رئیس کمیته آموزش عالی مجلس:

اکثر بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهد/ موج بیکاری فارغ التحصیلان به سمت تحصیلات تکمیلی

22 درصد فارغ‌التحصیلان مربوط به دوره‌های کاردانی 67 درصد مربوط به کارشناسی و مابقی مربوط به ارشد و دکتر است که نشان‌دهنده سوق بیکاری فارغ‌التحصیلان به سمت مقاطع بالاتر است.

دکتر جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: 22 درصد فارغ‌التحصیلان مربوط به دوره‌های کاردانی است و 67 درصد مربوط به دوره کارشناسی است و این موضوع یعنی زنگ خطر بیکاری فارغ‌التحصیلان در مقاطع بالاتر از کارشناسی به صدا درآمده است. 

وی گفت: نقش دانشگاه‌های مهارتی شامل علمی کاربردی و فنی‌و حرفه‌ای نیز در این بخش مهارت آموزی بر عهده آنهاست اما آنها هم مسیر را تا حدی اشتباه رفته‌اند وی ادامه داد: ارشد مهارت دردانشگاه های نسل سوم سراسر دنیا چشم‌گیر است و اگر کشور ما می‌خواهد از این قافله عقب نماند باید نگرش نسبت به تمام رشته‌های دانشگاهی اعم از مهارتی و غیر مهارتی تغییر یابد. 

وی با بیان اینکه در بخش پژوهش بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم خاطر نشان کرد: درصد پروژه‌هایی که با بررسی مشکلات موجود در جامعه و بازار کار مرتبط باشند بسیار پایین است و این حاکی از کمی‌گرایی و مدرک گرایی حتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است .

وی تصریح کرد: اکنون جامعه به جایی رسیده است که هر خانواده‌ای بیکاری فرزند فارغ‌التحصیل خود را درک می‌کند و گواهی بالاتر از این برای رفع مشکلات موجود نیست. 

وی یادآور شد: مهمترین راهکار حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان شناسایی راه‌های ارتباط صنعت و دانشگاه است که باید زمینه تحقق آن هرچه سریعتر فراهم گردد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: بیکاری ، دانشجو ، مقطع ، مهارت ، گواهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار