دولت جدید افغانستان تلاش می‌کند در روابط سیاسی با ایران و عربستان توازن برقرار کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین؛ افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای منطقه غرب آسیا است و به خوبی از لزوم برقراری توازن سیاسی در تعامل با ایران و عربستان آگاهی دارد.

"اشرف غنی،" رئیس جمهور جدید افغانستان اهمیت زیادی برای روابط خارجی این کشور - به ویژه با کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار منطقه - قائل است. او بر حفظ روابط نزدیک دیپلماتیک با ایران و عربستان تاکید دارد، اما تجاوز نظامی عربستان به یمن، کار را برای "اشرف غنی" سخت کرده است.

رئیس جمهور جدید افغانستان نیازمند دریافت کمک های عربستان است. روابط دو کشور از زمان آغاز ریاست جمهوری "اشرف غنی" به بهترین سطح خود رسیده؛ اما او نمی‌تواند از تجاوز نظامی این کشور به یمن حمایت کند. وی همچنین یکشنبه هفته جاری به تهران سفر کرد و در دیدار با "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، اطمینان داد در روابط با این کشور و عربستان توازن ایجاد می‌کند."اشرف غنی" از مقامات ایرانی خواست با افزایش سطح همکاریهای تجاری، فن آوری و فرهنگی، زمینه تقویت روابط دو کشور را فراهم کنند.

جمعیت افغانستان به دو گروه شیعه و سنی تقسیم می‌شود و اگر "اشرف غنی" از عربستان حمایت کند، جمعیت شیعه از او ناراضی خواهد شد و ممکن است دوستی نزدیک با ایران را هم از دست بدهد. لزوم برقراری توازن میان ایران و عربستان بیش از هر زمان دیگری برای دولتمردان افغانستان اهمیت پیدا کرده است. "اشرف غنی" نباید کاری انجام دهد که شیعه و سنی در افغانستان دچار اختلاف شوند. 

رئیس جمهور افغانستان در برقراری توازن سیاسی با ایران و عربستان راه سختی در پیش دارد. او امیدوار به حفظ روابط با هر دو کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار