مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما در مرداد ماه هر کدام به صورت جداگانه در تدارک برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن بزرگ و به اصطلاح کم خرج سینما بودند جشن روز ملی سینما سبب آزادی یک جوان اعدامی شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در مرداد ماه مدیران سینما دو برنامه‌ متفاوت و مهمی را در نظر گرفتند که یکی از آنها مربوط به اجرای طرح "سینما سلام" بود که اجرای آن مخالفت‌هایی را به همراه داشت.

مدیر طرح سینما سلام با بیان اینکه سازمان سینمایی با اجرای این طرح به صورت نیم بهار مخالف است در آن روز گفت: تصمیم قطعی برای اجرای "سینما سلام" در روز 21 شهریور ماه با شورای صنفی و سینماداران است.

علاوه بر مخالفت سینماداران یکی از مخالفان این طرح شورای صنفی نمایش بود رییس شورای صنفی نمایش گفت: با توجه به اتفاقات گذشته این شورا با اجرای رایگان طرح سینما سلام و نمایش فیلمهای جدید در روز ملی سینما مخالف است اما برنامه‌ دیگر که برای روز سینما در نظر گرفته شده جشن خانه سینما بود که در 21 شهریور روز سینما همزمان با تهران در 5شهر کشور و با حضور گسترده مردم برگزار شد و در روز 19 شهریور ماه مراسم نکوداشت از دست اندرکاران سینما به عنوان یکی از جشنهای چهارگانه برگزار شد و به این ترتیب از امین تاریخ ( بازیگر) فرید مصطفوی ( فیلمنامه‌نویس) و حسین ملکی (فیلمبردار) تقدیر به عمل آمد.

به طور کلی از روز 16 تا 19 شهریور ماه به ترتیب جشن‌های فیلم‌های انیمیشن کوتاه مستند نیز جشن بزرگداشتها در محل خانه سینما برگزار شد.

سازمان سینمایی نیز در تدارک برگزاری جشن بزرگی برای سینما و باز گشایی خانه سینما بود.

البته ناگفته نماند با اینکه هر دو نهاد بر صرفه جوایی برای این جشن تاکید داشتند این اتفاق نیافتاد.

از اتفاقات تلخ شهریور ماه 93 در گذشت حسن رضیانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که پیکر این مرحوم با حضور علاقمندانش و تعداد اندکی از هنرمندان از خانه سینما تشییع شد.

در این ماه ساکن طبقه وسط شهاب حسینی و رستاخیز احمدرضا درویش مجوز اکران در پاییز گرفتند.

دومین مراسم روز ملی سینما در دولت تدبیر و امید در روز 22 شهریور ماه 93 برگزار شد و رییس سازمان سینمایی در این مراسم خبر خوشش را درباره صندوق بیمه بیکاری داد و سینماگران در این مراسم با توصیه فرامرز قریبیان برای آزادی یک جوان محکوم به اعدام پیش قدم شدند و علی جنتی در اظهاراتی صریح از عملکرد ایوبی دفاع کرد، راه‌اندازی صندوق بیکاری یکی از مهمترین خبرهای سینمایی بود که از سوی ایوبی اعلام شد و باید دید تا کی این وعده عملی خواهد شد.

در این مراسم طیف‌های مختلف سینماگران حضور داشتند که می‌توان از مسعود کیمیایی تهمینه میلانی محمد نیک بین، سید جمال ساداتیان علی سرتیپی محمد مهدی عسگرپور و ... نام برد.

همچنین در طرح سینما سلام فیلم‌هایی که آخرین هفته اکرانشان را سپری می‌کردند 21 شهریورماه در روز ملی سینما که بلیطها نیم بها عرضه می‌شد هر کدام حدود 2 میلیون تومان فروش داشته‌اند.

در اولین برنامه از معرفی سینما‌گران به حوزه سینما آمدند تا فیلم تاثیرگذار در تاریخ سینمای ایران "یک اتفاق ساده" سهراب شهید ثالث را برای اولین بار بعد از انقلاب روی پرده ببیند از نمایش این فیلم سالن سینمایی موزه سینما به عنوان اولین محل نمایش فیلمهای هنر و تجربه معرفی شد از جمله حاضران این مراسم سیف الله صمدیان مهدی صباغ‌زاده و امیرحسین علم‌الهدی مدیر این گروه سینمایی و محمد حیدری مدیر عامل حوزه سینما بودند.

یکی دیگر از اتفاقات شهریور 93 افتتاحیه هفته فیلم چین در حوزه سینما بود که حجت‌الله ایوبی در این مراسم گفت: ایران و چین دو تمدن کهن و قدیمی با مشترکات فراوان هستند به طوری که بسیاری از زبانهای دنیا را این کشور اختراع کرده‌اند امیدوارم همانطور که مردم ایران کالای چین را به خوبی می‌شناسند آنها نیز با سینمای ایران آشنا شوند هفته فیلم چین در تهران با نمایش 15 فیلم "خاطرات پلیس" پرواز " شهید در دروازه‌ اژدها"،"شریک چینی"، "راه" و نیایش شاه میمون در حوزه سینما برگزار شد.

اما در حوز اکران سینمای ایران نیز فیلم‌های خانوم، آتش بس 2، آرایش غلیظ و خواب‌زده‌ها اکران موفقی داشتند.

به طور کلی در شهریور 92، 9 فیلم سینمایی اکران شد و فروش 6 میلیارد و 977 میلیون و 80 هزار و 80 ریال داشتیم.

هیس دخترها فریاد نمی‌زنند با فروش 2 میلیارد و 811 میلیون و 534 هزار ریال درصدر گیشه این ماه بود.

سینمای ایران تا شهریور 93 با اکران 10 فیلم رکورد فروش را طی 2 سال گذشته شکست و به فروش 88 میلیارد و 45 میلیون و 455 هزار و 95 ریال دست یافت در این ماه فیلم شهر موشها 2 با فروش 31 میلیارد و 53 میلیون و 950 هزار ریال درصدر فروش قرار داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار