پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتي اميركبير نوعي نانو ساختار از جنس اكسيد تيتانيوم برای تصفيه پسآب های آلوده به رنگ ساختند.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:  فرناز معماريان، پژوهشگر طرح، اكسيد تيتانيوم را يكي از كاتاليست هاي مناسب براي تجزيه رنگ در حضور نور فرابنفش ذكر كرد و گفت: يكي از مشكلات اين كاتاليست نياز به جداسازي آن از محيط پس از استفاده و همچنين چسبيدن و كلوخه شدن ذرات اكسيد تيتانيوم بوده است.

وي افزود: در اين طرح ابتدا محلول پليمري مناسبي تهيه و سپس نانوذرات اكسيد تيتانيوم محبوس شده در داخل پلیمر نایلون با استفاده از روش الكتروريسي به نخ تبديل شد.

معماريان گفت: نوآوري اين طرح قرار گرفتن ذرات نانوساختار اكسيد تيتانیوم در الياف و در ساختار نخ بوده است به گونه اي كه مشكلات استفاده از آن را از بين مي برد.

وي افزود: اين الياف به گونه اي طراحي و ساخته شده اند كه ذرات از آنها خارج نمي شود از اين رو نه مشكل چسبندگي ذرات و نه مشكل بازيافت آنها به عنوان آلودگي ثانويه از محيط مطرح است. در ساختار جدید معرفی شده، نفوذ نور و نفوذ جرمي مايع به داخل ساختار نخ به راحتی صورت گرفته و با عبور محلول رنگ از کاتالیست و بدون نیاز به دیسپرس کردن کاتالیست در داخل آن، تجزیه رنگ به خوبی انجام می شود. ضمن آنکه مراحل سانتریفیوژ و فیلتراسیون برای جداسازی کاتالیست از ساختار حذف شده است.

معماريان تصريح كرد: در اين روش محلول حاوي رنگ از الياف حاوي اكسيد تيتانيوم در حالي كه پرتوي فرابنفش به آن تابانده مي شود، عبور مي كند. در اين حالت كاتاليست اكسيد كننده هاي اكسيژن فعال را توليد مي كند و موجب تجزيه رنگ مي شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، نساجی ، رنگ ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار