افشار در پایان خاطر نشان کرد: جوانان با تغییر نگرش خود نسبت به مسائل حاشیه‌ای و جایگزین کردن ملاک عشق و محبت  با ملاک‌های غیر ضروری و حاشیه‌ای ازدواج را راحت‌تر و بهتر درک کنند و همچنین خانواده‌اه از جوانان حمایت کند و سعی کنند ازدواجی آ‌سان و آرام بخش را برایشان فراهم سازند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مدرنیته ، ازدواج ، تجملات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار